Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63638
Title: Порівняльний аналіз організації неформальної освіти в провідних країнах світу та України
Authors: Бондура, Максим Сергійович
metadata.dc.contributor.advisor: Новікова, Вікторія Євгеніївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет
Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін
Keywords: неформальна освіта;освітні системи;альтернативне навчання;самоосвіта;освітні інновації;глобальні освітні тенденції;порівняльний аналіз;дистанційне навчання;онлайн-курси (MOOCs);професійний розвиток;ринок праці;законодавче забезпечення освіти;навчання протягом життя;підвищення кваліфікації;освіта дорослих;інноваційний потенціал;міжнародний досвід;економічний розвиток;технології навчання;сучасні освітні підходи;соціальна мобільність;професійна мобільність;освітня політика;інституційне забезпечення
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Бондура М. С. Порівняльний аналіз організації неформальної освіти в провідних країнах світу та України: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. В. Є. Новікова. Харків: ДБТУ, 2024. 74 с.
Abstract: Кваліфікаційна робота магістра присвячена аналізу неформальної освіти, її ролі у сучасному освітньому процесі та впливу на розвиток професійних компетенцій. У дослідженні розглянуто теоретичні підходи до визначення неформальної освіти, яка, доповнюючи традиційну, дає можливість для безперервного професійного та особистісного розвитку. Особлива увага приділена типології та формам неформальної освіти, зокрема дистанційному навчанню, корпоративним тренінгам та масовим відкритим онлайн-курсам (MOOCs), які сприяють підвищенню кваліфікації та забезпечують гнучкість у виборі форм і методів навчання. У роботі виконано порівняльний аналіз досвіду організації неформальної освіти у США, Німеччині, Швеції, Великобританії, Японії, Південній Кореї та Китаї. Проаналізовано різні підходи, роль державного і приватного секторів та застосування інноваційних технологій у підтримці неформального навчання. Зарубіжний досвід показує, що неформальна освіта не лише забезпечує розвиток професійних компетенцій, але й сприяє соціальній мобільності та економічному розвитку. Останній розділ присвячений перспективам розвитку неформальної освіти в Україні. Визначено основні перешкоди, такі як недостатня законодавча підтримка та обмежене інституційне забезпечення. Робота також пропонує шляхи вдосконалення, включаючи розробку національних стандартів якості, розширення доступності програм для різних соціальних груп та створення центрів неформальної освіти, які забезпечуватимуть якісне підвищення професійної кваліфікації громадян. Практична частина містить рекомендації щодо вдосконалення нормативного забезпечення неформальної освіти в Україні з урахуванням міжнародного досвіду. Пропонується створення національної мережі навчальних центрів, які б забезпечували професійний розвиток та відповідали міжнародним стандартам якості, сприяючи підвищенню конкурентоспроможності українських фахівців.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63638
metadata.dcterms.references: 1. Абашкіна Н., Сорокоумова Г. Ґенеза неформальної освіти. Київ: Наукова думка, 2018. 234 с. 2. Громкова М., Лук'янова Л. Неформальна освіта як інструмент особистісного розвитку. Журнал педагогічних досліджень, 2020, № 5, с. 23-30. 3. Давидова В. Організація неформальної освіти в сучасних умовах. Львів: Вид-во ЛНУ ім. Івана Франка, 2019. 178 с. 4. Галустян Ю., Закревська С. Інтеграція формальної і неформальної освіти: український досвід. Освітній простір, 2021, № 2, с. 12-18. 5. Сергієнко В. В. Неформальна освіта: перспективи розвитку в умовах постіндустріального суспільства. Київ: Освітянські горизонти, 2011. 256 с. 6. Новіков А. М. Філософські засади неформальної освіти. Науковий вісник, 2007, № 3, с. 45-52. 7. Огієнко О. Неформальна освіта та її роль у соціальній інтеграції. Журнал соціальної педагогіки, 2009, № 4, с. 77-84. 8. Єршова Л. М. Взаємодія формальної і неформальної освіти: нові підходи. Педагогічний огляд, 2015, № 6, с. 34-40. 9. Вершловський С. Г. Типологія неформальної освіти: професійна, культурно-освітня і громадська. Журнал педагогічної науки, 2014, № 8, с. 50-59. 10. Шапочкіна О. В. Розвиток неформальної освіти серед молоді: досвід Німеччини. Журнал міжнародної освіти, 2012, № 9, с. 19-26. 11. Колеснікова І. А. Психолого-педагогічні основи неформальної освіти. Харків: Освітній центр, 2007. 193 с. 12. Мартинова Н. С. Інтерактивні методи в системі неформальної освіти. Навчально-методичний збірник, 2009, № 7, с. 56-64. 13. Кошманова Т. С. Безперервний професійний розвиток у системі неформальної освіти США. Освітні перспективи, 2002, № 1, с. 31-40. 14. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. 15. Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. Ст. 2004. 16. Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» від 10 лютого 1998 р. № 103/98-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 32. Ст. 215. 17. Меморандум Європейської Комісії «Навчання протягом життя». Брюссель, 2000. 48 с. 18. Рекомендації Парламентської Асамблеї Ради Європи про неформальну освіту. Страсбург, 2000. 32 с. 19. American Association for Adult Education (AAAE). History and milestones of adult education in the USA. Washington, 2015. URL: https://www.aaae.org (дата звернення: 20.10.2024). 20. OECD. Education at a Glance 2016: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2016. 