Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/57464
Title: Оптимізація товарного асортименту суб’єкта господарювання
Other Titles: Optimising a business entity's product range
Authors: Перевертун, Олена Сергіївна
metadata.dc.contributor.advisor: Гросул, Вікторія Анатолївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет, Кафедра економіки та бізнесу
Keywords: товарний асортимент;товарна номенклатура;широта асортименту;глибина асортименту;оптимізація товарного асортименту;product assortment;product nomenclature;assortment width;assortment depth;optimization of the product assortment
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Перевертун О. С. Оптимізація товарного асортименту суб’єкта господарювання: кваліфікаційна робота бакалавра: спец. 051 - Економіка; наук. кер. В. А. Гросул; Харків: ДБТУ, 2024. 72 с.
Abstract: Успішна адаптація підприємства до змінних умов ринкової діяльності потребує постійної роботи над оптимізацією асортименту. В роботі розглянуто теоретичні засади оптимізації товарного асортименту; фактори, що впливають на формування товарного асортименту; проведено аналіз ефективності роботи підприємства, а також розроблено рекомендації по оптимізації товарного асортименту на базі ABC-аналізу. Пропозиції та рекомендації, що подані в роботі, дозволять підприємствам самостійно здійснювати оцінку товарного асортименту; проводити факторний аналіз впливу на товарооборот підприємства; здійснювати ефективну асортиментну політику. Сформульовані в кваліфікаційній роботі теоретичні узагальнення та практичні рекомендації спрямовані на процес оптимізації товарного асортименту підприємства.
Successful adaptation of the enterprise to the changing conditions of market activity requires constant work on the optimization of the assortment. The paper examines the theoretical principles of product range optimization; factors affecting the formation of the product range; an analysis of the efficiency of the company's work was carried out, as well as recommendations for optimizing the product range based on ABC analysis were developed. The proposals and recommendations presented in the work will allow enterprises to independently evaluate the product range; conduct a factor analysis of the impact on the company's turnover; implement an effective assortment policy. The theoretical generalizations and practical recommendations formulated in the qualification work are aimed at the process of optimizing the company's product range.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57464
metadata.dcterms.references: 1. Dmytruk R. ABC аналіз Техніка застосування. URL : https://www.slideshare.net/RostyslavDmytruk/abc-pptx-251696093 (дата звернення: 18.03.2024) 2. Абрамович І. А. Товарний асортимент підприємства: сутність та умови формування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Випуск 12, частина 1. С. 6-9. URL : http://www.visnyk econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/3.pdf (дата звернення: 16.03.2024) 3. Аналіз ринку м’яса в Україні. 2023 рік. URL : https://pro consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-myasa-v-ukraine-2022-god (дата звернення: 24.04.2024) 4. Багиев Г.Л., Тарасевич В.М., Анн Х. Маркетинг: Учебник для вузов. СПб.: Питер, 2010. 718 с. 5. Бєлявцев М. І., Іваненко Л. М. Маркетинг : навчальний посібник. Київ : ЦНЛ, 2005. 328 с. 6. Бозуленко О. Я. Організація торгівлі : навчальний посібник. Чернівці : ЧТЕІ КНТЕУ, 2021. 240 с 7. Бозуленко О. Я. Формування асортименту товарів як стратегічний елемент комерційної діяльності. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 4. С. 294-297. 8. Валєєва, В. В., Дмитрієва В. А. Методи управління асортиментом товару. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Економіка. 2008. С. 96-99. 9. Гаврилишин В. В., Олексин І. І. Окремі аспекти управління асортиментом продовольчих товарів у провідних роздрібних мережах. Підприємництво і торгівля. 2019. Вип. 24. С 31-36. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-04 10. Гаджинский А. М. Логистика: учеб. 20-е изд. М. : Дашков и Кº. 2012. 484 с. 11. Гаркавенко С. С. Маркетинг : Підручник для студ. екон. спец. вищ. навч. закл. 4.вид. доп. Київ : Лібра, 2006. 717с. 12. Глущенко Ю.Є., Шумкова О.В. Особливості маркетингового управління асортиментом. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 24, частина 1. С. 96-100 13. ДСТУ 3993-2000 Товарознавство. Терміни і визначення. [Чинний від 2000-10-31]. Київ : Держстандарт України, 2000. 24 с. (Національні стандарти України) 14. Згурська О.М., Миколенко Р.О., Балим Є. Формування асортименту товарів підприємств роздрібної торгівлі. