Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63731
Title: Організація виховної діяльності в закладах вищої освіти
Authors: Єременко, Олександр Віталійович
metadata.dc.contributor.advisor: Данченко, І. О.
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: професійна освіта;розвиток особистості;педагогічні виховні технології;освітній процес;освітній простір;виховний потенціал освітнього простору;професійні компетенції;виховна діяльність;заклади вищої освіти агарного профілю;виховання;формування
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Єременко О. В. Організація виховної діяльності в закладах вищої освіти: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. І. О. Данченко. Харків: ДБТУ, 2024. 74 с.
Abstract: Стислий огляд змісту. Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню проблеми організації виховної роботи в закладах вищої освіти, що є важливим аспектом сучасної підготовки майбутніх фахівців до професійної діяльності та становлення здобувачів освіти як громадянина та соціально зрілої особистості. Заклади вищої освіти сьогодні покликані працювати на далеку перспективу. Здобувачі освіти, з огляду на умови, в яких відбувається опанування професійних компетенцій, покликані сьогодні засвоїти не тільки фахові знання, уміння та навички, а й оволодіти та реалізовувати, як загальнолюдські, так і національні моральні та духовні цінності. Адже відомо, що професійна компетентність має сенс лише тоді, коли вона ґрунтуються на високій морально-духовній вихованості їхніх носіїв. Це, в свою чергу, вимагає певного часу і зусиль для створення нових парадигм освіти та поєднання нових концептуальних засад і технологій для впровадження їх у реальний освітній процес сучасної вищої школи. У роботі проаналізовано теоретичні та методологічні підходи до поняття «виховна діяльність», «виховний потенціал освітнього процесу», а також їх значення для вищої професійної освіти. Одним із ключових аспектів роботи є аналіз освітньої виховної діяльності закладів вищої освіти, а також розгляд практичних засад потенційних можливостей освітнього процесу відповідних інституцій. Особливу увагу в роботі приділено обґрунтування організаційно педагогічних умов щодо ефективності виховної діяльності у закладах вищої освіти аграрного профілю. У роботі здійснено моделювання процесу виховної роботі у відповідних закладах освіти. Автор робить акцент на тому, що розробка та реалізація програми, яка покликана підвищити ефективність виховної діяльність зі здобувачами освіти, позитивно вплине на формування їх професійних компетенцій та результатів навчанні. Програма складається з трьох компонентів: перший компонент – це навчально-практичного семінар; другий - рекомендації щодо оптимізації виховного потенціалу навчальних дисциплін, зокрема соціально-гуманітарної спрямованості; третій – діяльність спрямована на створення виховного простору у закладі вищої освіти, в якому реалізується дана програма. Акцент робиться саме на аграрні заклади вищої освіти.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63731
metadata.dcterms.references: 1. Авер’янова Н. Сучасне студентство в контексті формування національної еліти України // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2010. № 14. С. 30–32. 2. Акт проголошення незалежності України // Права людини: Міжнародні договори України, декларації, документи / упор. Ю. К. Качуренко. 2-е видан. Київ, 1992. С. 12 –13 3. Андрущенко В. П., Губерський Л. В., Михальченко М. І. Культура, ідеологія, особистість: методолога-світоглядний аналіз. Київ: Знання України, 2002. 577 с. 4. Артемчук Г. І., Попович В. В., Січкаренко Г. Г. Вища школа України: реальність і тенденції розвитку: монографія. Київ: Ленвіт, 2004. 176 с. 5. Балл, Г.О.. Гуманізація загальної та професійної освіти: суспільна активність і психолого-педагогічні орієнтири. В: І.А. Зязюн, ред. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. Київ: Віпол. 2000, с.134-157. 6. Безверха Т. В. Державне управління етнонаціональними відносинами в контексті формування української національної ідеї: автореф. дис. канд. наук з держ. упр.: 25.00.01. Донецьк: ДРІДУ, 2008. 21 с. 7. Бєлова Л. О. Виховна система ВНЗ: питання теорії і практики. Харків: НУА, 2004. 262 с. 8. Білогур В. Студентське самоврядування: європейський досвід і українські реалії // Гілея науковий вісник: зб. наук. праць / гол. ред. В. Вашкевич. Київ: ВІР УАН, 2012. Вип. 58 (№ 3). С. 541–546. 