Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/61535
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКирильєва, Л. О.-
dc.contributor.authorНаумова, Т. А.-
dc.contributor.authorАкімова, Н. С.-
dc.date.accessioned2025-01-20T17:48:00Z-
dc.date.available2025-01-20T17:48:00Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationКирильєва Л. О., Наумова Т. А., Акімова Н. С. Фандрайзингова діяльність підприємств (установ): організаційно-обліковий аспект. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг : зб. наук. праць. Харків : ДБТУ, 2024. Вип. 2 (36). С. 6-18uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/61535-
dc.description.abstractРозглянуто питання актуалізації операцій фандрайзингової діяльності підприємствами (установами) в умовах поширення соціальних ініціатив в суспільстві. Визначено базові складові фандрайзингової діяльності організаційних структур. Розглянуто організаційні аспекти обліку доходів і витрат фандрайзингової діяльності, а також зроблено рекомендації щодо посилення аналітичності інформації для результативного пошуку та залучення зовнішніх фінансових ресурсів. Рекомендовано до використання організаційну модель обліку операцій фандрайзингової діяльності підприємств (установ) для формування релевантної інформації.uk_UA
dc.description.abstractThe article considers the issue of spreading fundraising operations by enterprises (institutions) in the context of actualization of social initiatives in society. The essence of the concept of “fundraising” is studied, and the economic category is clarified, which will allow to fundamentally organize this type of activity in the implementation of social programs. The basic components of fundraising activities are defined with a view to forming sufficient information support for making decisions on finding and obtaining external financial resources, as well as controlling the centers of responsibility for social projects and initiatives. It is proved that in today's conditions, fundraising operations of organizational structures become objects of accounting, information about which should be disclosed in internal organizational regulations, in particular, accounting policies. The author emphasizes the need to formulate an accounting policy in terms of fundraising operations in enterprises that receive targeted non-current assets and current resources. The organizational aspects of accounting for income and expenses of fundraising activities in accordance with international and national accounting standards are considered. Recommendations are made to strengthen the analytical nature of information in terms of the costs of searching for donors to attract external funds and the costs of implementing socially innovative projects to control and make decisions on their optimization based on the experience gained. The list of primary documents related to the receipt of earmarked funds and funds for the implementation of social projects is determined. In order to generate accounting information on the resources received by types of fundraising in the accounting system of organizational structures, it is proposed to use subaccount 484 “Fundraising” in the context of analytical features by type of assistance. The organizational aspects of accounting for the use of funds for the received current assets for the implementation of social projects are determined. Based on the information needs of the management system of organizational structures, it is recommended to use an organizational model for accounting for fundraising operations of enterprises (institutions) with the allocation of organizational, technical and methodological support. The structured nature of this model will allow building a powerful accounting and analytical service to search for new sources of external resources, establish and maintain communication channels between donors and enterprises-recipients of resourcesuk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарків: ДБТУuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЕкономічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг;Вип. 2 (36)-
dc.subjectфандрайзингова діяльністьuk_UA
dc.subjectфандрайзингuk_UA
dc.subjectоблікuk_UA
dc.subjectдоходиuk_UA
dc.subjectвитратиuk_UA
dc.subjectгрантиuk_UA
dc.subjectфінансові ресурсиuk_UA
dc.subjectорганізаціяuk_UA
dc.subjectfundraising activitiesuk_UA
dc.subjectfundraisinguk_UA
dc.subjectaccountinguk_UA
dc.subjectincomeuk_UA
dc.subjectexpensesuk_UA
dc.subjectgrantsuk_UA
dc.subjectfinancial resourcesuk_UA
dc.subjectorganizationuk_UA
dc.titleФандрайзингова діяльність підприємств (установ): організаційно-обліковий аспектuk_UA
dc.title.alternativeFundraising activities of enterprises (institutions): organizational and accounting aspectuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 2 (36)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zb-npr-econ-strat-02-2024v-6-18.pdf270.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.