Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/9607
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНаумова, Т.А.-
dc.contributor.authorТопоркова, О.В.-
dc.contributor.authorЯнчева, І.В.-
dc.date.accessioned2022-10-18T19:35:04Z-
dc.date.available2022-10-18T19:35:04Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationНаумова Т. А., Топоркова О. В., Янчева І. В. Організація обліку в системі електронної комерції. Приазовський економічний вісник. 2021. Вип. 3(26). С. 153-158. DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-3-27.uk_UA
dc.identifier.issn2522-4263-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/9607-
dc.description.abstractСтаття присвячена оцінюванню стану розвитку онлайн-торгівлі в умовах пандемії COVID-19. Показано вплив карантин них умов пандемії COVID-19 на сферу електронної комерції, визначено тенденції змін у різних сферах діяльності. Розглянуто та узагальнено поняття інтернет-торгівлі, наведено основні стратегії просування та їх зміст, розглянуто засоби комунікації. Встановлено, що у сучасних умовах інформаційної економіки наявність власного вебсайту торгово-виробничих підприємств є нагальною необхідністю і вимогою часу. Зазначено, що витрати, пов’язані з адмініструванням сайту (заробітна плата вебмайстра, плата за хостинг), у бухгалтерському обліку необхідно відносити до витрат на збут та обліковувати на рахунку 93 «Витрати на збут». Встановлено необхідність створення системи аналітичних рахунків для відокремленого обліку доходів і витрат операційної діяльності, одержаних (понесених) у системі традиційної та електронної торгівлі. Статья посвящена оцениванию состояния развития онлайн-торговли в условиях пандемии COVID-19. Показано влияние карантинных условий пандемии COVID-19 на сферу электронной коммерции, определены тенденции изменений в различных сферах деятельности. Рассмотрено и обобщено понятие интернет-торговли, приведены основные стратегии продвижения и их содержание, рассмотрены средства коммуникации. Установлено, что в современных условиях информационной экономики наличие собственного вебсайта торгово-производственных предприятий является острой необходимостью и требованием времени. Указано, что расходы, связанные с администрированием сайта (заработная плата вебмастера, плата за хостинг), в бухгалтерском учете необходимо относить к расходам на сбыт и учитывать на счете 93 «Расходы на сбыт». Установлена необходимость создания системы аналитических счетов для обособленного учета доходов и расходов операционной деятельности, полученных (понесенных) в системе традиционной и электронной торговли. The article is devoted to the problems of accounting and an alytical support of e-commerce the quarantine period due to the COVID-19 pandemic. The concept of Internet trade is considered and summarized, the main promotion strategies, their content are given, and the means of communication are considered. The authors showed the impact of the pandemic’s quarantine conditions on the e-commerce industry and identified trends in changes in various fields of activity. The directions of economic activity evolution influenced by information and innovation technologies were identified. Used in the study methods of systematization and generalization during the consideration of a number of normative-legal ones acts regulating the activities of e-commerce enterprises in Ukraine. It was determined that a constant development of information and communication technologies and its use in cognitive process is substantiated by e-theory. It has been established that in modern conditions of the information economy, the presence of its own website for trade and industrial enterprises is a requirement of the time. It is indicated that the costs associated with the administration of the site (webmaster’s salary, hosting fees), in accounting, must be included in sales costs and accounted for on account 93 “Sales costs”. It was proposed to predict accounting development tendencies using self-organized criticality and global determinism principles to make long and short-term forecasts respectively. The methodology accounting of incomes, expenses and financial results of trade and production enterprises in the section of traditional and electronic commerce is described. The system for accounting the income, expenses and financial results is considered taking into account the sphere of activity of the enterprise. The list of competencies and skills needed for future professionals was determined. The trends in accounting development cover three dimensions of accounting: scientific, practical and educational.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherЗапоріжжяuk_UA
dc.subjectінтернет-торгівляuk_UA
dc.subjectелектронна комерціяuk_UA
dc.subjectелектронний бізнесuk_UA
dc.subjectсуб’єкти електронного бізнесуuk_UA
dc.subjectвебсайтuk_UA
dc.subjectвитратиuk_UA
dc.subjectфінансові результатиuk_UA
dc.subjectинтернет-торговляuk_UA
dc.subjectэлектронная коммерцияuk_UA
dc.subjectэлектронный бизнесuk_UA
dc.subjectсубъекты электронного бизнесаuk_UA
dc.subjectвебсайтuk_UA
dc.subjectрасходыuk_UA
dc.subjectфинансовые результатыuk_UA
dc.subjectinternet-tradeuk_UA
dc.subjectelectronic commerceuk_UA
dc.subjectelectronic businessuk_UA
dc.subjectintangible products whichuk_UA
dc.subjecte-business entitiesuk_UA
dc.subjectwebsiteuk_UA
dc.subjectcostsuk_UA
dc.subjectfinancial resultsuk_UA
dc.titleОрганізація обліку в системі електронної комерціїuk_UA
dc.title.alternativeOrganization of accounting in the electronic commerce systemuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naumova_Toporkova_Yancheva_Organization_of_accounting_article_3_26_2021.pdf282.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.