Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57211
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorХудавердієва, В. А.-
dc.contributor.authorШахов, Кирило Едуардович-
dc.date.accessioned2024-09-11T18:57:17Z-
dc.date.available2024-09-11T18:57:17Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationШахов К. Е. Формування потенціалу конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послу: кваліфікаційна робота бакалавра: спец. 242 – Туризм і рекреація; наук. кер. В. А. Худавердієва. Харків: ДБТУ, 2024. 71 с.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57211-
dc.description.abstractДослідження проведені із залученням офіційних даних UNWTO, Держкомстату, Державного агентства розвитку туризму в Україні (ДАРТ) і інших організацій, а також експертних оцінок розвитку галузі, що приводяться в науковій і діловій літературі, а також на спеціалізованих сайтах в мережі Інтернет. У кваліфікаційній (бакалаврській) роботі досліджено теоретико-методологічні основи аналізу конкурентноздатності туристичного комплексу і проаналізовано потенціал конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послуг. Висновки. Наукову цінність даної роботи складає сукупність результатів теоретико-методологічного та практичного характеру: досліджено і вивчити шляхи підвищення конкурентоспроможності туристичних підприємств; вивчено сутність концепції стійкого розвитку як головної умови конкурентоспроможності галузі туризму; обґрунтовано напрями формування турпродукту із застосуванням інформаційних технологій: актуальні аспекти підвищення конкурентоспроможності туристичного бізнесу; обґрунтовано концепцію стійкого туризму як основи підвищення конкурентоспроможності туристських дестинацій; вивчено сутність і переваги використання CRM-систем в індустрії туризму та готельного бізнесу як фактор підвищення їх конкурентоспроможності; досліджено переваги «платформізаціі» як інструменту управління цифровою трансформацією та підвищення конкурентоспроможності у сфері туризму.uk_UA
dc.description.abstractThe purpose of the study is to study, generalize and analyze modern trends and factors in the formation of the potential of the competitiveness of the tourism industry of Ukraine in the world market of tourist services. The research was conducted using official data from the UNWTO, the State Committee of State Statistics, the State Agency for the Development of Tourism in Ukraine (DART) and other organizations, as well as expert assessments of the development of the industry, which are given in scientific and business literature, as well as on specialized sites on the Internet. In the qualification (bachelor's) work, the theoretical and methodological bases of the analysis of the competitiveness of the tourist complex were investigated and the potential of the competitiveness of the tourism industry of Ukraine on the world market of tourist services was analyzed. Conclusions. The scientific value of this work is a set of results of a theoretical, methodological and practical nature: ways of increasing the competitiveness of tourist enterprises have been researched and studied; the essence of the concept of sustainable development as the main condition for the competitiveness of the tourism industry was studied; directions of tourism product formation with the use of information technologies are substantiated: actual aspects of increasing the competitiveness of the tourism business; the concept of sustainable tourism as a basis for increasing the competitiveness of tourist destinations is substantiated; the essence and advantages of using CRM systems in the tourism industry and hotel business as a factor of increasing their competitiveness were studied; the advantages of "platformization" as a tool for managing digital transformation and increasing competitiveness in the field of tourism were investigateduk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарків: ДБТУuk_UA
dc.subjectконкурентоспроможністьuk_UA
dc.subjectіндустрія туризму Україниuk_UA
dc.subjectсвітовий ринок туристичних послугuk_UA
dc.subjectконкурентоспроможність індустрії туризмуuk_UA
dc.subjectформування конкурентоспроможностіuk_UA
dc.subjectcompetitivenessuk_UA
dc.subjectthe tourism industry of Ukraineuk_UA
