Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63728
Title: Формування у здобувачів вищої освіти критичного мислення
Authors: Топорін, Олексій Олександрович
metadata.dc.contributor.advisor: Кобелєва, Даля Леонідівна
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: критичне мислення;вища освіта;здобувач;навчальна дисципліна;світогляд;раціональність;інформація;комунікація;компетенції;практика
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Топорін О. О. Формування у здобувачів вищої освіти критичного мислення: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. Д. Л. Кобелєва. Харків: ДБТУ, 2024. 67 с.
Abstract: Стислий огляд змісту. Кваліфікаційна робота магістра присвячена дослідженню проблеми формування критичного мислення у здобувачів вищої освіти. Сучасний рівень глобалізованої культури вимагає від кожної окремої людини високого рівня мислиневої культури. Інформаційне суспільство, в якому основним ресурсом стає інформація, а отже, всі основні процеси стають пов’язаними з інформаційним простором, вимагає від представників сучасного суспільства вміти орієнтуватись в інформаційному потоці, аналізувати інформацію, вміти розрізняти види та форми інформації, робити коректні висновки, згідно з якими приймати рішення. Саме тому, одним із пріоритетних завдань сучасної вищої освіти є ознайомлення здобувачів з основами логічного та критичного мислення, формування навичок правильного критичного мислення. У роботі проаналізовано теоретичні підходи до поняття «критичне мислення» у межах філософського дискурсу, в якому це поняття було сформовано, в межах соціальних та педагогічних наук. Було розглянуто еволюцію раціонального світогляду, який є актуальним типом світогляду, та пов’язаний із сучасними глобалізаційними процесами. Проаналізовані теоретичні засади раціонального світогляду та концепції їх практичного втілення в освітню, практичну та наукову діяльність. Одним із важливих аспектів дослідження є порівняльний аналіз різних концепції критичного мислення, які виникають в межах, передусім, наукового та педагогічного дискурсів. Були виділені спільні та відмінні характеристики цих концепцій, їх евристичний потенціал та можливості втілення у реальні процеси комунікації. Особливу увагу в роботі приділено аналізу педагогічних умов формування критичного мислення в процесі здобування вищої освіти. Розглянуті навчальні курси Державного біотехнологічного університету, які сприяють формування зазначених компетенцій. Також зроблено акцент на важливості практичного засвоєння теоретичних знань та теорій критичного мислення та втілення їх у практиці спілкування.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63728
metadata.dcterms.references: 1. Arthur W.B. Inductive Reasoning and Bounded Rationality // American Economic Review. 1994. Vol. 84. № 2. P. 406-411. 2. Clasification of worldview. URL: https://slideplayer.com/slide/13713554/ 3. Harari Y. Sapiens. A Brief History of Humankind. London. Harvill Secker. 2014. 444. 4. Halpern D. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers. 2003. 394. 5. Stokes D. Thinking and Perceiving: on the Malleability of the Mind // Routledge. 2021. 6. The Science of Logic: An Overview. URL:https://www.sfu.ca/~swartz/pw/text/pw_chap04.pdf 7. Vetter P., Badde S., Ferrè E.R. Evaluating cognitive penetrability of perception across the senses // Nat Rev Psychol. 2024. URL: https://doi.org/10.1038/s44159-024-00382-1 8. Zwass V. (2020). Information system // Encyclopedia Britannica. 2020. URL:https://www.britannica.com/topic/information-syste 9. Арцишевський Р.А. Історичні типи світогляду // Духовне осягнення дійсності : монографія. Луцьк. Смарагд. 2011. С. 153-236. 10. Бабаєв В.М., Пазиніч C.М., Пономарьов О.С. Логіка для інженерів: Підручник. 2007. Харків. ХНАМГ. 531. 11. Бабенко В.