Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/60214
Title: | Особливості педагогічних технологій інклюзивного навчання |
Authors: | Остахов, Дмитро Олегович |
metadata.dc.contributor.advisor: | Дроздова, Ірина Петрівна |
metadata.dc.contributor.affiliation: | Державний біотехнологічний університет Кафедра ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін |
Keywords: | педагогічні технології;технології інклюзивного навчання;інклюзія;інтерактивні методи навчання;диференційоване навчання;індивідуалізація освітнього процесу;рівні підтримки осіб з особливими освітніми потребами;розумне пристосування;pedagogical technologies;inclusive learning technologies;inclusion;interactive teaching methods;differentiated learning;ndividualization of the educational process;levels of support for persons with special educational needs;reasonable adjustments |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Харків: ДБТУ |
Citation: | Остахов Д. О. Особливості педагогічних технологій інклюзивного навчання: кваліфікаційна робота магістра: спец. 015 – Професійна освіта; наук. кер. І. П. Дроздова; Харків: ДБТУ, 2024. 73 с. |
Abstract: | Дипломна робота присвячена особливостям педагогічних технологій
інклюзивного навчання. В роботі розглядаються вітчизняні та зарубіжні
наукові досягнення, наведені міжнародно-правові документи інклюзивного
навчання та нормативно-правові акти України у сфері використання
педагогічних технологій інклюзивного навчання. Автор аналізує практичні
приклади впровадження технологій інклюзивного навчання учнів в Україні
та за кордоном, наводить їх спільні й відмінні риси. Важливу роль у
дослідженні відведено аналізу поточної ситуації з використанням технологій
інклюзивного навчання в умовах воєнного стану та перспективам
застосування інклюзивних технологій та інклюзивного навчання. Автором
проаналізовано окремі технології інклюзивного навчання, як-от інтерактивні
методи навчання та диференційоване навчання, індивідуалізацію освітнього
процесу та рівні підтримки осіб з особливими освітніми потребами. The thesis focuses on the peculiarities of pedagogical technologies of inclusive education. The work examines domestic and foreign scientific achievements, international legal documents of inclusive education and legal acts of Ukraine in the use of pedagogical technologies of inclusive education. The author analyzes practical examples of the introduction of inclusive learning technologies for students in Ukraine and abroad, gives their common and distinctive features. An important role in the study is given to the analysis of the current situation with the use of inclusive training technologies under martial law and the prospects for the use of inclusive technologies and inclusive training. The author analyzed certain technologies of inclusive learning, such as interactive teaching methods and differentiated learning, individualization of the educational process and levels of support for people with special educational needs. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/60214 |
metadata.dcterms.references: | 1. Резолюція Генеральної Асамблеї ООН «Перетворення нашого світу: Порядок денний в області сталого розвитку на період до 2030 року». URL:https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n15/291/92/pdf/n1529192.pdf?OpenElement. 2. Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2019-%D0%BF#Text. 3. Рівні підтримки. Інфографіка від Державної служби якості освіти України. URL: https://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?p=4274 4. Чернуха Н. М., Васильєва-Халатникова М.О. Інклюзивні технології в роботі з дитиною з інвалідністю. URL: file:///C:/Users/user/Downloads/INKLUZIVNI_TEHNOLOGII _V_ROBOTI_Z_DITINOU_Z_INVALID.pdf 5. Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзія: покроково для педагогів: навчально-методичний посібник(Серія «Інклюзивна освіта»).Київ,2023.232 с. 6. Основи інклюзивної освіти. Навчально-методичний посібник: за заг.ред. Колупаєвої А.А. К.: 2012. 308 с. 7. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л. З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.. 8. Коваль Н. В. Інтерактивні технології навчання як засіб формування професійних компетентностей майбутніх менеджерів. Професійно-прикладні дидактики, 1. 2016. С. 70–77. 9. Роль інтерактивних методів у формуванні колективу інклюзивного класу URL: https://aqce.com.ua/download/publications/109/75.pdf/. 10. Дубич К. В. Роль технологізації у впровадженні інклюзивного навчання. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. - 2011. Вип. 4. С. 60-69. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2011_4_9. 11. Про освіту /Закон Про освіту: Закон України від 05.09.2017 №2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. 12. Чопік О.В. Роль інтерактивних методів у формуванні колективу інклюзивного класу. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць. URL: https://aqce.com.ua/download/publications/109/75.pdf/ 13. Інклюзивне навчання. Відповіді про важливе. URL:https://nus.org.ua/questions/inklyuzyvne-navchannya-vidpovidi-pro vazhlyve/. 14. Лист МОН України 6.09.2022 № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році». URL: [https://golosiiv.irc.org.ua/news/17-32-14-07-09-2022/], 15. Дубровинський Г. Р. Діти війни: дослідження явища психотравми під час військової агресії в Україні. Український психологічний журнал. 2016. № 1. С. 16 – 26. 16. Війна та освіта. 2 роки повномасштабного вторгнення: бриф за результатами дослідження. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/static objects/mon/sites/1/news/2024/02/10/Bryf.Viyna.ta.osvita.Dva.roky.povnomasshtabnoho.vtorhnennya.2024.ukr-10.02.2024.pdf. 17. Лист МОН України від 06.09.2022 № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році». URL: https://golosiiv.irc.org.ua/news/17-32-14-07-09-2022/ 18. Оцінка потреб дітей, які постраждали від мін або вибухонебезпечних залишків війни URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/media/2266/file/mine_victim_assistance_ukr_web.pdf. 19. Лист МОН України 6.09.2022 № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році». URL: https://golosiiv.irc.org.ua/news/17-32-14-07-09-2022/ 20. Дані порталу «Освіта під загрозою». URL: https:\\saveschools.in.ua. 21. Доступ дітей з особливими освітніми потребами до інклюзивної освіти у Львівській області: звіт за результатами дослідження. Київ 2021.80 с.URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/ 2021/04/02/zvit_inklusive_07.06.21-5.pdf. 22. Карконоський Колегіум. URL: https://sites.google.com/vspu.edu.ua/fim/inter-w/karn-k. 23. Ягелонський університет. URL: https://www.uj.edu.pl/uk/wsparcie ukrainy/studenci. 24. Природничо-Гуманітарний Університет в м. Сєдльце (пол. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach). URL: https://proekt obk.com/university/prirodnicho-gumanitarnij-universitet-v-sedlce. 25. Технологічний університет в Карлсруе. URL: https://globalstudy.com.ua/uk/education/germany/universities/tehnologicheskij-institut-karlsrue/ 26. Університет Манітоби. URL: https://study.ua/uk/university/university of-manitoba/. 27. Таланчук П.М., Кольченко К.О., Нікуліна Г.Ф. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі. Навчально-методичний посібник для студентів, викладачів та фахівців вищих навчальних закладів інтегрованого типу. К., 2003. 28. Матвеєва Н.О. Інклюзивна освіта: навчально-методичний супровід самостійної роботи студентів. Івано-Франківськ, 2015. 160 с. 29. Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання : навчальний посібник [А. В. Гета, В. М. Заіка, В. В. Коваленко та ін.] ; за заг. ред. Ю. Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с. 30. Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів: Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 48/96, прийнята на сорок восьмій сесії ГА ООН 20 грудня 1993 року. К.:ВГСПО “НАІ України”, 2003.40 с. 31. Положення про ІРЦ затверджене постановою КМУ від 12 липня 2017 р. № 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text 32. Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2018 р. № 609. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text. 33. Навчальна програма «Технології навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного середовища»; автор-укладач: Коваль-Бардаш Л.В. К.: 2020 р. 47 с. 34. Четверікова Н. Інклюзивний клас у школі : психолого-педагогічний аспекти роботи педагогів. Київ : Шкільний світ, 2018. 136 с. 35. Учні початкових класів із особливими освітніми потребами: навчання та супровід : навчально-методичний посібник/ [Л. І. Прохоренко, О. О. Бабяк, В. В. Засенко, Н. А. Ярмола]. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 160 с. 36. Дубич К.В. Педагогічні аспекти навчання студентів з обмеженими фізичними можливостями у вищих навчальних закладах //Наукове видання Вісник УДУВГП. Педагогіка «Сучасні технології навчання: проблеми та перспективи». Вип.5(24). Ч.І. Рівне, 2007. С.69 – 77. 37. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : [монографія] / Колектив авторів; відп. ред. Г.В. Давиденко. Вінниця, 2016. 242 с., с. 217 38. Енциклопедія освіти /Акад. пед. наук України; головний ред.. В.Г.Кремень. К.:Юрінком Інтер, 2008. 1040 с. 39. Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text. 40. Фіцула, М. М. (2006). Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. К: Академвидав, 2006. 352 с. 41. Концепція розвитку інклюзивної освіти, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 № 912. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0912290-10#Text]. 42. Саламанська декларація про принципи, політику та практичну діяльність у галузі освіти осіб з особливими освітніми потребами та Рамки Дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами. ЮНЕСКО; Декларація від 10.06.1994. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94. 43. Декларація про права осіб з інвалідністю, ухвалена резолюцією 3447 (XXX) від 5 грудня 1975 р. URL: https://digitallibrary.un.org/record/646421. 44. Декларація про права розумово відсталих осіб, ухвалена резолюцією 2856 (XXVI) від 20 грудня 1971 року р. URL:https://digitallibrary.un.org/record/658380. 45. Інклюзивна освіта: теорія та практика: навч.-метод. посіб. / С.П. Миронова та ін.; за заг. ред. С.П. Миронової; Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2012. 191 с. 46. Синьов В. М., Шеремет М. К., Руденко Л. М., Шульженко Д. І.Освітньо-психологічна інтеграція школярів із психофізичними порушеннями в сучасних умовах України // Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. Вип. 7(2). С. 323-344. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2016_7(2)__33. 47. Дефектологічний словник: навчальний посібник / за ред. В.І. Бондаря, В.М. Синьова; упоряд. В.М. Тімашова. К.: «МП Леся», 2011. 528 с. 48. Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 49. Конвенція про права дитини, прийнята 20 листопада 1989 року.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text 50. Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 22 серпня 2024 №1182. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1408-24#Text 51. Спірін О. М., Дем’яненко В. М., Шишкіна М. П., Запорожченко Ю. Г., Дем’яненко В. Б. Моделі гармонізації мережних інструментів інформаційно-технологічного підтримування процесів навчально пізнавальної діяльності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. № 6 (32). URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/archive 52. Биков В. Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ. Інформаційні технології в освіті. 2011. № 10. С. 8–23. 53. Шишкіна М. П., Попель М. В. Хмаро орієнтоване середовище навчального закладу: сучасний стан і перспективи розвитку досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання. 2013. № 5 (37). URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/903/676 54. Шишкіна М. П. Формування і розвиток хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу : монографія. Київ : УкрІНТЕІ, 2015. 256 с. 55. Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси : Наказ МОН України від 01.10.2012 № 1060. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12 56. Биков В. Ю., Лапінський В. В. Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2012. № 2 (98). С. 3–6. 57. Shyshkina M. Emerging Technologies for Training of ICTSkilled Educational Personnel. Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. Springer International Publishing, 2013. Рp. 274–284. 58. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк ; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, Н.І. Богданець-Білоскаленко [та ін.] ; наук. ред.: Г.В. Бєлєнька, М.А. Ма- шовець ; Мін. осв. і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с. 59. Бондар В. І. Інтеграція дітей з обмеженими психофізичними можливостями в загальноосвітні заклади: за і проти. Дефектологія. 2003. № 3. С. 2–5. 60. Ілляшенко Т. Д. Інклюзивна освіта і перспективи подолання невстигання учнів у загальноосвітній школі. URL: http://lib.iitta.gov.ua/2116/1/ 61. Липа В. О., Сєрова С. О. Про деякі проблеми впровадження інклюзивної освіти в Україні. Актуальні питання корекційної освіти. 2011. Вип. 2. С. 121–127. 62. Указ Президента України № 588/2011 від 19 травня 2011 р. «Про заходи щодо розв'язання актуальних проблем осіб з обмеженими фізичними можливостями».URL:https://www.google.com.ua/search?q=•+Указ+Президент+України+№+588%2F2011. 63. Юрків Я.І. Сутність та специфіка соціально-педагогічної роботи з дітьми з обмеженими можливостями. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2012. №1. С. 21–28. 64. Особливості роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Вісник №4 НДЛ інклюзивної освіти / за ред. Савчук Л. О., Юхимець І. В. Рівне: РОІППО, 2013. 53 с |
Appears in Collections: | 015 - "Професійна освіта" (Магістри) |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.