Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6734
Title: Концептуальні положення інноваційної діяльності підприємств залізничного транспорту
Other Titles: Conceptual provisions of the innovation activity of railway enterprises
Концептуальные положения инновационной деятельности предприятий железнодорожного транспорта
Authors: Обруч, Г.В.
Keywords: підприємство;залізничний транспорт;інноваційна діяльність;кастомізація;відкрита інновація;предприятие;железнодорожный транспорт;инновационная деятельность;кастомизация;открытая инновация;enterprise;railway transport;innovation;customization;open innovation
Issue Date: 18-Sep-2019
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Обруч Г.В. Концептуальні положення інноваційної діяльності підприємств залізничного транспорту. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2019. №4. Т.1. С.120-129.
Abstract: Обруч Г.В. Концептуальні положення інноваційної діяльності підприємств залізничного транспорту. В статті обґрунтована необхідність перегляду існуючої наразі політики управління інноваційною діяльністю підприємств залізничного транспорту. Доведено, що сучасні концептуальні положення управління інноваційною діяльністю вітчизняних підприємств залізничного транспорту повинні, перш за все, ґрунтуватись на трансформації як самого інноваційного процесу, так імператив розвитку світової економіки. Дослідження існуючих теоретичних надбань дозволило дійти висновку, що відповідно до змін макрооточення відбуваються зміни в організації інноваційної діяльності: локальні інноваційні системи (інноваційні системи окремих підприємств), що наразі не спроможні самостійно забезпечити інноваційний розвиток компанії без участі зовнішніх партнерів, змінюються на відкриті. Доведено, що концепція кастомізації зазнає істотної трансформації, а її врахування в процесі інноваційної діяльності підприємств залізничного транспорту позитивно відіб’ється на техніко-економічному стані залізничного транспорту та дозволить сформувати інтелектуальну залізничну транспортну систему, що матиме максимальну інтеграцію між споживачами транспортнологістичних послуг, системою управління інфраструктурою та процесом перевезень.
А.В. Обруч. Концептуальные положения инновационной деятельности предприятий железнодорожного транспорта. В статье обоснована необходимость пересмотра существующей политики управления инновационной деятельностью предприятий железнодорожного транспорта. Во время исследований установлено, что современная мировая и отечественная экономика претерпела существенную трансформацию в связи с распространением процессов глобализации, информатизации и интеллектуализации. Исследование существующих теоретических достижений позволило сделать вывод, что в соответствии с изменениями макроокружения происходят изменения в организации инновационной деятельности - локальные инновационные системы (инновационные системы отдельных предприятий), пока не в состоянии самостоятельно обеспечить инновационное развитие компании без участия внешних партнеров, меняются на открытые. Встановлено, что инновационное развитие предприятий железнодорожного транспорта в основном формируется под влиянием внешних источников инновационных идей и с учетом потребностей стейкхолдеров. Сегодня цивилизация двигаясь к новой модели хозяйствования, способствует массовому формированию високоадаптивних предприятий, кастомизують свою продукцию. Доказано, что концепция кастомизации существенно трансформируется, а ее учет в процессе инновационной деятельности предприятий железнодорожного транспорта положительно отразится на технико-экономическом состоянии железнодорожного транспорта и позволит сформировать интеллектуальную железнодорожную транспортную систему, которая будет иметь максимальную интеграция между потребителями транспортно-логистических услуг, системой управления инфраструктурой и процессом перевозок.
Obruch H.V. Conceptual provisions of the innovation activity of railway enterprises. The article substantiates the need to review the current policy of managing the innovative activity of railway undertakings. Research has shown that the modern world and domestic economy has undergone a major transformation due to the proliferation of globalization, informatization and intellectualization. It is proved that the modern conceptual provisions of the management of innovative activity of domestic enterprises of railway transport must, first of all, be based on the transformation of both the most innovative process and the imperative for the development of the world economy. The study of the existing theoretical assets has led to the conclusion that changes in the organization of innovation are taking place in accordance with changes in the macro environment - local innovation systems (innovative systems of individual enterprises), which are currently unable to independently ensure the innovative development of the company without the participation of external partners, are being transformed into open ones. It is established that the innovative development of railway undertakings is now largely shaped by external sources of innovative ideas and taking into account the needs of stakeholders. Today, civilization is moving towards a new model of economy that promotes the mass formation of highly adaptive enterprises that customize their products. It is proved that the concept of customization is undergoing a significant transformation, and its consideration in the process of innovation activity of railway transport enterprises will positively affect the technical and economic condition of railway transport and will allow to create an intelligent railway transport system that will have maximum integration between consumers of transport and service users management of infrastructure and transportation process. The results of the revision of conceptual provisions of innovative activity of railway transport enterprises are outlined.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6734
Appears in Collections:Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія "Економічні науки" №4, Т.1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.