Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/57216
Title: Проблеми і перспективи розвитку релігійного туризму і паломництва
Other Titles: Problems and prospects for the development of religious tourism and pilgrimage
Authors: Жданова, Анастасія Миколаївна
metadata.dc.contributor.advisor: Худавердієва, В. А.
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет, Кафедра туризму
Keywords: міжнародний туризм;релігійний туризм;паломництво;туристичний ринок;релігійний тур;international tourism;religious tourism;pilgrimage;tourist market;religious tour
Issue Date: 2024
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Жданова А. М. Проблеми і перспективи розвитку релігійного туризму і паломництва: кваліфікаційна робота бакалавра: спец. 242 – Туризм і рекреація; наук. кер. В. А. Худавердієва. Харків: ДБТУ, 2024. 81 с.
Abstract: Метою дослідження є систематизація теоретичних положень, проблем і перспективи розвитку релігійного туризму і паломництва. Об`єктом дослідження є процес організації, проблеми і перспективи розвитку релігійного туризму і паломництва Предметом дослідження є теоретико-методичні основи функціонування і організації релігійного туризму і паломництва та напрями подальшого розвитку релігійного туризму як складної частини історико культурної спадщини на сучасному етапі. Проведене дослідження засноване на офіційній інформації, що публікується міжнародними організаціями: Всесвітньої туристської організації (UNWTO), Всесвітньої ради з туризму та подорожей (WTTC), Організації об'єднаних націй (ООН), Державної служби України з етнополітики та свободи совісті. Статистика. Етнополітика. Релігійні організації: узагальнення за даними ЄДР. Висновки. Наукову цінність даної роботи складає сукупність результатів теоретико-методологічного та практичного характеру: досліджено сутність релігійного туризму: дослідження перетину віри та подорожей; вивчено існуючі світові центри релігійного туризму; досліджено і вивчено сутність паломницького туризм, його сутнісні аспекти; вивчено значення і вплив релігійного туризму для досягнення взаєморозуміння та взаємного ознайомлення з культурним, етнічним, мовним та релігійним різноманіттям; обґрунтовано особливості організації, проблеми та перспективи розвитку релігійного туризму та паломництва; досліджено і виділено головні особливості розвитку релігійного та оздоровчого туризму у контексті формування рекреаційно-туристичної системи Полтавської області.
The purpose of the study is to systematize theoretical provisions, problems and prospects for the development of religious tourism and pilgrimage. The object of the study is the process of organization, problems and prospects for the development of religious tourism and pilgrimage The subject of the study is the theoretical and methodological foundations of the functioning and organization of religious tourism and pilgrimage and directions for the further development of religious tourism as a complex part of the historical and cultural heritage at the present stage. The conducted research is based on official information published by international organizations: the World Tourism Organization (UNWTO), the World Tourism and Travel Council (WTTC), the United Nations (UN), the State Service of Ukraine for Ethnopolitics and Freedom of Conscience. Statistics. Ethnopolitics. Religious organizations: generalization according to the data of the UDR. Conclusions. The scientific value of this work is a set of results of a theoretical, methodological and practical nature: the essence of religious tourism has been investigated: