Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5921
Title: Управление стимулированием спроса в маркетинговой деятельности фермерских хозяйств: автореф. дис. на здобуття … канд. екон. наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Управление стимулированием спроса в маркетинговой деятельности фермерских хозяйств
Management of demand stimulation in marketing activities of farms
Authors: Павленко, Алла Олегівна
metadata.dc.contributor.advisor: Лозинська, Інна Віталіївна
Keywords: маркетингові комунікації;стратегія;маркетинг відносин;клієнтоорієнтованість;збут;маркетинговые коммуникации;стратегия;маркетинг отношений;клиентоориентированность;сбыт;marketing communications;strategy;marketing relations;customer orientation;sales
Issue Date: 2018
Publisher: Харків
Citation: Павленко А. О. Управление стимулированием спроса в маркетинговой деятельности фермерских хозяйств: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. І. В. Лозинська; Харків, 2018. 23 с.
Abstract: Дисертація присвячена вирішенню науково-практичного завдання щодо формування теоретичних, методичних та практичних засад побудови системи управління попитом на продукцію як частини комплексної системи маркетингових комунікацій в діяльності фермерських господарств. В роботі уточнено понятійний апарат проблеми дослідження, зокрема трактування поняття «клієнтоорієнтованість» в контексті розвитку фермерських господарств. Розкрито комплексну систему взаємодії фермерського господарства із споживачами на ринку. Узагальнено зарубіжний досвід організації ефективного маркетингу відносин фермерських господарств та обґрунтувати напрями його використання у вітчизняній практиці. Розглянуто методичні підходи щодо формування та підтримки системи клієнтоорієнтованого маркетингу фермерських господарств. Проаналізовано стан та динаміку зміни ефективності діяльності та конкурентоспроможності фермерських господарств в Сумській області. Удосконалено комплексну систему показників оцінювання лояльності ставлення споживачів до продукції фермерських господарств. Обґрунтовано основні наукові підходи до забезпечення конкурентоспроможності фермерських господарств через клієнтоорієнтованість. Запропоновано науково-методичні засади управління процесом прихильного ставлення споживачів до продукції фермерських господарств. Обґрунтовано науково-методичні засади управління стимулюванням попиту на продукцію фермерських господарств як складової конкурентоспроможності, що являє собою логічно-пов`язану інтегровану систему, адаптовану до системи їх маркетингового менеджменту та забезпечує синергічний ефект за рахунок сумісних маркетингових зусиль товаровиробників з суб`єктами цільового ринку збуту продукції.
Диссертация посвящена решению научно-практического задания формирования теоретических, методических и практических основ построения системы управления спросом на продукцию как части комплексной системы маркетинговых коммуникаций в деятельности фермерских хозяйств. В работе уточнен понятийный аппарат проблемы исследования, в частности трактовки понятия «клиентоориентированность» в контексте развития фермерских хозяйств. Раскрыто комплексную систему взаимодействия фермерского хозяйства с потребителями на рынке. Обобщен зарубежный опыт организации эффективного маркетинга отношений фермерских хозяйств и обосновать направления его использования в отечественной практике. Рассмотрены методические подходы к формированию и поддержке системы клиентоориентированного маркетинга фермерских хозяйств. Проанализировано состояние и динамику изменения эффективности деятельности и конкурентоспособности фермерских хозяйств в Сумской области. Усовершенствована комплексную систему показателей оценки лояльности отношение потребителей к продукции фермерских хозяйств. Обоснованы основные научные подходы к обеспечению конкурентоспособности фермерских хозяйств через клиентоориентированность. Предложено научно методические основы управления процессом благосклонного отношения потребителей к продукции фермерских хозяйств. Обоснованы научно методические основы управления стимулированием спроса на продукцию фермерских хозяйств как составляющей конкурентоспособности, представляет собой логически-связанной интегрированную систему, адаптированную к системе их маркетингового менеджмента и обеспечивает синергический эффект за счет совместных маркетинговых усилий товаропроизводителей с субъектами целевого рынка сбыта продукции.
The dissertation is devoted to solving the scientific and practical task of forming theoretical, methodical and practical principles of forming a demand management system for products as part of a complex system of marketing communications in the activities of farms. The conceptual apparatus of the research problem, in particular the interpretation of the concept of "customer orientation" in the context of the development of farms, is specified in the work. The complex system of interaction of the farm economy with consumers in the market is revealed. The foreign experience of organization of effective marketing of relations of farms is generalized and the directions of its use in national practice are substantiated. The methodical approaches concerning formation and support of the system of client oriented marketing of farms are considered. The state and dynamics of changes in the efficiency of activity and competitiveness of farms in the Sumy region are analyzed. The complex system of indicators of estimation of consumer loyalty to farm products production has been improved. The basic scientific approaches to ensuring the competitiveness of farms through customer orientation are substantiated. The scientific and methodical principles of management of the process of consumer attitude towards the production of farms are proposed. The scientific and methodical principles of management of stimulating demand for farm products as a component of competitiveness are substantiated, which is a logically connected integrated system adapted to their marketing management system and provides a synergistic effect due to the joint marketing efforts of commodity producers with subjects of the target market of sales products. Identified features and regularities of a complex system of interaction of a farmer with consumers in the market by completing a comprehensive marketing approach by the system of information provision of marketing of relations, which is considered as a set of interrelated resources and opportunities, processes and means that ensure the readiness and ability of enterprises to create, maintain and to develop relationships with actors of interaction, to influence them, to push for action to ensure long-term competition rent advantages taking into account changes in the dynamic marketing environment. Improved farm management competitiveness through the use of CRM-systems as a tool for managing customer relationships, which are designed to organize the process of customer service in such a way as to provide the commodity producer with information about the client in the context of his orders to increase sales and increase profitability by increasing the level of consumer satisfaction. The classification criteria for determining the criteria and their systematization in the system of client-oriented marketing of the farm economy are developed based on the essential components, the objectives of the enterprise, the way of interaction with the external environment, which allowed to present what factors provide the behavioral and emotional (affective) components of consumer loyalty, how they are formed in the consciousness of the consumer, how they interact with each other and ultimately affect decision-making by consumers of products.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5921
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Pavlenko.pdf339.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.