Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/61549
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСоколовська, О. О.-
dc.contributor.authorРадченко, А. Е.-
dc.contributor.authorПащенко, А. О.-
dc.date.accessioned2025-01-20T18:47:26Z-
dc.date.available2025-01-20T18:47:26Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationСоколовська О. О., Радченко А. Е., Пащенко А. О. Упровадження міжнародного досвіду в розвиток винного туризму в Україні. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг : зб. наук. праць. Харків : ДБТУ, 2024. Вип. 2 (36). С. 174-190uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/61549-
dc.description.abstractСтаття присвячена розвитку винного туризму в Україні на основі аналізу світового досвіду. Пропонується практичний підхід до вибору інструментів його вдосконалення, який враховує особливості виноробних регіонів. Охарактеризовано регіональні особливості, туристичні атракції, економічні, соціальні аспекти та загрози українського винного туризму, запропоновано нові підходи до подальшого розвитку для підвищення конкурентоспроможності і залучення туристів.uk_UA
dc.description.abstractThe article analyzes gastronomic tourism, particularly its wine segment, which integrates the economic, social, and cultural aspects of regional development. The experience of leading wine-producing countries—Italy, France, and Spain— alongside emerging players such as Australia, Argentina, and Chile, is examined. Key success factors for wine tourism are identified: integration of regional traditions, eco friendly production practices, innovative technologies, development of tourist infrastructure, and the use of digital marketing tools. Wine tourism promotes brand recognition, boosts sales, and attracts tourists through the organization of tastings, guided tours, sports, and cultural activities. Special attention is paid to the role of UNESCO sites, national strategies, and a cluster-based approach in advancing the sector. The prospects for developing wine tourism in Ukraine are considered in the context of post-war recovery. The resource potential of regions such as Zakarpattia, Northern Black Sea Coast, and Odesa is analyzed. Challenges related to wartime disruptions are highlighted, but so is the adaptability of Ukrainian producers, who are introducing new formats for tourism services. Recommendations for Ukraine include developing marketing strategies that leverage digital platforms, expanding service offerings, modernizing infrastructure, implementing eco-friendly standards, and launching educational initiatives in wine tourism. Integrating wine routes with cultural and gastronomic events, along with fostering international partnerships, is crucial. The article concludes that wine tourism in Ukraine can become a driver of economic growth, enhance international competitiveness, and contribute to the promotion of Ukrainian culture and winemaking.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарків: ДБТУuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЕкономічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг;Вип. 2 (36)-
dc.subjectвинний туризмuk_UA
dc.subjectвиноробствоuk_UA
dc.subjectтуризмuk_UA
dc.subjectвиноградарсько-виноробна галузьuk_UA
dc.subjectгастрономіяuk_UA
dc.subjectwine tourismuk_UA
dc.subjectwinemakinguk_UA
dc.subjecttourismuk_UA
dc.subjectviticulture and wine industryuk_UA
dc.subjectgastronomyuk_UA
dc.titleУпровадження міжнародного досвіду в розвиток винного туризму в Україніuk_UA
dc.title.alternativeImplementation of international experience in the development of wine tourism in Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 2 (36)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zb-npr-econ-strat-02-2024v-174-190.pdf261.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.