the study of the intersection of faith and travel; the existing world centers of religious tourism were studied; the essence of pilgrimage tourism and its essential aspects were investigated and studied; the importance and impact of religious tourism for achieving mutual understanding and mutual familiarization with cultural, ethnic, linguistic and religious diversity is studied; the peculiarities of the organization, problems and prospects for the development of religious tourism and pilgrimage are substantiated; the main features of the development of religious and health tourism in the context of the formation of the recreational and tourist system of the Poltava region were investigated and highlighted.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57216
metadata.dcterms.references: 1. Apostol M.S. The pilgrimage at Santiago of Compostela між tradition and modernity – approach. Quality – Access to Success. 2013. № 14. (SUPPL.2). Р. 326-329. 2. Державна служба України з етнополітики та свободи совісті. Статистика. Етнополітика. Релігійні організації: узагальнення за даними ЄДР в Україні станом на 1 січня 2021 року. URL: https://dess.gov.ua/statistics-2020-ethno 3. Abbate C., Nuovo S. Motivation and Personality Traits for Choosing Religious Tourism. A Research on the Case of Medjugorje // Current Issues in Tourism. 2013. Iss.16. Pp. 501–506. DOI: 10.1080/13683500.2012.749844. 4. Amaro S., Antunes A., Henriques C. A Closer Look at Santiago de Compostela’s Pilgrims through the Lens of Motivations // Tourism Management. 2018. Iss. 64. Pp. 271–280. DOI: 10.1016/j.tourman.2017.09.007. 5. Askew R. From Strangers to Pilgrims: Evangelism and the Church Tourist. London: Church Army and the Grove Evangelism Series, 1997. 6. Barber R. Pilgrimages. London: The Boydell Press, 1993. 7. Bremer T.S. Religion on Display: Tourists, Sacred Place, and Identity at the San Antonio Missions. Princeton: Princeton University Press, 2001. 8. Bywater M. Religious travel in Europe // Travel & Tourism Analyst. 1994. Iss. 2. Pp. 39–52. 9. Cohen E. Pilgrimage centers: concentric and excentric // Annals of Tourism Research. 1992. Vol.19. Iss. 1. Pp. 33–50. DOI: 10.1016/0160-7383(92)90105-X. 10. Collins-Kreiner N. Current Jewish pilgrimage tourism: Modes and models of development // Preliminary Communication. 2010. Vol. 58. Iss. 3. Pp. 259-270. 11. Digance J. Religious and Secular Pilgrimage: Journeys Redolent with Meaning // In: Tourism, Religion and Spiritual Journeys. London: Routledge, 2006. Pp. 52–64. 12. Durаn-Sаnchez A., J. Аlvarez-Garcia, M. de la Cruz del Rio-Rama і C. Oliveira Religious Tourism and Pilgrimage: Bibliometric Overview // Religions. 2018. Iss. 9. P. 249. DOI: 10.3390/rel9090249. 13. Eade J., Sallnow M.J. Contesting the Sacred: The Anthropology of Christian Pilgrimage. London: Routledge, 1991. 14. Fleischer A. The Tourist behind the Pilgrim in the Holy Land // International Journal of Hospitality Management. 2000. Vol. 19. Iss. 3. Pp. 311–326. DOI: 10.1016/S0278-4319(00) 00026-8. 15. Gladstone D.L. From pilgrimage to package tour: Travel and tourism in the Third World. Abingdon: Routledge, 2013. 16. Graburn N. Tourism: The Sacred Journey // In: Hosts and guests: The Anthropology of Tourism / Ed. V. Smith. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1989. Pp. 17-32. 17. Graham B., Murray M. The spiritual and the profane: the pilgrimage to Santiago de Compostela // Ecumene. 1997. Vol. 4. Iss. 4. Pp. 389–409. 18. Hammond P.E. How to think about the sacred in а secular age // In: Religion and the Social Order / Ed. D.G. Bromley. Greenwich: JAI Press, 1991. 