М. Минуле і майбуття в єдності життя (до проблеми сутності історичних типів світогляду) // Вісник Донбаської національної академії будівництва і архітектури. 2013. 2. С. 3-7. 12. Баханов К.О. Технологія розвитку критичного мислення як психолого педагогічне явище // Історія та правознавство. 2008. № 33. С. 4-9. 13. Бондаренко С.В., Пилипишин О.І., Гуменна Н.В. Філософія як навчальна дисципліна в умовах дистанційного навчання: особливості викладання і вивчення // Медична освіта. 2022. 3. С. 31–35. 14. Бліхар В.С., Левкулич В.В., Олексюк М.М., Шандра Б.Б., Свищо В.Ю., Матвієнко О.І. Логіка для юристів: підручник. Вид. 2-ге, перероб. та доп. Ужгород. Вид-во УжНУ «Говерла». 2022. 316. 15. Брукс Д. The Philosophy of Data // The New York Times. Feb. 4. 2013. URL:https://www.nytimes.com/2013/02/05/opinion/brooks-the-philosophyof-data.html 16. Варенко В., Свердлик З. Дотримання законів формальної логіки під час аналізу інформаці // Вісник Книжкової палати. 2019. 2. С. 37-40. 17. Гладунський В.Н., Берегова Г.І. Адміністративні методи менеджменту, правила і закони логіки // Вісник Університету банківської справи Національного банку України. 2013. 1. С. 97-101. 18. Головіна О. В. Значення логіки для формування критичного мислення. Редакційна колегія. 2021. 221. 19. Гомілко О. Суспільство знань як виклик раціональності // Філософія освіти. 2015. 1. С. 26-37. 20. Дворянчикова С.Є., Юган Н.Л. Навчання критичного мислення в українських вишах: освітні тренди та виклики впровадження // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. 2018. Vol. 6, No. 2A. P. 51-56. 21. Деніско Л, Пилипенко С., Мошинська О. Філософія як навчальна дисципліна в ситуації кризи освіти // Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2019. Випуск 24. 22. Зосім М. Критичне мислення. URL: https://www.maxzosim.com/critical thinking/ 23. Історія / Жуковський А.І. // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. К. Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. 2011. URL: https://esu.com.ua/article-12823 24. Ішмуратов А.Т. Вступ до філософської логіки. К. Відродження. 1997. 350. 25. Козаченко Н. Критичне мислення: граничнi пiдходи та оптимальнi шляхи // Актуальні проблеми духовності : зб. наук. Праць. Вип. 18. Кри-вий Ріг. 2017. С. 161–174. 26. Кобелєва Д.Л. Актуальність викладання дисципліни «Логіка» у ВНЗ // Actual trends of modern scientific research. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. MDPC Publishing. Munich. Germany. 2021. P. 343-346. 27. Кобелєва Д.Л., Моісєєва Н.І. Проблеми та перспективи викладання філософії у ВНЗ України // Modern science: problems and innovations. Abstracts of the 7th International scientific and practical conference (September 20-22, 2020). SSPG Publish, Stockholm, Sweden. 2020. P. 368-375. 28. Кобелєва Д.Л., Ніколаєнко Н.М. Від пошуку інформації до втрати особистості: феномен датаїзму // Антропологічні виміри філософських досліджень. 2021. 20. С. 100-112. 29. Конверський А.Є. Критичне мислення: підручник для студентів вищих навчальних закладів усіх спеціальностей. Київ. Центр учбової літератури. 2020. 370. 30. Костюченко К. Педагогічні умови формування раціонально-критичного мислення майбутніх учителів // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2010. 91. 107-111. 31. Кремень В.Г. Модернізація освіти на новому етапі інформатизації // Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспектив: третя між нар. наук.-практ. конф. : [в 2 ч.]. Ч. 1. Львів. ЛДУ БЖД. 2012. С. 3-8. 32. Кривуля О.М. Філософія: навчальний посібник. Х. ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2010. 592. 33. Кругляк М. І. Критичне мислення: матеріали ІІІ частини онлайн-курсу «Логіка, аргументація, критичне мислення» [в блозі https://criticalthinkerua.wordpress.com]. Київ. 2021. 193. 34. Куровська Г. В. «Кухня» великих даних. Соціотехнічні відносини та актори у технологіях великих даних // Сучасні проблеми управління: управління в умовах цифрових трансформацій: збірник Матеріалів Х Міжнар. наук.