Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63729
Title: | Формування толерантності майбутніх викладачів професійної освіти |
Authors: | Водоп’ян, Владислав Олександрович |
metadata.dc.contributor.advisor: | Новікова, Вікторія Євгеніївна |
metadata.dc.contributor.affiliation: | Державний біотехнологічний університет Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін |
Keywords: | толерантність;професійна освіта;майбутні викладачі;педагогічні технології;міжкультурна комунікація;європейський досвід;компетенції;виховання;інтерактивне навчання;соціальна компетентність;полікультурне середовище;педагогічна практика;критичне мислення |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Харків: ДБТУ |
Citation: | Водоп’ян В. О. Формування толерантності майбутніх викладачів професійної освіти: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. В. Є. Новікова. Харків: ДБТУ, 2024. 77 с. |
Abstract: | Стислий огляд змісту. Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню проблеми формування толерантності у майбутніх викладачів професійної освіти, що є важливим аспектом сучасної педагогічної науки. В умовах глобалізації та інтеграції української системи освіти до європейського освітнього простору, особлива увага приділяється вихованню молодих спеціалістів, які не тільки мають високий рівень професійної підготовки, але й здатні працювати у полікультурному середовищі, виявляти повагу до різноманітних думок, цінностей та культур. Толерантність стає ключовою компетенцією сучасного педагога, що відповідає викликам суспільства, де міжкультурна комунікація і соціальна інтеграція є необхідними умовами успішної професійної діяльності. У роботі проаналізовано теоретичні підходи до поняття «толерантність» у соціальній та педагогічній науці, а також її значення для професійної освіти. Толерантність розглядається як здатність викладачів адаптуватися до змін у соціокультурному середовищі, налагоджувати діалог з представниками різних культур, релігій та етнічних груп, що є актуальним у контексті сучасних змін у світі та в Україні. Одним із важливих аспектів дослідження є порівняльний аналіз зарубіжного досвіду формування толерантності у майбутніх педагогів. Аналізуються концепції виховання толерантності у різних країнах та виокремлює найбільш ефективні методи, які можуть бути адаптовані до української системи освіти. Особливу увагу в роботі приділено аналізу педагогічних умов формування толерантності у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів. Визначається, що інтерактивні методи навчання та активна участь студентів у навчальних процесах є важливими факторами для розвитку толерантних компетенцій. У роботі представлено практичний аналіз ролі викладача у формуванні толерантності у студентів. Автор робить акцент на важливості практичної підготовки майбутніх викладачів, яка дозволяє їм оволодіти навичками ефективної комунікації, вирішення конфліктних ситуацій та розвитку толерантних стосунків у навчальному колективі. Практичні заняття, педагогічна практика, участь у соціальних та волонтерських проєктах є важливими компонентами у формуванні толерантної особистості викладача. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63729 |
metadata.dcterms.references: | 1. Бацевич Ф. С. Лінгвокультурні аспекти комунікативної толерантності // Соціогуманітарні проблеми людини. 2010. № 5. С. 108–119. 2. Вірна Ж., Гайдук Г. Толерантна компетентність педагога: концепція й емпірична верифікація // Психологічні перспективи. 2020. № 36. С. 67–85. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-67-85. 3. Воднева С. Н., Донина И. А., Шерайзина Р. М. Педагогічна толерантність як міждисциплінарний феномен // Вісник ТГПУ. 2016. № 1. С. 144–150. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-tolerantnost-kak mezhdistsiplinarnyy-fenomen/viewer. 4. Гайдук Г. А. Модель структурної організації професійної толерантності педагога // Психологічні перспективи. 2018. № 32. С. 73–84. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-73-84. 