19. Holmberg C.B. Spiritual pilgrimages: traditional and hyperreal motivations for travel and tourism // Visions in Leisure and Business. 1993. Vol. 12. Iss. 2. Pp. 18–27. 20. Hughes K., Bond N., Ballantyne R. Designing and Managing Interpretive Experiences at Religious Sites: Visitors’ Perceptions of Canterbury Cathedral // Tourism Management. 2013. Iss. 36. Pp. 210–220. DOI: 10.1016/j.tourman.2012.11.022. 21. Hyde K.F., Harman S. Motives for а secular pilgrimage to the Gallipoli battlefields // Tourism Management. 2011. Vol. 32. Iss. 6. Pp. 1343–1351. DOI: 10.1016/j.tourman.2011.01.008. 22. Новіков В.С., Путрік Ю.С. і ін. Сучасний стан релігійного туризму і його соціальна роль (аналітичний огляд). К.: Міжнародна туристська академія, 2010. 178 с. 23. Овсянніков В.П., Якунін В.Н. Релігійний туризм як механізм підтримки духовно-культурних процесів на рівні регіонального соціуму. Сервіс. 2016. Т.10. №9(70). С. 107-117. DOI: 10.22412/1995-042X-10-9-12. 24. Афанасьєв О.Е. Об'єкти релігійного призначення як перспективні центри туризму: методологія і практика оцінки. Сервіс. 2018. Т.12. №4(82). С. 27-39. DOI: 10.24411/1995-042X-2018-10403. 25. Бондаренко Д.В. Аспекти правового регулювання паломництва і релігійного туризму на сучасному етапі. Вісник Асоціації вузів туризму і сервісу. 2015. №3. С. 14-20. DOI: 10/1273712525. 26. Дульянінов А.Г. Феномен сакрального в контексті туристичного нарративу. Вісник ХНЕУ. 2019. № 19. С. 182–187. 27. Туристична діяльність в Україні. Сайт Державної служби статистики України. URL :https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tur.htm 28. Офіційний сайт Всесвітньої туристичної організації. URL: http://www.unwto.org/. 29. Офіційний сайт Всесвітньої ради з туризму і подорожей. URL: https://wttc.org/Research/Insights. 30. World Tourism Barometer. UNWTO. URL:https://www.e unwto.org/loi/ wtobarometerrus 31. Енциклопедія туризму / Афанасьєв О.Е., Бушуєва І.В., Вапнярська О.І., Віноградова М.В., Гаврілов А.Ю. і ін. Під ред. А.А. Федуліна, Н.А. Платонової. М.: КІТ, 2017. 496 с. 32. Якунін В.Н. Розвиток релігійного туризму як що становить частину історико-культурної спадщини на сучасному етапі. Вісник ДТУ. 2019. №2(60). 280-286. 33. Андрєєва А.Є., Самиловська Є.А. Практика розвитку паломницького туризму за кордоном. Гуманітарні наукові дослідження. 2016. №. URL: https://human.snauka./2016/04/1455 34. Jackowski A., Smith V.L. Polish pilgrim-tourists // Annals of Tourism Research. 1992. Vol. 19. Iss. 1. Pp. 92-106. DOI: 10.1016/0160-7383(92) 90109-3. 35. Kaelber L. Paradigms of Travel: From Medieval Pilgrimage to the Postmodern Virtual Tour // In: Tourism, Religion and Spiritual Journeys. London: Routledge, 2006. Pp. 65–79. 36. Kaewumpai I. The Influence of Personality on Tourist Behaviors: The Study of Motivations, Satisfaction, and Loyalty // AU-GSB e-Journal. 2018. Iss. 10. P. 54. 37. Kaufman S. Consuming Visions: Mass Culture and the Lourdes Shrine. New York: Cornell University Press, 2005. 38. Kim B., Kim A. Hierarchical Value Map of Religious Tourists Visiting the Vatican City/Rome // Tourism Geographies. 2018. Iss. 1–22. Pp. 529-550. DOI: 10.1080/14616688.2018.1449237. 39. Lois-Gonzбlez R., Santos X.M. Tourists and Pilgrims on their Way to Santiago. Motives, Caminos 10.1080/14766825.2014.918985. 40. MacCannell D. Staged Authenticity: Arrangements of Social Space in Tourist Settings // American Journal of Sociology. 1973. Vol. 79. Iss. 3. Pp. 589-603. 