Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/45279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНаумов, Олександр Борисович-
dc.date.accessioned2024-01-11T12:52:42Z-
dc.date.available2024-01-11T12:52:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationНаумов О. Б. Стратегічний маркетинг у системі управління підприємством агропродовольчої сфери. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 1-2, С. 76-82.uk_UA
dc.identifier.issn2524-0455-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/45279-
dc.description.abstractСтаття присвячена визначенню підходів до стратегічного планування маркетингової діяльності аграрних підприємств в умовах трансформації ринкового середовища. Запропоновано методику оцінки стратегії розвитку з визначенням їх місії та мети, а також типізації їх на функціональні, товарно-ринкові та ресурсно-ринкові з виділенням підвидів та їх характеристикою. На основі оцінки ефективності збутової стратегії аграрного підприємства, приведеної на прикладі конкретного підприємства, визначені конкурентні стратегії аграрних підприємств. Сформульовано найважливіші цільові орієнтири стратегічного планування, серед яких: темп росту обсягів виробництва і продажів, підвищення норми прибутку на одиницю обсягу останніх і розширення частки компанії на ринку. Запропоновано структуру стратегічного плану аграрного підприємства з виділенням наступних підрозділів: корпоративна місія; продукція; конкуренція; ринки; ресурси; діловий «портфель»; інновації. Обґрунтовано розподіл функцій підрозділів аграрних підприємств у процесі розробки та реалізації стратегічного плану.uk_UA
dc.description.abstractThe article represents to the definition of approaches to strategic planning of marketing activities of agrarian enterprises in the conditions of transformation of the market environment. The method of evaluating the development strategy with the determination of their mission and purpose, as well as their typification into functional, product-market and resource-market with the selection of subtypes and their characteristics, are proposed. Competitive strategies of agrarian enterprises are determined based on the evaluation of the efficiency of the sales strategy of an agrarian enterprise given as an example of a specific enterprise. On the example of a specific agrarian enterprise, the features of the strategy of concentrated growth, in particular the strategy of strengthening positions on the market, are revealed. The most important targets of strategic planning have been formulated, including: the rate of growth of production and sales volumes, the increase in the rate of profit per unit of the latter volume and the expansion of the company's market share. The structure of the strategic plan of the agrarian enterprise with the allocation of the following subdivisions is proposed: corporate mission; product; competition; markets; resource; business «portfolio»; innovations. The division of functions of divisions of agrarian enterprises in the process of developing and implementing the strategic plan is substantiated with the allocation of the following divisions: management of the enterprise (general director, deputies); production department (production director); financial department (financial manager); marketing department; HR department; sales department (sales director); R&D department; supply department, as well as justification of their functions. It was determined that high competitiveness and the conquest of a market niche are the result of deep marketing research aimed at the formation of the effective assortment, the approaches to the strategic planning of the marketing activities of agrarian enterprises in the conditions of the transformation of the market environment are substantiated.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківuk_UA
dc.relation.ispartofseriesАктуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 1-2-
dc.subjectмаркетингова діяльністьuk_UA
dc.subjectстратегіяuk_UA
dc.subjectконкурентоспроможністьuk_UA
dc.subjectплануванняuk_UA
dc.subjectаграрне підприємствоuk_UA
dc.subjectmarketing activityuk_UA
dc.subjectstrategyuk_UA
dc.subjectcompetitivenessuk_UA
dc.subjectplanninguk_UA
dc.subjectagrarian enterpriseuk_UA
dc.titleСтратегічний маркетинг у системі управління підприємством агропродовольчої сфериuk_UA
dc.title.alternativeStrategic marketing in the management system of an agricultural businessuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2023_1-2_15.pdf243 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.