Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63025
Title: | Підвищення якості антифрикційного шару на деталях двигунів сільсьгосподарських машин аргонодуговим наплавленням |
Authors: | Шаламов, Володимир Олегович |
metadata.dc.contributor.advisor: | Дерябкіна, Є. С. |
metadata.dc.contributor.affiliation: | Державний біотехнологічний університет Кафедра сервісної інженерії та технології матеріалів в машинобудуванні імені О. І. Сідашенка |
Keywords: | поршень;дводугове наплавлення;комбінована технологія;вольфрамовий електрод;антификційний шар;зносостійкість;шорсткість поверхні;залишкові напруження;якість |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Харків: ДБТУ |
Citation: | Шаламов В. О. Підвищення якості антифрикційного шару на деталях двигунів сільсьгосподарських машин аргонодуговим наплавленням: кваліфікаційна робота магістра: спец. 133 – Галузеве машинобудування; наук. кер. Є. С. Дерябкіна. Харків: ДБТУ, 2024. 72 с. |
Abstract: | Актуальність теми кваліфікаційної роботи. Однією з основних задач, що стоять перед сучасним виробництвом виготовлення деталей двигунів тракторів і комбайнів є розробка методів зміцнення металів з метою підвищення технічного рівня і ефективності їх модернізації і ремонту, зокрема деталей поршневої групи, що працюють в умовах корозійного середовища. Відомі способи нанесення антифрикційних покриттів не у всіх випадках забезпечують необхідну якість шару, що наплавляється і зони сплавлення, що обмежує термін експлуатації двигунів. Одним зі способів отримання зміцнюючого шару пар та вузлів тертя є комбіноване аргонодугове наплавлення, яке дозволяє виготовляти біметалеві деталі з покриттям, яке наплавлене з одного або декількох металів, що характеризуються високими антифрикційними властивостями Основні проблеми отримання високоякісного бронзового покриття на низьковуглецевій сталі пов'язані з утворенням у процесі нанесення антифрикційного шару ряду характерних дефектів та, насамперед, тріщин на межі сплавлення «бронза-сталь». Вказані дефекти суттєво знижують працездатність антифрикційного шару. Тому залишаються актуальними будь які розробки, що підвищують техніко-економічні показники отримання біметалевих виробів. Дана робота присвячена питанням отримання високоякісного покриття з алюмінієвої бронзи Бр АМц 9-2 на низьковуглецевій сталі дводуговим (комбінованим) аргонодуговим наплавленням вольфрамовим електродом, що не плавиться, а також вивченню властивостей цих покриттів, що визначають можливість їх застосування у якості матеріалів, що мають антифрикційні властивості, при виготовленні і відновленні деталей вузлів тертя двигунів. Мета кваліфікаційної роботи. Підвищення якості наплавленого шару шляхом використання комбінованого аргонодугового способу наплавлення. Завдання: - провести аналіз існуючих методів нанесення антифрикційних бронзових покриттів на поверхні тіл обертання з низьковуглецевих сталей; - дослідити вплив основних параметрів процесу наплавлення комбінованим аргонодуговим способом на механізм формування наплавленого шару; - визначити технологічні параметри процесу комбінованого аргонодугового наплавлення, що забезпечують необхідну якість зони сплавлення; - визначити технічні вимоги та виробити практичні рекомендації при проектуванні обладнання для наплавлення, яке здатне забезпечити необхідну ступінь захисту високотемпературної зони та мінімальний ступінь нерівномірності антифрикційного бронзового покриття; - розробити технологію комбінованого аргонодугового способу наплавлення алюмінієвої бронзи на сталь. Об'єкт дослідження. Процес нанесення антифікційного шару комбінованим аргонодуговим наплавленням. Предмет дослідження. Властивості антифікційного шару, який нанесений комбінованим (дводуговим) наплавленням вольфрамовим електродом, що не