Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6014
Title: Управління розвитком потенціалу конкурентоспроможності підприємств галузі туризму та сільського зеленого туризму: автореф. дис. на здобуття … канд. екон. наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Управление развитием потенциала конкурентоспособности предприятий туризма и сельского зеленого туризма
Managing the competitiveness potential development of tourism and rural green tourism enterprises
Authors: Шамара, Ірина Миколаївна
metadata.dc.contributor.advisor: Плотницька, Світлана Іванівна
Keywords: конкуренція;конкурентоспроможність;підприємство;дестинація;економічна ефективність;конкуренция;конкурентоспособность;дестинация;конкурентная структура;экономическая эффективность;competition;competitiveness;destination;competitive;structure;economic efficiency
Issue Date: 2018
Publisher: Харків
Citation: Шамара І. М. Управління розвитком потенціалу конкурентоспроможності підприємств галузі туризму та сільського зеленого туризму: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. С. І. Плотницька; Харків, 2018. 23 с.
Abstract: Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретичних, методичних та прикладних положень щодо управління формуванням та використанням потенціалу конкурентоспроможності підприємств туризму та сільського зеленого туризму. Визначено сутнісно-змістовні характеристики розвитку діяльності підприємств туризму та сільського зеленого туризму. Вивчено конкурентне середовище діяльності суб'єктів вітчизняного туристичного бізнесу. Ідентифіковано інституційні механізми розвитку туристичних підприємств. Визначено тенденції мобілізації потенціалу конкурентоспроможності підприємств туризму та сільського зеленого туризму. Виявлено структурно-динамічні тенденції економічної ефективності функціонування підприємств туристичної галузі. Вивчено особливості трансформації конкурентної структури вітчизняного ринку туристичних послуг. Обґрунтовано заходи з управління продуктовою політикою туристичних підприємств. Ідентифіковано резерви та перспективи удосконалення діяльності підприємств сільського зеленого туризму. Обґрунтовано залучення інвестиційних та маркетингових інструментів використання та розвитку потенціалу конкурентоспроможності туристичних підприємств. Обґрунтовано концептуальні засади управління продуктовою політикою підприємств туризму та сільського зеленого туризму, яка передбачає залучення інструментарію створення нових туристичних продуктів та брендингу з використанням наступальних та оборонних стратегій формування та мобілізації потенціалу конкурентоспроможності на основі створення стійких конкурентних переваг, ідентифікації особливостей пропозиції та повноцінного використання переваг перспективних туристичних дестинацій.
Диссертация посвящена обоснованию теоретических, методических и прикладных положений по управлению формированием и использованием потенциала конкурентоспособности предприятий туризма и сельского зеленого туризма. Определены сущностно-содержательные характеристики развития деятельности предприятий туризма и сельского зеленого туризма. Изучено конкурентную среду деятельности субъектов отечественного туристического бизнеса. Идентифицировано институциональные механизмы развития туристических предприятий. Определены тенденции мобилизации потенциала конкурентоспособности предприятий туризма и сельского зеленого туризма. Выявлено структурно-динамические тенденции экономической эффективности функционирования предприятий туристической отрасли. Изучены особенности трансформации конкурентной структуры отечественного рынка туристических услуг. Обоснованы мероприятия по управлению продуктовой политикой туристических предприятий. Идентифицировано резервы и перспективы совершенствования деятельности предприятий сельского зеленого туризма. Обоснованно привлечения инвестиционных и маркетинговых инструментов использования и развития потенциала конкурентоспособности туристических предприятий. Обоснованы концептуальные основы управления продуктовой политикой предприятий туризма и сельского зеленого туризма, которая предусматривает привлечение инструментария создания новых туристических продуктов и брендинга с использованием наступательных и оборонительных стратегий формирования и мобилизации потенциала конкурентоспособности на основе создания устойчивых конкурентных преимуществ, идентификации особенностей предложения и полноценного использования преимуществ перспективных туристических дестинаций
The dissertation is devoted to the substantiation of theoretical, methodological and applied provisions on the management of the formation and use of the competitiveness potential of tourism enterprises and rural green tourism. The essence-content characteristics of the development of activity of enterprises of tourism and rural green tourism are determined. The competitive environment of the subjects of the domestic tourism business is studied. The institutional mechanisms of the development of tourist enterprises have been identified. The tendencies of mobilization of competitiveness potential of tourism enterprises and rural green tourism are determined. Structural-dynamic tendencies of economic efficiency of functioning of enterprises of tourism industry are revealed. The peculiarities of the transformation of the competitive structure of the domestic market of tourist services are studied. The measures of management of food policy of tourist enterprises are substantiated. Identified reserves and prospects for improving the activities of rural green tourism enterprises. The use of investment and marketing tools for the use and development of the competitiveness potential of tourism enterprises has been substantiated. The conceptual principles of product policy management of tourism enterprises and rural green tourism are grounded, which involves the use of tools for creation of new tourist products and branding using offensive and defense strategies for the formation and mobilization of the competitiveness potential based on the establishment of sustainable competitive advantages, identification of the features of the proposal and the full use of the benefits of promising tourist destinations. The organizational principles of functioning of effective institutional mechanisms for the regulation of the development of tourist enterprises by improving the principles of efficiency, systematic, operational efficiency and productive interaction of tourism business entities, state authorities and non-state institutions are improved. The identification of the directions of the transformation of the competitive structure of the tourist services market by identifying the conditions for the transition from the state of close to perfect competition to the state of monopolistic competition through the creation of competitive advantages with the use of tools for the promotion of unique trade offers, as well as towards the formation of the oligopolistic structure of the target market for the enterprises of the tourism industry, has been completed. The directions of mobilization of the competitiveness potential of tourism enterprises and rural green tourism based on the consideration of landscape and climatic conditions, the presence of a significant number of unique natural monuments and protected areas, national parks, cultural-historical and socioeconomic resources that allow identification and development of promising tourist destinations
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/6014
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Shamara.pdf467.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.