5. Грива О. А. Толерантність молоді в полікультурному середовищі: Монографія. Київ: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. 6. Кремень В., Ткаченко В. Толерантність як імператив: національна ідентичність в добу глобалізації // Політичний менеджмент. 2011. № 2. С. 14–32. 7. Довгополова О. Категорії "Чужого" і "Відторгаємого" як елементи картини обжитого світу // Перспективи. 2006. № 3. С. 18–23. 8. Журба К. Толерантність у сучасній педагогічній практиці: аналіз та перспективи розвитку // Наукові записки. Педагогічні науки. 2013. № 117. С. 45–51. 9. Литвиненко І. С. Формування толерантності як якості особистості засобами творів В. О. Сухомлинського в процесі фахової підготовки майбутніх соціальних педагогів // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. № 75. С. 43–48. 10. Dubinka M. Psychological and pedagogical conditions for ensuring the effectiveness of interpersonal communication // Ridna shkola. 2007. № 4. С. 33–36. [in Ukrainian] 11. Kilova H. Forms and types of adaptation of teachers in secondary school. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_9/20.pdf. [in Ukrainian] 12. Matiikiv I. M. Psychological factors influencing the formation of professional competence of service professionals: the results of the experiment // Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. 2008. № 4. С. 209–216. [in Ukrainian] 13. Prykhodko Yu. O. Professional self-determination as a factor of personal development // Наступність у діяльності загальноосвітньої та професійної школи в профільному навчанні: матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф. Донецьк: ІПО ІПП УМО, 2009. С. 36–37. [in Ukrainian] 14. Петровська Л. А. Теоретичні та методологічні проблеми соціально психологічного тренінгу. Київ: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2005. 15. Молчанова А. О. Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога: посібник. Київ: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2013. 16. Кавун Л. В. Толерантність в структурі особистісних властивостей студентів вишів: результати факторного аналізу // Вісник Томського державного педагогічного університету. 2010. № 12. С. 160–166. 17. Колмогорцева Н. Н. Технологія формування педагогічної толерантності додаткової освіти // Вісник Шадринського державного педагогічного інституту. 2013. № 1. С. 173–176. 18. Каверзина Т. Е. Толерантність педагога як професійно важлива якість у полікультурному навчанні. Братськ, 2017. 19. Михєєва Т. Б. Професійна толерантність вчителя (на прикладі діяльності вчителя російської мови у поліетнічній школі) // Гуманітарний вектор. 2011. № 1. С. 42–45. 20. Шкуратова І. П. Когнітивна складність як основа толерантного мислення // Век толерантності. 2003. № 5. С. 44–51. 21. Яковлєва Є. В. Толерантність як особистісно-професійна якість учителя // Вісник Череповецкого державного університету. Педагогічні науки. 2011. № 3. С. 1. 22. Бех І. Д. Розвиток особистості у виховному процесі // Наукові основи виховання. 2012. С. 6–7. 23. Рибалка В. В. Психолого-аксіологічні аспекти формування особистості // Психологія і педагогіка: наукові дослідження та практика. 2016. С. 485. 24. Пометун О. І. Інтерактивні технології навчання у вищій школі. Київ: Книги XXI, 2004. 25. Сисоєва С. О. Основи інтерактивного навчання в освітньому процесі. Київ: Логос, 2009. 26. Мурадова Н. С. Інтерактивне навчання: засоби та методи // Наукові записки НПУ імені М. П. Драгоманова. 2019. № 29. С. 144–150. 27. Кушнір Т. І. Сучасні підходи до інтерактивного навчання // Наукові основи педагогічного процесу. 2017. С. 25–26. 28. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Київ: Радянська школа, 1981. 29. Мостіпака Т. П. Інтерактивні методи навчання як засіб формування толерантності // Гуманітарний вектор. 2007. № 29. С. 45–50. 30. Smith J., Doe A., Lee C. Emotional Intelligence in Teacher Training // Journal of Education and Psychology. 2021. Vol. 4, № 3. С. 123–134. 31. National University. Best Practices in Inclusive Education // National Education Studies Journal. 