плавиться. Теоретичне та практичне значення одержаних результатів. Встановлено, що електромагнітна взаємодія основної та допоміжної дуг істотно впливає на якість технологічного процесу комбінованого наплавлення. Експериментальні дослідження показали, що при збільшенні струму в дроті присадки (струм допоміжної дуги) від 60 до 150 А, призводить до відхилення осі дуги електрода, що не плавиться (основна дуга) на кут від 15 до 40 градусів. Отримані дані щодо взаємного впливу магнітних полів можуть бути використані для дослідження дводугових способів зварювання та наплавлення. Проведені досліди показали, що зниження ступеня зосередженості дуги, за рахунок використання як електрода (катода) циліндричного плоскозаточеного вольфрамового прутка, що не плавиться, призводить до підвищення технологічних характеристик наплавленого шару. Застосування комбінованого аргонодугового способу наплавлення алюмінієвої бронзи на низьковуглецеву сталь дозволяє гнучко регулювати тепловкладання в основний метал і дріт, що підвищує якість антифрикційного шару. Розроблено практичні рекомендації та технологія комбінованого аргонодугового наплавлення. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/63025 |
metadata.dcterms.references: | 1. Ремонт машин та обладнання: Підручник / [ Сідашенко О.І. та ін.]; За ред. проф. О. І. Сідашенка, О. А. Науменка, Т. С. Скобло Підручник: (Затверджено МОН України як підручник для студентів ВНЗ, які навчаються за напрямом підготовки «Процеси, машини та обладнання агропромислового виробництва» від 21.06.10 № 1/11545. Київ: Агроосвіта, 2014 – 665 с. 2. Кухтов В.Г. Долговечность деталей шасси колесных тракторов / В.Г. Кухтов. –Х.: ХНАДУ, 2004. - 292 с. 3. Моторний центр: АБ - Інженіринг. Поршнева група - https://ab engine.com/abs/12_04_piston.html. 4. Електронний ресурс- https://agro-kraina.in.ua/porshen-dvigatelya-mtz-yumz d-240-d-65. 5. Сирота В. І. Основи конструкції автомобілів. Навчальний посібник для вузів. К.: Арістей, 2005.— 280 с. 6. Черновол М.И. Восстановление и упрочнение деталей сельскохозяйственной техники / М.И.Черновол.- Киев: Минвуз УССР,1989. - 256с. 7. Черновол М.И. Повышение качества восстановления деталей машин / М.И. Черновол, С.Е. Поединок, Н.Е. Степанов.- Киев: Техніка, 1989.-168с. 8. Какуевицкий В.А. Применение газотермических покрытий при изготовлении и ремонте машин / В.А. Какуевицкий - Киев: Техника, 2009. - 174 с. 9. Дерябкіна Є.С., Мисак П.І. Підвищення довговічності прецизійних деталей паливної апаратури дизельних двигунів вакуумно-плазмовим нанесенням зміцнюючих покриттів. XIX Міжнародна науково-практична конференція «ТЕХНІЧНИЙ ПРОГРЕС В АПВ» 21–22 травня 2024 року.С.287-288. 10.Рябцев И.А., Сенченков И.К. Теория и практика наплавочных работ. Киев, Екотехнологія.2013.197с 11.Сварка и наплавка меди и сплавов на ее основе / Сост.: В.М. Илюшенко, Е.П. Лукьянченко. — Киев: Международная ассоциация «Сварка», 2013. — 396 с. 12.Weill-Couly P. Welding aluminium bronze castings // Welding casting-1997-N6.-P.253-266. 13.Гуревич С.М. Справочник по сварке цветных металлов.- Киев: Наукова думка, 2001.— 608 с. 14. Усталостная прочность плоских стальных образцов, наплавленных сплавами на медной основе/ А.Е. Вайнерман, Е.Н. Костров, В.Н. Прилуков и др.// Сварочное производство. - 1998.- №4.-С.6-9. 15.Некоторые критерии оценки склонности медных сплавов к трещино образованию при сварке / А. Е. Вайнерман, И.В. Чумакова,Н.В.Беляев, А.Н. Минчина А.Н. Сварочное производство.- 1993.- №11.- С. 6-7. 16.Сопротивление усталости сварных соединений сложнолегированных алюминиевых бронз / Н.В. Беляев, Е.Е. Вайнерман, В.В.Потапов, А.Г. Саламашенко // Автоматическая сварка. 1988, № 3. С. 15-18. 17.Аснис Е.А., Замков В.Н. Особенности наплавки меди на хромоникеле вые стали // Сварочное производство. 