Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6663
Title: | Теоретичні підходи до аналізу основних інструментів державного регулювання освіти |
Other Titles: | Theoretical approaches of the main instruments of state regulation of education analysis Теоретические подходы к анализу основных инструментов государственного регулирования образования |
Authors: | Майборода, Т.М. |
Keywords: | державне регулювання освіти;інструменти державного регулювання;адміністративно-правові методи;фінансово-економічні методи;галузь освіти;государственное регулирование образования;инструменты государственного регулирования;административно-правовые методы;финансово-экономические методы;отрасль образования;state regulation of education;instruments of state regulation;administrative-legal methods;financial and economic methods;branch of education |
Issue Date: | 6-Nov-2018 |
Publisher: | Харків : ХНАУ |
Citation: | Майборода Т.М. Теоретичні підходи до аналізу основних інструментів державного регулювання освіти. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2018. №4. С. 368-380. |
Abstract: | Майборода Т.М. Теоретичні підходи до аналізу основних інструментів державного регулювання освіти. У статті досліджено основні підходи науковців до групування
інструментів державного регулювання освіти та запропоновано їх
поділяти на адміністративно-правові та фінансово-економічні методи.
Автор дослідив основні нормативно-правові акти, що забезпечують
функціонування галузі освіти та її якість на різних рівнях. Було
проаналізовано основні способи фінансового забезпечення освіти та
особливості їх державного регулювання у складі державного та
недержавного фінансування. Т.Н. Майборода. Теоретические подходы к анализу основных инструментов государственного регулирования образования. В статье исследованы основные подходы ученых к группировке инструментов государственного регулирования образования и предложена их делить на административно-правовые и финансово-экономические методы. Автор исследовал основные нормативно-правовые акты, обеспечивающие функционирование отрасли образования и его качество на разных уровнях. Были проанализированы основные способы финансового обеспечения образования и особенности их государственного регулирования в составе государственного и негосударственного финансирования. T.M. Mayboroda. Theoretical approaches of the main instruments of state regulation of education analysis. This article is devoted to the study of the main theoretical approaches of the main instruments of state regulation of education analysis on the Ukraine example. The author proposes to divide the instruments of state regulation of education into administrative-legal and financial-economic methods. The first group relates to the normative and legal framework, which forms the general normative field of activity in the educational sphere and regulates all possible relations. The author identified macro-level (normative acts of the international community and general strategic documents as strategies, doctrines for the development of education), mezo-level (basic legal acts in the field of educational space of Ukraine) and micro-level (setting standards at the level of a separate educational institution). In addition, administrative tools include various methods for ensuring the quality of education (internal and external). Focusing on external methods there were characterized standardization, licensing, accreditation, audit and evaluation of educational institutions, which are determined by the state and determine the right to conduct educational activities. The second group includes economic or financial methods that describe main sources of state and non-state education and the role of the state in their regulation. The most traditional way of financial provision of education is direct financing through the budget of the corresponding level, as well as receiving additional transfers for activities in the form of grants or subsidies. Other financing methods, the procedure for implementation of which is regulated by the state more indirectly is grant (project) financing, transfer of funds from individuals or legal entities (such as fees for services, non-repayable assistance, targeted financing, etc.), attraction of credit funds. Such a sufficiently wide range of financial support methods allows a fully-fledged development of the educational sector and the attraction of additional resources on partner terms, which is a priority of state regulation of education. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6663 |
Appears in Collections: | Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія "Економічні науки" №4 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
statya_majboroda_teoretichnì_pìdhodi_do_analìzu_osnovnih_ìnstrumentìv_derzhavnogo_reguliuvannia_osvìti.pdf | 548.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.