Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/573
Title: Синергетичний гістерезис як інноваційне явище в екотуристичній інфраструктурі
Authors: Безугла, Л.С.
Keywords: екотуристична інфраструктура;екотуризм;гістерезис;синергетичний гістерезис;ефект гістерезису;экотуристическая инфраструктура;экотуризм;гистерезис;синергетический гистерезис;эффект гистерезиса;ecotourism infrastructure;ecotourism;hysteresis;synergistic hysteresis;hysteresis effect
Issue Date: 11-Sep-2020
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Безугла Л.С. Синергетичний гістерезис як інноваційне явище в екотуристичній інфраструктурі. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2020. № 2. С. 210-220.
Abstract: Л.С. Безуглая. Синергетичний гістерезис як інноваційне явище в екотуристичній інфраструктурі. В статье рассмотрено дефиницию «гистерезис» как соответствующую, запоздалую реакцию определенной системы на определенный раздражитель (влияние). Всемирная пандемия COVID-19 вызвала не только кризис в сфере туризма, но и панику за счет быстрого распространения и значительного процента смертности. Установлено, что синергетический гистерезис позволяет обосновать сложность кардинального реформирования институциональной структуры макрорегионального экономики, необходимой для переключения ее на качественно новую траекторию развития. Выяснено, что явление гистерезиса часто происходит после экстремальных или длительных экономических событий, таких как экономический кризис, пандемия или рецессия. Исследована динамика количества туристов, обслуженных туроператорами и турагентами по Украине за 2012-2019 гг. Рекомендовано правительству Украины совместно с частным бизнесом развернуть различные программы продвижения и популяризации внутренних туристических направлений, разработать агрессивные рекламные компании для привлечения внутренних туристов и иностранных отдыхающих с помощью стратегического развития экологического туризма.
L.S. Bezuhla. Synergistic hysteresis as an innovative phenomenon in ecotourism infrastructure. The article discusses the definition of «hysteresis» as a corresponding, belated response of a certain system to a certain stimulus (influence). The worldwide COVID-19 pandemic has caused not only a crisis in the tourism sector, but also panic due to its rapid spread and a significant percentage of deaths. It has been established that synergistic hysteresis makes it possible to substantiate the complexity of a radical reform of the institutional structure of the macroregional economy, which is necessary to switch it to a qualitatively new development trajectory. It was found that the phenomenon of hysteresis often occurs after extreme or long-term economic events, such as an economic crisis, pandemic or recession. It has been found that the demand for tourism is especially sensitive to safety and health problems, and the industry is very sensitive to changes in the international political situation, natural disasters and epidemics (terrorist attacks, disease outbreaks, epidemics, tsunamis, volcanic eruptions, floods, landslides, hurricanes). It is these events that lead to a sharp decline in the number of tourists in vulnerable countries or regions. The dynamics of the number of tourists served by tour operators and travel agents in Ukraine for 2012-2019 has been investigated. The number of domestic tourists in 2012-2013 was more than 700 thousand people. Since 2014, the number of domestic tourists has been rapidly decreasing, which is primarily caused by the annexation of Crimea and the temporarily occupied territories of Donetsk and Luhansk regions. Since 2016, domestic tourism has begun to gradually recover and gain momentum. The largest indicator of the number of domestic tourists in 2019 was 520 thousand people. The hysteresis effect excludes the return of indicators of tourist flows of previous years under the influence of a number of factors that influenced the development of the tourism sector in the past. Three economic effects to be expected under the influence of the global Covid-19 pandemic are considered It was recommended that the government of Ukraine, together with private business, deploy various programs to promote and popularize domestic tourism destinations, develop aggressive advertising campaigns to attract domestic tourists and foreign tourists through the strategic development of ecological tourism
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/573
Appears in Collections:Вісник ХНАУ №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Безугла Л.С..pdf396.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.