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2024. №1(44). С. 40-44. DOI:10.31673/2415-8089.2024.010005 15. Ілляшенко С.М., Маркетингова товарна політика : Підручник. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. 234 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream download/123456789/29359/1/Illiashenko_product_policy.pdf (дата звернення: 10.03.2024) 16. Кардаш, В.Я. Маркетингова товарна політика : Підручник. Київ : КНЕУ, 2010. 240 с. 17. Кириченко С. О., Половинка К. І. Принципи формування асортиментної політики. Агросвіт. 2021. № 1-2. С. 90-94. DOI: 10.32702/2306&6792.2021.1—2.90. URL : http://www.agrosvit.info/pdf/1-2_2021/11.pdf (дата звернення: 10.03.2024) 18. Костромін А. Основні аспекти управління товарним асортиментом бізнес організації. Молодий вчений. 2021. вип. 1 (89). С. 163-166. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-1-89-34. 19. Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу. Київ : Науковий світ. 2022. 880с. 20. Крайнюченко О. Ф., Фещенко І. М Методичні підходи щодо оцінювання параметрів товарної номенклатури та асортименту продукції. Формування ринкових відносин в Україні. 2011. № 8. С. 72-74. URL:https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5cadc16e-0b5c-4dc0-8206-86bce808b52f/content (дата звернення: 16.03.2024) 21. Кузьминчук Н. В., Куценко Т. М., Тарасенко І. Ю. Формування асортиментної політики виробничого підприємства. Вісник НТУ «ХПІ». 2014. № 66 (1108). С. 76–83. URL: http://www.visnyk econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/3.pdf (дата звернення: 10.04.2024) 22. Ламбен, Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. СПб : Питер: Питер Пресс, 2008. 800 с. 23. Липчук В. В., Дудяк Р. П., Бугіль С. Я., Янишин Я. С. Маркетинг : навч. пос. Львів : «Магнолія 2006», 2012. 456с. 24. Лишенко М.О., Муштай В.А., Нечипоренко В.В., Шумкова О.В. Інноваційно-методичні та наукові основи з оцінювання товарного асортименту в маркетинговому менеджменті підприємства. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія «Економічні науки». № 2., Т. 2.2021 С. 267-278. URL : https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/5148/1/statya_lishenko_mushtaj_nechiporenko_shumkova_innovac%C3%ACjno metodichn%C3%AC_ta_naukov%C3%AC_osnovi_z_oc%C3%ACniuvannia_tovarnogo_asortimentu.pdf (дата звернення: 15.03.2024) 25. Мазепа Т.С. Формування асортименотної політики підприємств роздрібної торгівлі : дис. … канд. екон. наук. 08.00.04 Харків, 2008. 18с. 26. Мазур О. Є. Багатовимірний АВС-аналіз асортименту. Economics: time realities. 2019. №4(44). С. 80-90. DOI: 10.5281/zenodo.3757928. URL : https://economics.net.ua/files/archive/2019/No4/80.pdf (дата звернення: 12.04.2024) 27. Маликов О. Б. Деловая логистика. СПб. : Политехника, 2003. 223 с. 28. Маркетинг : навч. посіб. / Н. Іванечко, Т. Борисова, Ю. Процишин [та ін.] ; за ред. Н. Р. Іванечко. Тернопіль : ЗУНУ, 2021. 180 с. URL : http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/42757 (дата звернення: 04.03.2024) 29. Маркетинг у галузях і сферах діяльності : навч. посіб. / За ред. Буднікевич І. М. Київ : «Центр учбової літератури», 2017. 536 с. 30. Марченко В.М., Башилова В.П. АВС-XYZ-аналіз як засіб управління асортиментом машинобудівного підприємства. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 597-601. URL : https://economyandsociety.in.ua/journals/13_ukr/100.pdf (дата звернення: 17.03.2024) 31. Мнушко З. М., Діхтярьова Н. М. Менеджмент та маркетинг у фармації. Ч. II. Маркетинг у фармації : підруч. для студ. вищ. навч. закладів / за ред. З. М. Мнушко. 2-ге вид., доп. та перероб. Харків : Вид-во НФаУ : Золоті сторінки, 2010. 512 с. 32. Могилова А. Ю., Шибун М. О. Управління асортиментом торгового підприємства. Ефективна економіка. 2020. №6. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.3 33. Морохова В. О., Смолич Д. В. Товарна інноваційна політика : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 248 с. 34. Нелеп В.М. Планування на аграрному підприємстві. Київ : КНЕУ, 2004. 495 с. 35. Обзор рынка вареной колбасы Украины. Мясной бизнес. 2020. №9 URL : https://www.foodinside.com.ua/2020/11/23/obzor-rynka-varenoj-kolbasy-ukrainy/ (дата звернення: 04.04.2024) 36. Ощипок І. М Оптимізація асортиментної програми виготовлення продукції харчових підприємств із наявної сировини. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 66-72. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/pidpr-torgi/article/view/787/748(дата звернення: 12.04.2024) 37. Перебийніс В.І., Дроботня Я.А. Логістичне управління запасами на підприємствах : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2012. 