9. Бех І. Д. Виховання особистості: у 2 кн. / Бех І. Д,—К.: Либідь, 2003.—Кн. 2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади.—344 с. 10. Бех І. Д. Виховання особистості: Підручник / І. Д. Бех. – К.: ВидGво. “Либідь”, 2008. – 848 с. 11. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник. К. : ІЗИН, 2008. 204 с. 12. Бех І. Д. Цілісність особистості як теоретико-прикладна проблема // Педагогіка і психологія. 2008. № 2. С. 40–48. 13. Бойко А. Утвердження демократії: орієнтація на духовну культуру молоді // Вища освіта України. 2009. № 2. С. 99–104. 14. Бондар Т. І. Тенденції розвитку студентського самоврядування в системі вищої освіти США: автореф. дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.01. «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Кіровоград, 2009. 20 с. 15. Борисов В. Методики дослідження проблеми виховання національної самосвідомості. Виховання національно свідомої особистості: методичні рекомендації кураторам академічних груп студентів / за ред. Д. Тхоржевського. Київ, 2000. Ч. 3. 43 с. 16. Бойко А.М. Оновлена парадигма виховання: шляхи реалізації. – К.: ІЗМН, 1996. – 232 с. Бойко А.М. Оновлена парадигма виховання: шляхи реалізації. – К.: ІЗМН, 1996. – 232 с. 17. Боришевський М. Й. Громадянська спрямованість у контексті стратегій та цілей життєдіяльності особистості. Психолого-педагогічні умови виховання громадянської спрямованості в юнацькому віці: наук.-метод. посіб. Київ: Міленіум, 2004. С. 5–16. 18. Вакарчук І. Вища освіта України – європейський вимір: стан, проблеми, перспективи // Вища школа. 2008. № 3. С. 3–18. 19. Василенко І. В. Виховання громадянськості студентів засобами самоврядування у вищих навчальних закладах Канади: дис. канд. пед. наук: 13.00.07. Київ, 2009. 229 20. Вернадский В.И. Несколько слов о ноосфере // Научная мысль как планетарное явление. – К., 1991. – С. 240-241. 21. Вибрані наукові праці академіка В. І. Вернадського. Т. 1 : Володимир Іванович Вернадський і Україна. Кн. 1 : Науково-організаційна діяльність (1918—1921) / НАН України, Коміс. з наук. спадщини акад. В. І. Вернадського, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Ін-т історії України ; [уклад.: О. С. Онищенко, Л. А. Дубровіна, Н. М. Зубкова та ін. ; редкол.: А. Г. Загородній та ін.]. — К. : [б. в.], 2011. — 699 с 22. Виховання в цілісному педагогічному процесі: навч.-метод. комплекс / уклад.: Л. П. Вовк, О. С. Падалка, Г. Д. Панченко, В. Б. Вишківська, О. В. Піскун. Київ: «МП Леся», 2008. 376 с. 23. Виховна робота наставника академічної групи студентів вищого закладу освіти / укл.: М. І. Соловей, В. С. Демчук. Київ: Вид. центр КДЛУ, 2000. 68 с. 24. Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: посібник для студентів вищих навчальних закладів. Дрогобич: Коло, 2003. 528 с. 25. Гнезділова К. М., Касярум С. О. Моделі та моделювання у професійній діяльності викладача вищої школи: навч. посіб. Черкаси: Вид. Чабаненко Ю. А., 2011. 124 с. 26. Грушевський М. Ілюстрована історія України: Репринтне відтворення видання. – К.,1990. – С. 31. 27. Гнатюк В. Зміст і форми національного виховання учнів // Рідна школа. – 1999. – № 9 . – С. 20. 28. Гончаренко С. У. Педагогічне дослідження. Методичні поради молодим науковцям. Київ. Вінниця: «Вінниця», 2008. 278 с. 29. Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене і виправлене. Рівне: Волинські обереги, 2011. 522 с. 30. Данченко О. Формування соціальної зрілості студентів вищих навчальних технічних закладів як необхідна умова реалізації особистості повноцінного життєзабезпечення //Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр./редкол.: ТІ Сущенко (голов. ред.) та ін.— Запоріжжя. –2011. –С. 342-349. 31. Данченко І. О. Формування соціальної зрілості студентів вищих аграрних навчальних закладів //Монографія). Харків: Видавництво Іванченка І. Проведення гри «Збудники гніву. –2018. 480с. 32. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII: Верховна Рада України. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. 33. Закон України «Про вищу освіту» № 1556 VІІ від 01.07.2014 // Вища освіта: інформаційно-аналітичний портал про вищу освіту в Україні та за кордоном сайт. URL: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakon-ukrayinypro vyschu-osvitu. 