Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7052
Title: | Формування конкурентних переваг виробників сільськогосподарської продукції на світовому ринку: теоретичний аспект |
Other Titles: | Formation of competitive advantages of agricultural producer on the world market: theoretical aspect. Формирование конкурентных преимуществ производителей сельскохозяйственной продукции на мировом рынке: теоретический аспект. |
Authors: | Шебаніна, О.В. Федосєєва, Г.С. |
Keywords: | конкурентні переваги, виробники сільськогосподарської продукції, світовий ринок, принципи формування конкурентних переваг, конкурентна стратегія.;competitive advantage, agricultural producers, global market, principles of formation of competitive advantage, competitive strategy.;конкурентные преимущества, производители сельскохозяйственной продукции, мировой рынок, принципы формирования конкурентных преимуществ, конкурентная стратегия. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Харків: ХНАУ ім. В.В. Докучаєва |
Citation: | Шебаніна О.В., Федосєєва Г.С. Формування конкурентних переваг виробників сільськогосподарської продукції на світовому ринку: теоретичний аспект. 2016. № 2. С. 259 |
Series/Report no.: | Економічні науки;№ 2 |
Abstract: | У статті досліджено теоретичні аспекти формування конкурентних переваг виробників сільськогосподарської продукції на світовому ринку. При цьому, виокремлено основні принципи формування конкурентних переваг досліджуваних суб’єктів на світовому ринку. Обґрунтовано авторський підхід до даного процесу та виокремлено його п’ять основних етапів: підготовка підприємства до формування конкурентної переваги, проектування нової конкурентної переваги, вибір конкурентної переваги для подальшої її розробки та впровадження, реалізація конкурентної переваги, оцінка результативності впровадження конкурентної переваги виробником сільськогосподарської продукції на
світовому ринку. Встановлено, що важливим інструментом формування конкурентних переваг підприємства є його конкурентна стратегія. Від так дано визначення цього поняття та виокремлено основні конкурентні стратегії виробників сільськогосподарської продукції. The article explored the theoretical aspects of the competitive advantages of agricultural producer on the world market. The subject of the work was process of formation of competitive advantages of agricultural producer on the world market. The aim is to study the theoretical aspects of creating competitive advantages for their practical implementation to agricultural producers under conditions of the global market. The article singled out the basic principles of the competitive advantages of the studied subjects on the world market, including: adaptability principle, the principle of integration, the principle of flexibility, dynamic principle, the principles of consistency and comprehensiveness, the principle of innovation. Identified author's approach to this process and singled out five basic steps: training enterprises to form competitive advantage, designing a new competitive advantage, choice of competitive advantage for its further development and implementation, the implementation of competitive advantage, estimation of introducing competitive advantages of agricultural producer on the world market. В статье исследованы теоретические аспекты формирования конкурентных преимуществ производителей сельскохозяйственной продукции на мировом рынке. При этом, выделены основные принципы формирования конкурентных преимуществ исследуемых субъектов на мировом рынке. Обоснованно авторский подход к данному процессу и выделены его пять основных этапов: подготовка предприятия к формированию конкурентного преимущества, проектирование новой конкурентного преимущества, выбор конкурентного преимущества для дальнейшей ее разработки и внедрения, реализация конкурентного преимущества, оценка результативности внедрения конкурентного преимущества производителем сельскохозяйственной продукции на мировом рынке. Установлено, что важным инструментом формирования конкурентных преимуществ предприятия является его конкурентная стратегия. От так дано определение этого понятия и выделены основные конкурентные стратегии производителей сельскохозяйственной продукции. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/7052 |
Appears in Collections: | Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва серія "Економічні науки" № 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Shebanina_Fedoseeva.pdf | 172.73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.