Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6396
Title: | Маркетингові дослідження розвитку ринку фіксованого зв’язку в Україні |
Other Titles: | Marketing research on the development of fixed-line communications in Ukraine Маркетинговые исследования развития рынка фиксированной связи в Украине |
Authors: | Копань, Т.М. |
Keywords: | ринок телекомунікаційних послуг;послуги фіксованого зв’язку;ринкова концентрація;оператори телекомунікаційних послуг;термінація трафіку;рынок телекоммуникационных услуг;услуги фиксированной связи;рыночная концентрация;операторы телекоммуникационных услуг;терминация трафика;telecommunication services market;fixed-line services;market concentration;telecommunication services operators;traffic termination |
Issue Date: | 5-Jun-2019 |
Publisher: | Харків : ХНАУ |
Citation: | Копань Т.М. Маркетингові дослідження розвитку ринку фіксованого зв’язку в Україні. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2019. №3. С. 268-275. |
Abstract: | Копань Т.М. Маркетингові дослідження розвитку ринку фіксованого зв’язку в Україні. Стаття містить дослідження тенденцій розвитку ринку
телекомунікаційних послуг в Україні та послуг фіксованого зв’язку
зокрема. Основою надання послуг фіксованого зв’язку виступає термінація
трафіку. Не дивлячись на понад 2,5 рази скорочення кількості операторів
ринку рівень концентрації на ньому залишається достатньо високим, про
що свідчать такі показники як коефіцієнт ринкової концентрації (CR) та
індекс Герфіндаля-Гіршмана (ННІ). Зазначене є свідченням існування
штучних бар’єрів для входження на ринок нових гравців. На даний час
беззаперечним лідером ринку фіксованого зв’язку ПАТ "Укртелеком". А в
таких регіонах як Житомирський, Закарпатський, Кіровоградський,
Луганський дана компанія не має конкурентів взагалі. Компанія починаючи
з 2020 р. відмовилася від підняття абонентської плати та надання
декількох видів послуг, що підвищить стійкість компанії на ринку та
зниження витрат та втрат, а отже прибутковість бізнесу. Копань Т.М. Маркетинговые исследования развития рынка фиксированной связи в Украине. Статья содержит исследование тенденций развития рынка телекоммуникационных услуг в Украине и услуг фиксированной связи, в частности. Основой предоставления услуг фиксированной связи выступает терминация трафика. Несмотря на более 2,5 раза сокращение количества операторов рынка уровень концентрации на нем остается достаточно высоким, о чем свидетельствуют такие показатели как коэффициент рыночной концентрации и индекс Герфиндаля-Гиршмана. Указанное является свидетельством существования искусственных барьеров для входа на рынок новых игроков. В настоящее время безоговорочным лидером рынка фиксированной связи является ОАО "Укртелеком". А в таких регионах как Житомирская, Закарпатская, Кировоградская, Луганская данная компания не имеет конкурентов вообще. Компания, начиная с 2020 г. отказалась от поднятия абонентской платы и предоставление нескольких видов услуг, что несомненно повысит устойчивость компании на рынке и снизит расходы и потери, а следовательно доходность бизнеса. Kopan Т.М. Marketing research on the development of fixed-line communications in Ukraine. The article provides an overview of the trends of the telecommunication services market in Ukraine and fixed telecommunication services in particular. Fixed-line communication is based on traffic termination. It should be noted that the number of fixed and mobile (cell-phone) operators in the years 2011-2018 decreased significantly - from 433 to 168 units. Despite a more than 2.5-fold reduction in the number of market operators, its concentration level remains quite high, as evidenced by such indicators as the market concentration ratio (CR) and the Herfindahl-Hirschman index (HHI). CR’s indicator in the study period varied in the range of 84.8%-86.5%. These values of the indicator significantly exceed the theoretical (45%) and indicate the possibility of monopolistic development of the market. Another indicator - HHI - during the study tended to decrease from 6142 to 5010. However, despite these improvements, its current value exceeds the theoretical (1000) more than 5 times. This is evidence of the existence of artificial barriers for new entrants at the market. In order to eliminate these disparities, the following barriers need to be additionally researched, namely: structural (technological), strategic and administrative (regulatory). Ukrtelecom is currently the undisputed leader in the fixed-line telephony market. It should be noted that public company Ukrtelecom has access to all regions of Ukraine without exception, which has been in account with the company's monopoly position in the market since the country's independence. And in such regions as Zhytomyr, Zakarpattya, Kirovograd, Lugansk this company has no competitors at all. Since 2020, the company has refused to raise its monthly fee and provide several services, which will increase the company's stability in the market and reduce costs and losses, and therefore profitability of the business will increase. Industry experts emphasize the possibility of further development of the fixed-line telephony market in corporate, state, municipal and rural lines. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6396 |
Appears in Collections: | Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія "Економічні науки" №3 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
statya_kopan_marketingovì_doslìdzhennia_rozvitku_rynku_fìksovanogo_zviazku_v_ukrayinì.pdf | 727.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.