34. Заохочення та патріотичне виховання студентів. Режим доступу: https://nubip.edu.ua/node/149499 35. Зязюн І. А. Філософія сучасної професійної освіти // Неперервна професійна освіти: проблеми, пошуки, перспективи. Київ: Віпол, 2000. С. 11 36. Карабин Т. Вплив особливостей спілкування в мережі «Internet» на процес соціалізації студентської молоді: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.05; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ, 2005. 20 с. 37. Карась А. Ф. Розвиток демократії як здійснення громадянського суспільства // Універсум. журнал політології, футурології, економіки, науки та культури. 2000. № 3–4. С. 17–21. 38. Карпенчук С. Теорія і методика виховання: навч. посіб. для пед.ін-тів. Київ: Вища шк., 2003. 374 с. 39. Катинська Л., Цаль-Цалько О. Студентські колективи та їх самоврядні структури як фактор формування особистості майбутніх професіоналів // Педагогічний дискурс: зб. наук. праць / гол. ред. І. Шоробура. Хмельницький: ХГПА, 2012. Вип. 12. С. 175–178. 40. Концепція виховної роботи на 2021 — 2025 рр. URL: http://hnpu.edu.ua/ sites/default/files/files/Normat_dokum/Pol/Koncepcia_vyhovnoi_robotu.pdf (дата звернення 01.03.2023 р.) 41. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. URL: https:// ipv.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/ Kontseptsiia-vykhovannia-ditey ta-molodiv-tsyfrovomu-prostori.pdf (дата звернення 01.03.2023 р.) 42. Лаппо, В.В., Формування духовних цінностей студентської молоді в начально-виховному процесі вищого навчального закладу: теоретико методичні засади. Івано-Франківськ: НАІР. 2017. 43. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Видавничий центр «Просвіта»; Пошуково видавниче агентство «Книга Пам’яті України», 2000. 368 с. 44. Пєхота О. М. Особистісно орієнтована освіта і технології // Неперервна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія / за ред. І. Я. Зязюна. Київ: Вид-во «Віпол», 2000. С. 274–318. 45. Петренко Л. П. Роль викладача вищої школи у громадянському вихованні студентів // Теоретико-практичні аспекти виховної роботи в закладах інтернатного типу: збірник наукових праць. Хмельницький: ХмЦНП, 2012. Книга 5. 115 с. 46. Практична педагогіка виховання: посібник з теорії та методики виховання / упорядник Г. І. Іванюк; за ред. М. Ю. Красовицького. Київ. Івано-Франківськ: Плай, 2000. 220 с. 47. Радул В. В. Соціальна зрілість молодого вчителя. Київ: Вища школа, 1997. 269 с 48. Радул, В.В. Критерії соціальної зрілості особистості. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія: Педагогічні науки, 36, 2017, с.210-218. 49. Семків І. І. Соціальний капітал як чинник громадянської активності студентської молоді: психологічна модель: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.11; Ін-т соц. та політ. психології АПН України. Київ, 2009. 21 с 50. Семенова, А.В., Прадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх вчителів. Одеса: Юридична література, 2009. 590 C. 51. Сєвастьянова О. Соціально-педагогічні умови соціалізації студентської молоді у виховному процесі вищого навчального закладу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.05; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2007. 20 c. 52. Сисоєва С. О., Батечко Н. Г. Вища освіта України: реалії сучасного розвитку. Київ: ВД ЕКМО, 2011. 368 с. 53. Сіркізюк В. В. Основи національного виховання: навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський: Абетка-Нова, 2004. 303 с. 54. Скрипченко О. В., Лисянська Т. М., Скрипченко Л. О. Довідник з педагогіки і психології. Київ, 2000. 216 с. 55. Сопівник, І.В., Формування громадянськості студентів вищих аграрних навчальних закладів. (Дис. канд. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка, Тернопіль. 2006. 56. Сопівник Р. В. Зростання ролі студентів у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів України: історичний аспект (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. іст. наук: спец. 07.00.01 «Історія України». Луганськ, 2004. 20 с 57. Соціальна робота / Соціальна педагогіка (понятійнотермінологічний словник) / під заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ: Етносфера, 1994. 119 с. 58. Соціальні мережі як інструмент взаємовпливу влади та громадянського суспільства: монографія / О. С. Онищенко, В. М. Горовий, В. І. Попик, та ін.; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2014. 