Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5848
Title: Використання матричних методів стратегічного аналізу при формуванні асортиментної стратегії підприємства
Other Titles: The use of matrix methods of strategic analysis in the formation of the assortment strategy.
Использование матричных методов стратегического анализа при формировании ассортиментной стратегии предприятия.
Authors: Малюк, С.О.
Issue Date: 2015
Publisher: Харків: Харківський національний аграрний університет ім. В.В. Докучаєва
Citation: Малюк С.О. Використання матричних методів стратегічного аналізу при формуванні асортиментної стратегії підприємства. 2015. № 1. С.170
Series/Report no.: Економічні науки;№ 1
Abstract: Эффективность стратегического управления ассортиментом на предприятиях пищевой промышленности зависит, в первую очередь, от качества стратегического анализа. Самыми распространёнными методами являются: ABC-XYZ анализ, матрица BCG, SWOT-анализ, матрица SPACE. Одним из универсальных методов структурного анализа товарного ассортимента предприятия, основанных на ранжировании объектов исследования из ряда избранных показателей является ABC-анализ. Основная идея этого метода базируется на принципе Парето: 20% товаров дают 80 % прибыли. В результате исследования матричных методов стратегического анализа мы пришли к выводу, что наиболее приемлемым и эффективным методом на предприятиях хлебопекарной отрасли может быть комбинированный метод ABC-XYZ анализа, который даст возможность более комплексно исследовать ассортиментный портфель предприятия и определить основные направления усовершенствования ассортимента.
The effectiveness of the strategic assortment management in the food industry depends primarily on the quality of the strategic analysis. The most common methods are: ABC-XYZ analysis, BCG matrix, SWOT-analysis, SPACE matrix. One of the universal methods of structural analysis of the product assortment of the enterprise, based on the ranking of research facilities of a number of selected indicators is the ABC analysis. The basic idea of this method is based on the Pareto principle: 20% of the goods give 80 % of the profits. As the result of studying matrix methods of strategic analysis, we concluded that the most appropriate and effective method for enterprises of the baking industry can be combined method of the ABC-XYZ analysis, which enables more comprehensive assortment of the company to investigate and determine the main directions of improvement of range.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5848
Appears in Collections:Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва серія "Економічні науки" № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Malyuk.pdf316.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.