Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/60155
Title: Тенденції розвитку міжнародного ринку функціональних продуктів
Authors: Пахуча, Е. В.
Сєвідова, І. О.
Keywords: інноваційна діяльність;функціональні продукти;міжнародний ринок;продовольчий бізнес;споживчі наміри;innovative activity;functional products;international market;food business;consumer intentions
Issue Date: 2022
Publisher: Одеса: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: 1. Пахуча Е. В., Сєвідова І. О. Тенденції розвитку міжнародного ринку функціональних продуктів. Бізнес-Навігатор. Вип.1 (68). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022 р. С. 83-87.
Abstract: Стаття присвячена сучасним тенденціям розвитку міжнародного ринку функціональних продуктів. Встанов лено, що сучасний соціально-економічний та екологічний стан, а також вплив пандемії сформував попит на продукцію, що допомагає людині підтримувати правильне харчування, стан здоров’я та самопочуття. В свою чергу товаровиробники функціональних продуктів отримали додаткові можливості закріпити свої позиції і отримати конкурентні переваги на ринках. Досліджено поняття «функціональні продукти» та «функціональ не харчування» та зміна ставлення споживачів до цих понять. Проведений аналіз динаміки світових продаж здорової їжі та напоїв за категоріями продуктів та доходу, що отриманий на ринку функціональних харчових продуктів у світі. Вивчено світові лідери ринку функціональних продуктів та факторів, що сприяли їх розви тку. Досліджено пріоритетні стратегії розвитку малих і середніх компаній на ринку функціональних продуктів.
The article is devoted to current trends in the international market of functional products as interest in func tional nutrition is constantly growing. It is established that the current socio-economic and environmental situation, as well as the impact of the pandemic has shaped demand for products. An important motive for consuming functional products is to maintain proper nutrition, health, and well-being. An additional factor in the success of the functional products market is the familiarity and knowledge of the impact of a particular product on health. The growth of con sumption of a functional product increases when the consumer associates knowledge of functional characteristics and useful properties with the consequences of their consumption. In turn, manufacturers of functional products have addi tional opportunities to consolidate their positions and gain competitive advantage in the markets. However, the produc tion and sale of these products is quite complex, expensive and risky process, as it must meet special requirements. In addition to opportunities, it is necessary to take into account technological barriers, legal aspects, as well as changes in consumer tastes and take into account when developing functional products. The concepts of "functional products" and "functional nutrition" and the change in consumer attitudes to these concepts have been studied. As currently, function al foods are not uniquely recognizable, and their perception by consumers is sometimes quite confusing. An analysis of the dynamics of global sales of healthy food and beverages by product categories and income received in the market of functional foods in the world. The analysis of the current situation on the market of functional products in the USA, Japan and some European countries is given, the future potential of functional food is investigated. The world market leaders of functional products and factors that contributed to their development have been studied. Priority strategies for the development of small and medium-sized companies in the market of functional products are studied. Thus, it is established that functional products can provide opportunities for food companies, in terms of economic benefits, and consumers, as well as the opportunity to obtain useful foods
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/60155
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S_TENDENTSIYI ROZVYT_MIZHNAR_RYNKU_83-87.pdf756.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.