260 с. 59. Стельмахович М. Г. Виховний ідеал української народної педагогіки // Початкова школа. 1994. № 2. С. 3–6. 60. Стельмахович М. Українська народна педагогіка. Київ, 1996. 286 с. 61. Степанова Н. М. Формування громадянської компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів у відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів. Черкаси: Видавництво Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, 2014. 44 с. 62. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5-ти т. / ред. колегія: О. Г. Дзеверін (голова), М. В. Черпінський та ін. Київ: Радянська шк., 1976.Т. 2. 670 с. 63. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Київ: Рад. шк. 1975. 235 с. 64. Сухомлинська О. В. Громадянами не народжуються // День. 2002. № 5. С.4-5 65. Ушинський К.Д. Твори в 6 т. – К: Рад. школа, 1954. – Т. 1. – С. 51. 66. Шабаєва Л. Формування комунікативної компетентності у громадянському вихованні особистості // Актуальні проблеми громадянської освіти: український та зарубіжний досвід: матеріали Першої науковопрактичної конференції (Острог, 19 черв. 2013 р.) / відп. ред. О. С. Батіщева. Острог: ГО «Центр демократичного лідерства», Національний університет «Острозька академія», 2013. 234 с. 67. Штифурак В.Є. Соціально-педагогічні основи виховної роботи зі студентською молоддю у вищих навчальних закладах. Вінниця: Діло, 2007. 568 с. 68. Чорна К. І. Особистісно зорієнтована система громадянського виховання школярів // Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах (Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді) : зб. наук. пр. Київ, 2000. С. 23–29. 69. Чернуха Н., Саврасова-В’юн Т. Громадянська активність студентів: психологічна характеристика появів розвитку // Освітологія. 2014. Вип. 3. С. 122–125. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ocvit_2014_3_22 70. Федоренко, О.І., Підготовка майбутніх працівників органів внутрішніх справ до соціальної та виховної роботи з підлітками. Дис. док. пед. наук). Харківський національний університет внутрішніх справ, 2008. 450 C. 71. Фіцула М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ: Видавничий центр "Академія". 2002. 414 с. 72. Яворська, Г.Х., Теоретичні та методичні засади формування соціально-професійної зрілості курсантів вищих навчальних закладів МВС України . (Дис. док. пед. наук). Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ. 2006. 460 C. 73. Johnson D., Johnson R. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. Boston: Allyn and Bacon, 1999. 58 с. 74. Kingwell M. Defending political virtue // The Philosophical forum. 2007. Vol. 27. № 3. P. 244–260. 75. Winer D. The History of Weblogs Electronic Resource. URL: http://oldweblogscomblog.scripting.com/historyOfWeblogs. 76. Muller E., Seligson M. Civic Culture and Democracy: The Question of Casual Relationships // American Political Science Review. 1994. Vol. 88. № 3 P. 635–652. 77. Rutnam R. Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. Prinecton: Prinecton University Press, 1993. 256 s. 78. Chernuha N. Socialization of student youth: vectors of success // Public management. 2017. December. № 5 (10). P. 52–70. 79. Voichun O. V. The peculiarities of upbringing civil activity in students in the conditions of modern Ukrainian state formation. Science and society: Collection of scientific articles. Fadette editions, Namur, Belgium, 2019. Pp.107–110. 80. Voichun Olena. Features of the development of the effective and reflective component of students’ civic engagement at the university // Intellectual Archive. Toronto: Shiny Word. Corp. (Canada). 2019. April/June. Vol. 8. №. 2. P. 201–210. 81. Voychun O. V. Dynamics of operational activity component of civil activity of students during the training on team building // Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal) (Warszawa, Polska). 2018. № 10 (38). P. 10–15. 82. Sipe J. W., Frick D. M. The Seven Pillars of Servant Leadership: Practicing the Wisdom of Leading by Serving. – Mahwah, NJ: Paulist Press, 2009. – 216 р. 83. Soft skills: універсальні навички європейського рівня. URL: https://studway.com.ua/soft-skills/.
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015-23M-01_Yeremenko_O_V.pdf
  Restricted Access
731.13 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.