1981. N 7.- C.20-22. 18.Дерябкіна Є.С., Мисак П. І.Вплив комбінованої технології на властивості газотермічних покриттів / Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Молодь і технічний прогрес в АПВ» 26-27 листопада 2024 року. 19.Аснис Е.А., Прохоренко В.М., Швиндлерман Л.С. О механизме образования трещин при сварке и наплавке меди на сталь // Сварочное производство.-1985.-№11.-С.8-9. 20. Формирование соединения при аргонодуговой наплавке бронзы на серый чугун / М.И. Мялин, В.Н. Турыгин, Л.Ф. Глухова, В.М. Сагалевич // Сварочное производство. 1989. №8.- С. 12-13. 21. Махненко В.И., Кравцов Т.Г. Тепловые процессы при механизиронной наплавке деталей типа круговых цилиндров.- Киев: Наукова’ думка, 1996.— 98 с. 22.Кравцов Т.Г. Инженерный метод расчета температурных полей при наплавке цилиндров точечным источником нагрева // Сварочное производство.- 1981.— №8.— C.6-8. 23.Кувшинова Н.Н., Костин В.И. Расчет минимального времени существования жидкой фазы наплавляемого металла// Сварочное производство. -2000.-№2.-С.6-7. 24.Молодик М.В., Зенкін М.А. Ремонт промислового обладнання: Підручник для учнів проф.-тех. навч. закладів освіти. – К.: Техніка, 2000. 256с. 25. Відновлення деталей машин та конструкцій: Конспект лекцій / Уклад.І.В. Смирнов. – К. НТУУ «КПІ». 2012 р. 147 с. 26.Ющенко К.А., Каховский Ю.Н., Булат А.В., Самойленко В.И., Каховский Н.Ю. Новые электроды для ремонтной наплавки поврежденной облицовки камер рабочего колеса гидроагрегатов ГЭС // Автоматическая сварка, 2015, №5-6. С.97-99. 27.Кузнецов В.Д. Износостойкая наплавка с вводом в сварочную ванну нанопорошков // Автоматическая сварка, 2015, №5-6. С.52-56. 28.Бартенев И.А. Особенности дуговой наплавки лежачим пластинчатым электродом по легирующей шихте // Автоматическая сварка, 2015, №5-6.С.57-59. 29.Шевченко С.Б., Кривцун И.В., Головко Л.Ф., Лутай А.Н., Слободянюк В.П. Возможности использования лазерного излучения для повышения качества электродной проволоки Автоматическая сварка, 2014, №3.С.75. 30.Шаламов В.О., Колісниченко Д.С., Дерябкіна Є.С. Підвищення якості антифрикційного покриття комбінованим аргонодуговим наплавленням/Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Молодь і технічний прогрес в АПВ» 26-27 листопада 2024 року.С.401-403. 31.Гавров Е.В., Кашников А.А., Пулина Н.Н. Наплавка алюминиевой бронзы проволоками различной конструкции // Сварочное производство. 1988. №11. С. 4-6. 32.Сенченков И.К., Рябцев И.А., Турык Е. Структурная схема методики расчета напряженно-деформированного состояния деталей в процессе наплавки и последующей эксплуатации / Автоматическая сварка, 2015, №5-6.С.138-141. 33.Березовский Б. М., Стихин А.В. Оптимизация формирования слоя металла при дуговой наплавке // Сварочное производство.— 1990.— № 6.— С. 33-35. 34.Касаткин Б.С., Прохоренко В.М., Чертов И.М. Напряжения и деформации при сварке. Киев, Вища школа.1997.-236с 35.Гатовский К.М. Определение сварочных деформаций и напряжений с учётом структурных превращений металла // Сварочное производство. 1973.№ 11. С. 3-6. 36.Гопкало А.П., Клипачевский В.В. Влияние наплавки на напряженно деформированное состояние роликов машин непрерывного литья заготовок/ Автоматическая сварка, 2015, №5-6.С.148-152. 37.Шаламов В.О., Колісниченко Д.С., Дерябкіна Є.С. Впливу технології двудугового наплавлення на зварювальні напруження і деформації зміцнюючого покриття / Міжнародна науково-технічна конференція "Нові та нетрадиційні технології в ресурсо - та енергозбереженні" м. Одеса, 11-12 грудня 2024 р. С.110-111. |
Appears in Collections: | 133 – “Галузеве машинобудування” (Магістри) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_M_458_133t·s-23m-01_Shalamov V_O.pdf Restricted Access | 3.73 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.