2022. Vol. 11, № 2. С. 201–215. 32. MDPI. Professional Identity Formation in Teachers // Journal of Educational Research. 2024. Vol. 17, № 5. С. 483–490. 33. University of Birmingham. Diversity and Inclusion in Education. Birmingham: University Press, 2023. 34. Teach For All. Conflict Resolution in Classroom Settings // Global Teacher Training Journal. 2022. Vol. 12, № 1. С. 78–84. 35. Neliti. Multicultural Education in Practice // Asian Journal of Education. 2024. Vol. 5, № 1. С. 1–10. 36. European Journal of Teacher Education. Teaching Cultural Sensitivity: A European Perspective // EJTE. 2021. Vol. 44, № 3. С. 349–362. 37. Boohers.org. The Importance of Practical Teaching for Tolerance // Teacher Development Journal. 2024. Vol. 29, № 4. С. 155–160. 38. Осборн А. Мозковий штурм як метод генерування ідей // Мистецтво мислення. 1988. С. 63–70. 39. Лекторський В. А. Толерантність як філософська проблема // Освітня політика. 2011. № 2. С. 50–53. 40. Journal of Liberty and International Affairs. France's Republican Values in Education: Promoting Tolerance through Interdisciplinary Approaches // Journal of Liberty and International Affairs. 2013. 41. OECD. Teacher Training Programs in the USA and Canada: Developing Global Competencies // OECD Report. 2022. 42. Inter-American Development Bank. Enseña Ecuador Initiative for Migrants' Education. Washington, DC: Inter-American Development Bank, 2022. 43. University of Birmingham. Diversity and Inclusion in Teacher Training in the UK. Birmingham: University Press, 2023. 44. Bertelsmann Stiftung. Inclusive Education Policies for Refugees in Germany // Bertelsmann Stiftung Report. 2022. 45. Australian Institute for Teaching and School Leadership. Multiculturalism and Indigenous Inclusion in Australian Schools. Canberra: AITSL, 2021. 46. Lund University. Democratic Values in Swedish Teacher Education: Promoting Tolerance and Conflict Resolution. Lund: Lund University Press, 2023. 47. Концепція Нової української школи: основні принципи інклюзії та толерантності в освіті України. Київ: Міністерство освіти і науки України, 2017. 48. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України, 2017, № 38-39, ст. 380. 49. Закон України «Про загальну середню освіту» від 16 січня 2020 р. № 463-IX. Відомості Верховної Ради України, 2020, № 4, ст. 24. 50. Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» від 8 вересня 2005 р. № 2866-IV. Відомості Верховної Ради України, 2005, № 52, ст. 561. 51. Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» від 6 вересня 2012 р. № 5207-VI. Відомості Верховної Ради України, 2013, № 32, ст. 412. 52. European Journal of Education. Соціальна відповідальність і громадянська освіта в професійній освіті України // European Journal of Education. 2022. 53. The Boohers. Practical Approaches to Tolerance in Multicultural Environments // Teacher Development Journal. 2023. 54. Frontiers. Interactive Learning Methods for Social Responsibility and Empathy // Frontiers in Psychology. 2023. 55. European Journal of Teacher Education. Teaching Cultural Sensitivity: European Models for Inclusive Education // EJTE. 2021. Vol. 44, № 3. С. 349–362. 56. Harvard Graduate School of Education. Professional Development Programs for Tolerance in Education. Cambridge: Harvard Education Press, 2023. 57. UNESCO. Inclusive Education and Digital Learning Platforms: Global Initiatives for Tolerance. UNESCO Report, 2023. 58. University of Birmingham. Ethics and Pedagogical Culture in Teacher Training. Birmingham: University Press, 2023. 59. Frontiers in Psychology. Emotional Intelligence Development for Inclusive Classroom Management // Frontiers in Psychology. 2023. 60. UNESCO. Guidelines for Social Responsibility in Professional Education. Paris: UNESCO, 2023. |
Appears in Collections: | 015 - "Професійна освіта" (Магістри) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_M_015-23M-01_Vodopian_V_O.pdf Restricted Access | 4.72 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.