-практ. конф. 21 лист. 2019 р. Київ. КПІ ім. Ігоря Сікорського: Політехніка. С. 113-227. 35. Ладуба М. Що таке критичне мислення і як його розвивати, приклади та тести. URL: https://mc.today/uk/shho-take-kritichne-mislennya-i-yak-jogo rozvivati-prikladi-ta-testi/ 36. Лаута О.Д. Співвідношення науки та філософії в контексті філософії науки // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Теорія культури і філософія науки. 2013. 49 (1). С. 36-39. 37. Литвин А.В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: практ. посібник. 3-е вид. доп. Львів. ЛДУБЖД. 2022. 90. 38. Логіка Середньовіччя. URL: https://tureligious.com.ua/lohika-serednovichchia 39. Методика викладання історії: необхідність оновлення // Політ. Менеджмент. 2005. № 6. С. 114-120. 40. Міркування та його структура. URL: https://studfile.net/preview/7752070/page:81/ 41. Павловська О. Логічність і раціональність // Вісник Львівського університету. Філософсько-політологічні студії. 2017. Вип. 14. С. 70-73. 42. Панібратська А.В. Зміст поняття «педагогічні умови»: науково-методична робота. URL: https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/89-suchasni-tekhnolohiyi-rozvytku-profesiynoyi-maysternosti-maybutnikh-uchyteliv-25-zhovtnia-2018-r/173-zmist-ponyattya-pedagogichni-umovi# 43. Папіжук В.О., Кузьменко О.Ю., Лісова Ю.О. Критичне мислення як освітня інновація в Україні: здобутки та перспективи // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. 3(43). С. 180-185. 44. Петренко В.О. Огляд сучасних наукових теорій та підходів до формування критичного мислення у студентів закладів вищої освіти // Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2023. № 101. С. 67-73. 45. Пізнавальні процеси психіки. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/7prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki_zaochforma/r1-3.html 46. Пометун О. Критичне мислення як педагогічний феномен // Український Педагогічний журнал. 2018. 2. С. 89–98. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/493 47. Психологія. Підручник. URL: https://pidru4niki.com/1584072037180/psihologiya/psihologiya 48. Рибчук О. (2023). Критичне мислення як предмет філософських та психологічних досліджень // Вісник Національного університету оборони України. 72(2). 128–135. URL: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-128-135 49. Саух П. Розвиток критичного мислення як провідний тренд сучасного освітнього процесу // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки. 2021. 2 (67). С. 7-15. 50. Сепетий Д. П. Критичний раціоналізм Карла Поппера: пізнання шляхом проб і помилок, припущень і спростувань // Гуманітарний вісник. 2010. 40. С.71-84. 51. Терно С. Світ критичного мислення: образ та мімікрія // Історія в сучасній школі. 2012. 7-8. С. 27-39. 52. Тягло О.В. Критичне мислення: навчальний посібник. Х. Вид. група «Основа», «Триада +». 2008. 192. 53. Харарі Ю.Н. Homo Deus. За лаштунками майбутнього. Київ. Форс Україна. 2018. 512. 54. Цвібель А.О. Теоретичні витоки філософії прагматизму. Гілея. Філософські науки. 2016, 176. 55. Шенгерій Л.М. Логіка, раціональність, метараціональність: аналітика розвитку та взаємовпливу // Філософські обрії. 2008. 56. Шепетяк О.М. Логіка: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ. Фенікс. 2015. 256. 57. Ягодзінський С.М. Наукова раціональність і раціоналізм в освіті // Практична філософія. 2010. № 2. С. 62-69. 58. Ягоднікова В.В. Застосування технології розвитку критичного мислення у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців // Вісник післядипломної освіти. 2009. 11 (1). С. 190-196.
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015-23M-01_Toporin_O_O.pdf
  Restricted Access
1.5 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.