41. Margry P. Secular Pilgrimage: A Contradiction in Terms? // In: Shrines and Pilgrimage in the Modern World: New Itineraries into the Sacred / Ed. by P.J. Margry. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2008. Pp. 13–46. 42. Margry P. Shrines and Pilgrimage in the Modern World: New Itineraries into the Sacred. Amsterdam: University of Amsterdam Press, 2008. 43. Morinis A. Introduction: The Territory of the Anthropology of Pilgrimage // In: Sacred Journeys: The Anthropology of Pilgrimage. Westport: Greenweed Press, 1992. Pp. 1–28. 44. Nilsson M. Wanderers in the shadow of the sacred myth: pilgrims in the 21st century // Social & Cultural Geography. 2018. Vol. 19. Iss. 1. Pp. 21-38. DOI: 10.1080/14649365.2016.1249398. 45. Nilsson M., Tesfahuney M. The post-secular tourist: Re-thinking pilgrimage tourism // Tourist Studies. 2017. Vol. 18. Iss. 2. Pp. 1-18. DOI: 10.1177/1468797617723467. 46. Nora P. Between Memory and History: Les Lieux de Memoire // Representations. 1989. Iss. 26. Pp. 7-25. 47. Olsen D. A Scalar Comparison of Motivations and Expectations of Experience within the Religious Tourism Market // International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage. 2013. Vol. 1. Iss. 1. Pp. 41-61. DOI: 10.21427/D7ZQ51. 48. Olsen D.H., Timothy D.J. Tourism 2000: selling the Millennium // Tourism Management. 1999. Vol. 20. Iss. 4. Pp. 389–392. DOI: 10.1016/S0261-5177(99) 00018-7. 49. Olsen D.H., Timothy D.J. Tourism and religious journeys. In: Contemporary Geographies of Leisure, Tourism and Mobility / Ed. C. M. Hall. Abingdon: Routledge, 2006. Pp. 1-22. 50. Oviedo L., de Courcier S., Farias M. Rise of Pilgrims on the Camino to Santiago: Sign of Change or Religious Revival? // Review of Religious Research. 2014. Iss. 56. Pp. 433–42. DOI: 10.1007/s13644-013-0131-4. 51. Palmer C., Begley R., Coe K. In defence of differentiating pilgrimage from tourism // Int. J. Tourism Anthropology. 2012. Vol. 2. Iss. 12. Pp. 71–85. DOI: 10.1504/IJTA.2012.046062. 52. Willis K.G. Paying for heritage: what price for Durham Cathedral? // Journal of Environmental Planning and Management. 1994. Vol. 37. Iss. 3. Pp. 267–278. DOI: 10.1080/09640569408711975. 53. Конфесійна та церковна належність громадян України (січень 2020р. соціологія). Разумков Центр. 3 лютого 2020. Соціологія. URL: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia 54. Митрополит Переяслав-Хмельницький та Вишневський Олександр (Драбинко). Релігія та релігійність в Україні (статистика та загальний огляд. URL: https://mvfund .org 55. Андросова B.I. Хасидський рух Хабад у процесі адаптації до суспільно-політичних i соціокультурних реалій українського соціуму: автореф. дис... канд. фтос. наук: 09.00.11. К.: НАН Украіни, Ін-т філософії ім. Г. Сковороди, 2009. 16 с. 56. Бубер М. Хасидские предания. Первые наставники. М.Л. Хорьков. М.: Республика, 1997. 335 с. 57. Панченко С.А. Культуротворчий потенциал релігійного туризму: становления украінського досвіду: автореф. дис. ... канд. культурологи : 26.00.01. К.: Нац. акад. кер. кадрів культури i мистецтв, 2018. 20 с. 58. Сапелкіна З.П. Релігійний туризм. К.: Альтерпрес, 2009. 244 с. 59. Шпарага T.I., Михалюк М.М. Напрями використання місць захоронень в туризмі. Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. «Стратегія розвитку національного туризму i його кадрове забезпечення». К.: Альфа П1К, 2015. С. 42-45. 60. Шпарага T.I., Михалюк М.М. Передумови виникнення i сучасний стан хасидського паломництва в Україні. Географія та туризм: наук. зб. К.: Альтерпрес, 2012. Вип. 22. С. 98-105. 61. Шпарага T.I., Михалюк М.