Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7053
Title: Моделювання стаціонарних теплових полів струмопровідних шин різного профілю
Other Titles: Моделирование стационарных тепловых полей токопроводящих шин различного профиля
Simulation of stationary thermal fields of current-conducting buses with different profiles
Authors: Кириченко, О. С.
Костюченко, В. І.
Захаров, Д. О.
Issue Date: 2017
Publisher: ХНТУСГ
Citation: Кириченко О. С., Костюченко В. І., Захаров Д. О. Моделювання стаціонарних теплових полів струмопровідних шин різного профілю. Енергетика та комп'ютерно-інтегровані технології в АПК. 2017. № 1 (6). С. 60-63.
Series/Report no.: Енергетика та комп'ютерно-інтегровані технології в АПК;№ 1 (6)
Abstract: Виконано моделювання стаціонарних теплових полів струмопровідних шин прямокутного і квадратного профілю з квадратним отвором при різних варіаціях сили струму. Отримано електротеплові характеристики струмопровідних шин різного профілю в адіабатичній постановці та з урахуванням розсіювання теплоти в оточуюче середовище. Встановлено, що струмопровідна шина квадратного профілю з квадратним отвором нагрівається менше ніж струмопровідна шина прямокутного профілю при рівній силі струму в обох шинах та однаковій матеріалоємності, різниця в нагріві цих шин зростає при збільшенні величини сили струму внаслідок неоднакового розсіювання тепла. Продемонстровано зручність використання чисельних методів розрахунку для візуалізації стаціонарних теплових полів струмопровідних шин різного профілю.
Выполнено моделирование стационарных тепло-вых полей токопроводящих шин прямоугольного и квадратного профиля с квадратным отверстием при различных вариациях силы тока. Получено электро-тепловые характеристики токопроводящих шин различного профиля в адиабатической постановке и с учетом рассеивания теплоты в окружающую среду. Установлено, что токопроводящая шина квадратно-го профиля с квадратным отверстием нагревается меньше чем токопроводящая шина прямоугольного профиля при равной силе тока в обоих шинах и одинаковой материалоемкости, разница в нагреве этих шин возрастает при увеличении величины силы тока вследствие неодинакового рассеивания тепла. Продемонстрировано удобство численных методов расчета для визуализации стационарных тепловых полей токопроводящих шин различного профиля.
The modeling of stationary thermal fields of conductive tires of rectangular and square profile with a square aperture at different variations of current strength is performed. The electrothermal characteristics of conducting tires of various profiles in the adiabatic setting and taking into account the dissipation of heat in the environment are obtained. It has been established that the conductive square profile square tube is heated less than the conductive bus of the rectangular profile at equal strength of the current in both tires and the same material content, the difference in the heating of hese tires increases with the increase of the value of the current due to unequal heat dissipation. The convenience of using numerical calculation methods for visualization of stationary thermal fields of conductive tires of various profiles is demonstrated.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7053
ISSN: 2311-0767
Appears in Collections:№ 1 (6)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17.pdf939.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.