567 p. 21. UNESCO. Rethinking Education: Towards a global common good? Paris: UNESCO Publishing, 2015. 85 p. 22. The Open University. Historical perspectives on distance learning in the UK. London, 1969. URL: https://www.open.ac.uk (дата звернення: 20.10.2024). 23. International Labour Organization (ILO). Skills for improved productivity, employment growth and development. Geneva, 2019. 152 p. 24. Мартинова Н. С. Інноваційні методи в неформальній освіті: рольові ігри та інтерактивні тренінги / Н. С. Мартинова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2009. № 1. С. 145–152. 25. Коласник В. Сучасні підходи до неформальної освіти дорослих у Європі / В. Коласник // Європейський освітній простір. 2015. № 2. С. 64–72. 26. Williams D. Trends in online and lifelong learning in the USA. New York: Palgrave Macmillan, 2018. 189 p. 27. Volkshochschulen (Germany). Official website. URL: https://www.volkshochschule.de (дата звернення: 20.10.2024). 28. Folk High Schools (Sweden). Official publications. URL: https://www.folkhighschool.se (дата звернення: 20.10.2024). 29. Міністерство освіти Японії. Білий папір з освіти та розвитку людських ресурсів. Токіо, 2018. URL: https://www.mext.go.jp (дата звернення: 20.10.2024). 30. Міністерство освіти Південної Кореї. Політика та програми безперервного навчання. Сеул, 2020. URL: https://www.moe.go.kr (дата звернення: 20.10.2024). 31. Китайський урядовий освітній портал. Інноваційна освіта для регіонального розвитку. Пекін, 2021. URL: https://www.moe.gov.cn (дата звернення: 20.10.2024). 32. Coursera, Udemy. Звіти про тренди цифрового навчання за 2021–2023 роки. URL: https://www.coursera.org (дата звернення: 20.10.2024). 33. Абашкіна Н. С. Неформальна освіта і її роль у сучасному суспільстві / Н. С. Абашкіна. Київ: Логос, 2014. 247 с. 34. Громкова М. Соціальна роль неформальної освіти в Україні / М. Громкова // Наукові записки НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2018. № 22. С. 78–84. 35. Сергієнко В. В. Філософські засади неформальної освіти в умовах глобалізації / В. В. Сергієнко // Філософія освіти. 2011. № 1. С. 35–47. 36. OECD. Education for Innovative Societies in Asia: Focus on Japan, South Korea, China. Paris: OECD Publishing, 2020. 312 p. 37. World Bank. Building Skills for the Future: Education reform in East Asia. Washington, 2022. 94 p. 38. Підручники з міжнародної освітньої політики. Досвід США та Європи. Лондон: Oxford University Press, 2021. 398 с. 39. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. 40. Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» від 10 лютого 1998 р. № 103/98-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 32. Ст. 215. 41. Меморандум Європейської Комісії «Навчання протягом життя». Брюссель, 2000. 48 с. 42. OECD. Education at a Glance 2016: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2016. 567 p. 43. UNESCO. Rethinking Education: Towards a global common good? Paris: UNESCO Publishing, 2015. 85 p. 44. International Labour Organization (ILO). Skills for improved productivity, employment growth and development. Geneva, 2019. 152 p. 45. Абашкіна Н. С. Неформальна освіта і її роль у сучасному суспільстві / Н. С. Абашкіна. Київ: Логос, 2014. 247 с. 46. Williams D. Trends in online and lifelong learning in the USA. New York: Palgrave Macmillan, 2018. 189 p. 47. Volkshochschulen (Germany). Official website. URL: https://www.volkshochschule.de (дата звернення: 20.10.2024). 48. Folk High Schools (Sweden). Official publications. URL: https://www.folkhighschool.se (дата звернення: 20.10.2024). 49. Міністерство освіти Японії. Білий папір з освіти та розвитку людських ресурсів. Токіо, 2018. URL: https://www.mext.go.jp (дата звернення: 20.10.2024). 50. Міністерство освіти Південної Кореї. Політика та програми безперервного навчання. Сеул, 2020. URL: https://www.moe.go.kr (дата звернення: 20.10.2024). 51. Китайський урядовий освітній портал. Інноваційна освіта для регіонального розвитку. Пекін, 2021. URL: https://www.moe.gov.cn (дата звернення: 20.10.2024). 52. Coursera, Udemy. Звіти про тренди цифрового навчання за 2021–2023 роки. URL: https://www.coursera.org (дата звернення: 20.10.2024). 53. Громкова М. Соціальна роль неформальної освіти в Україні / М. Громкова // Наукові записки НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2018. № 22. С. 78–84. 54. Сергієнко В. В. Філософські засади неформальної освіти в умовах глобалізації / В. В. Сергієнко // Філософія освіти. 2011. № 1. С. 35–47. 55. OECD. Education for Innovative Societies in Asia: Focus on Japan, South Korea, China. Paris: OECD Publishing, 2020. 312 p. 56. World Bank. Building Skills for the Future: Education reform in East Asia. Washington, 2022. 94 p. 57. Підручники з міжнародної освітньої політики. Досвід США та Європи. Лондон: Oxford University Press, 2021. 398 с. 58. Програма DVV International в Україні. Офіційний сайт. URL: https://www.dvv-international.org.ua (дата звернення: 20.10.2024). 59. Платформа «Prometheus». Масові відкриті онлайн-курси. URL: https://prometheus.org.ua (дата звернення: 20.10.2024). 60. «Дія. Освіта». Офіційний сайт. URL: https://osvita.diia.gov.ua (дата звернення: 20.10.2024)
Appears in Collections:015 - "Професійна освіта" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_M_015-23M-01_Bondura_M_S.pdf
  Restricted Access
2.86 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.