М. Туризм місцями єврейських захоронень в Україні. Історія української географії. Всеукраїнський науково теоретичний часопис. Тернопіль, 2012. Вип. 26. С.136-139. 62. Perl J. Hasidic tales and letters. Jerusalem: Israel Academy of sci. a. humanities, 1969. VII, 246 p. 63. Metti M.S. Jerusalem - the most powerful brand in history. Stockholm University School of Business. Archived from the original on 12 June 2011. Retrieved 1 July 2011. 64. Post P., Pieper J., van Uden M. The Modern Pilgrim: Multidisciplinary Explorations of Christian Pilgrimage. Leuven: Uitgeverij Peeters, 1998. 65. Religious tourism and pilgrimage festivals management: an international perspective / Eds. by R. Raj, N.D. Morpeth. Wallingford: CAB International, 2007. 66. Raj R., Griffin K., Blackwell R. Motivations for Religious Tourism, Pilgrimage, Festivals and Events. In: Religious Tourism and Pilgrimage Management: An International Perspective. Wallingford: Cabi, 2015. Pp. 103–117. 67. Rinschede G. Forms of Religious Tourism // Annals of Tourism Research. 1992. Vol. 19. Iss. 1. Pp. 51–67. DOI: 10.1016/0160-7383(92) 90106-Y. 68. Russell P. Religious travel in the new millennium // Travel & Tourism Analyst. 1999. Iss. 5. Pp. 39–68. 69. San Filippo M. The religious niche // Travel Weekly. 2001. Vol. 60. Iss. 18. P. 12. 70. Shackley M. Managing the cultural impacts of religious tourism in the Himalayas, Tibet and Nepal // In: Tourism and Cultural Conficts / Eds. by M. Robinson, P. Boniface. Wallingford: CABI, 1999. 71. Shackley M. Managing Sacred Sites: Service Provision and Visitor Experience. London: Continuum, 2001. 72. Singh S. Probing the product life cycle further // Tourism Recreation Research. 1998. Vol. 23. Iss. 2. Pp. 61–63. DOI: 10.1080/02508281.1998.11014839. 73. Smith V.L. Introduction: The quest in guest // Annals of Tourism Research. 1992. Vol. 19. Iss. 1. Pp. 1–17. DOI: 10.1016/0160-7383(92) 90103-V. 74. Stausberg M. Religion and Tourism: Crossroads, destinations and encounters. Abingdon: Routledge, 2011. DOI: 10.1017/CBO9781107415324.004. 75. From Medieval Pilgrimage to Religious Tourism: The Social and Cultural Economics of Piety / Eds. by W.H. Swatos, L. Tomasi. Westport: Praeger, 2002. 76. Terzidou M., Scarles C., Saunders M. The Complexities of Religious Tourism Motivations: Sacred Places, Vows and Visions // Annals of Tourism Research. 2018. Iss. 70. Pp. 54–65. DOI: 10.1016/j.annals.2018.02.011. 77. Timothy D., Boyd S. Heritage Tourism in the 21st Century: Valued Traditions and New Perspectives // Journal of Heritage Tourism. 2006. Vol. 1. Pp. 1–16. DOI: 10.1080/17438730608668462. 78. Tuan Y.-F., Strawn M. Religion – From Place to Placelessness. Chicago: University of Chicago Press, 2009. 79. Turner V. The center out there: Pilgrim’s goal // History of Religions. 1973. Vol. 12. Iss. 3. Pp. 191–230. 80. Turner V., Turner E. Image and pilgrimage in Christian culture. New York: Colombia University Press, 1978. 81. Vukonic B. Tourism and Religion. Oxford: Elsevier, 1996. 82. Walter, T. War Grave Pilgrimage // In: Reader I., Walter T. Pilgrimage in Popular Culture. London: Palgrave Macmillan, 1993. DOI: 10.1007/978-1-349-12637-8_3. 83. Wang W., Chen J., Huang K. Religious Tourist Motivation in Buddhist Mountain: The Case from China // Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2016. Vol. 21. Iss. 1. Pp. 57–72. DOI: 10.1080/10941665.2015.1016443
Appears in Collections:242 – " Туризм і рекреація" (Бакалаври)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_T_242_B_Zhdanova.pdf
  Restricted Access
1.96 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.