279 с. 38. Полынская, Г. А. Информационные системы маркетинга : учебник и практикум для СПО. М. : Издательство Юрайт, 2018. 370 с. 39. Райко Д. В., Федоренко І. А., Сокол К. М., Ланько О. В. Стратегічне управління маркетинговою діяльністю підприємства щодо формування та реалізації товарної політики. Вісник НТУ «ХПІ». Економічні науки. 2021. № 3’. С. 49-58 doi: 10.20998/2519-4461.2021.3.49. URL : https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/44ae9127-b96b-4100-9204-6be7e3d49f54/content (дата звернення: 14.04.2024) 40. Роганова Г. Застосування АВС- та XYZ-аналізу до управління товарними запасами ювелірної продукції. URL : Схід. 2010. № 6 (106). С. 56-64. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/22231/14-Rohanova.pdf?sequence=1 (дата звернення: 18.03.2024) 41. Рожко В. І. Управління асортиментом товаровиробника споживчих товарів. Соціальна економіка. 2023. №65. С. 58-66. Doi: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2023-65-05 42. Румянцев А. П., Михайлова К. С. Окремі аспекти формування товарного асортименту компанії. Ефективна економіка. 2011. № 4. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=536 (дата звернення: 04.03.2024) 43. Сайт компанії «Глобино». URL : https://corp.globino.ua/ (дата звернення: 02.04.2024) 44. Сайт компанії ТМ «Наша ряба» : https://ryaba.ua/(дата звернення: 02.04.2024) 45. Сінгаєвський І. О., Репіч Т. А. Управління асортиментом як важлива складова конкурентної стратегії підприємства в умовах кризи. Економіка АПК. 2009. № 21. С. 5-9. URL : http://www.agrosvit.info/pdf/21_2009/2.pdf (дата звернення: 10.03.2024) 46. Скопенко Н.С., Євсєєва-Северина І.В. Теоретико-методичні підходи до формування та оптимізації товарного асортименту підприємства. Сучасний стан, проблемні аспекти та перспективи розвитку обліково-контрольного та аналітичного забезпечення управління підприємством: Колективна монографія / за ред. проф. Л.М. Чернелевського. Київ: НУХТ, 2019. С. 235 – 247. URL : https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/05c20c7f-e89a-435c-9fb8-3f625920baa0/content (дата звернення: 19.03.2024) 47. Троян А. В. Особливості асортиментної політики підприємства в сучасних умовах господарювання. Ефективна економіка. 2014. № 1. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2708 (дата звернення: 18.03.2024) 48. Тюленєва Ю.В., Майстренко Н.В. Застосування методу ABC-XYZ-аналізу під час управління логістичними процесами аграрного підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. Випуск 20. С. 598-603. URL : http://global national.in.ua/archive/20-2017/122.pdf (дата звернення: 18.03.2024) 49. Фишер А. Методы выделения групп в ABC-анализе. Логистика и Управление. 2008. № 1. С. 58-66. 50. Хаврук В. О. Методи визначення номенклатурних груп в АВС-аналізі. Вісник Національного транспортного університету. 2015. № 3. С. 239-253. С. 239-253. URL : http://publications.ntu.edu.ua/visnyk/33_2015/239-253.pdf (дата звернення: 18.03.2024) 51. Хамініч С. Ю., Сокол П. М., Чубакова А. А. Формування асортиментної політики суб’єкта господарювання у сучасних умовах. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 53. С. 129-134. URL: https://doi.org/10.32843/bses.53-19 (дата звернення: 10.04.2024) 52. Хом`як Ю. М., Затирка М. С. Система показників оцінки асортименту роздрібного підприємства. Торгівля, комерція, підприємництво : збірник наук. праць. Львів: Львівська комерційна академія. 2013. С. 50–55. URL : http://journals lute.lviv.ua/journal/15_2013/12.pdf (дата звернення: 12.03.2024) 53. Цивільний кодекс України. Редакція від 27.04.2024 року. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#n3297 (дата звернення: 05.03.2024) 54. Чайка Т. Ю. ABC-аналіз у системі методів аналізу асортименту продукції роздрібних підприємств. Розвиток обліку та аудиту як основи інформаційно аналітичної системи підприємства : кол. монографія / ред.: С. А. Мехович, В. О. Матросова, Н. Ю. Єршова. Харків : НТУ «ХПІ», 2011. Розд. 2.6. С. 351-359. URL : https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/f1ef74db-a33d-43a5-b77d cfd87743b9cb/content (дата звернення: 28.04.2024) 55. Чук О. В. Методика АВС-аналізу виробничих запасів олійно-жирових підприємств. Економіка АПК. 2011. № 5. С. 39-40. URL : http://www.agrosvit.info/pdf/5_2011/10.pdf (дата звернення: 18.03.2024) 56. Чукурна О.П. Особливості використання АВС-аналізу на підприємствах роздрібної торгівлі України. Вісник соціально-економічних досліджень. 2010. № 40. С. 200–207
Appears in Collections:051 - "Економіка" (Бакалаври)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_B_412_051z-EP-12bstn-2_Perevertun_O_S.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.