dc.subjectthe world market of tourist servicesuk_UA
dc.subjectthe competitiveness of the tourism industryuk_UA
dc.subjectthe formation of competitivenessuk_UA
dc.titleФормування потенціалу конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послуuk_UA
dc.title.alternativeFormation of the potential of the competitiveness of the tourism industry of Ukraine on the world market of tourist servicesuk_UA
dc.typeOtheruk_UA
dcterms.references1. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017 [Electronic resource] -2017. - Mode of access: http://www3.weforum.org/docs/WEF TTCR 2017 web 0401.pdf. 2. The Global Competitiveness Report 2017-2018 [Electronic resource]. -2018. -Mode of access: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932 018.pdf. 3. Travel Risk Map 2018. Global Health and Travel Security Risks Review / International SOS and Control Risks. – 2018. 4. Human Development Report 2016. Human Development for Everyone / UNDP. - New York, 2017. 5. Measuring the Information Society Report 2016 / International Telecommunication Union. – Geneva, 2016. 6. Visa Openness Report 2016 / UNWTO. – Madrid, 2016. – 32 p. 7. Cost of Living Index for Country 2018 / Numbeo; Terrestrial protected areas (% of total land area) / United Nations Environmental Program and the World Conservation Monitoring Centre. 8. Туризм і туристичні ресурси в Україні : стат. зб. /Держкомстат України. - Київ, 2021. - 83 с. 9. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2021. / World Economic Forum. - Geneva, в 2021. - 387 р. 10. Terrestrial protected areas (% of total land area) / URL:www.data.worldbank.org/indicator/ER.LND.PTLD.ZS 11. Чотири мільйони пасажирів в аеропорту - багато або мало? URL: https://news.tut.by/society/575030.html 12. Travel Risk Map 2019. Global Health and Travel Security Risks Review/ International SOS and Control Risks. -2019. - 1 р.'Compendium of Tourism Statistics: Data 2011 -2021 / UNWTO Publications. -Madrid : UNWTO, в 2021. - 576 р. 13. Measuring the Information Society Report 2016 / International Telecommunication Union. - Geneva, в 2021. - 274 р. 14. Doing Business 2019. Reforming to Create Jobs : A World Bank Group Flagship Report / International Bank for Reconstruction and Development,The World Bank. - Washington, в 2020. - 312 р. 15. Travel & Tourism Economic Impact 2019 / The World Travel & Tourism Council. - March 2019. - в 24 р. 16. World Competitiveness Yearbook [Electronic resource]. – 2018. – Mode of access:https://www.imd.org/research/books/world-competitiveness-yearbook-2017/ 17. Top 10 Global Spa and Wellness Trends. 2018 Report [Electronic resource] // Spa Finder Wellness 365. - Mode of access: http://www.spafinder.com/content/2015-global-spa-wellness-trends 18. Tarasionak, A. Strategic planning of tourist destinations: new approach towards territorial organization of tourism in Belarus / A. Tarasionak // Geografijos metraљtis 47. - 2014. - P. 25-36. 19. Crouch, G. I. Tourism, Competitiveness and Societal Prosperity / G. I. Crouch, J. R. Brent Ritchie // Journal of Business Research. – 1999. – № 44. – P. 137-152. 20. Афонін І.В. Інноваційний менеджмент: навчальний посібник. К. : Видавництво Ліра-К, 2012. 364 с. 21. Дойль П. Маркетинг, менеджмент і стратегії [Текст] : пер. з англ. / П. Дойль, Ф. Штерн. – 4-е видавництво. Кривий Ріг : ДонНУЕТ, 2020. 270 с. 22. Макашева З.М. Дослідження систем управління: навчальний посібник. К.: КНОВІС., 2008. 176 с. 23. Моїсеєва Н.К. Стратегічне управління туристською фірмою [Текст] : підручник. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 448 с. 24. Інформаційні технології в бізнесі: навчальний посібник. К. : Центр учбової літератури, 2013. 178 с. 25. Льовіцьки С. Як розробити стратегію: практичні. рекомендації по створенню реально працюючої стратегії: пер. з англ. С.Льовіцьки. Дніпропетровськ: Баланс-Клуб, 2007. 328 с. 26. Родигін Л.А. Інтернет-технології в туризмі: навчальний посібник. Харків : Бурун Книга, 2011. 112 с. 27. Акофф Р. Планування у великих економічних системах: навч. посібник. - 4-те вид. - К: Видавничий центр «Академія», 2017. 365 c. 28. Азоєв Г.Л. Конкуренція: аналіз стратегії і практика. К.: Центр економіки і маркетингу. 2015. 435 с. 29. Dwyer, L. Destination Competitiveness: a Model and Determinants / L. Dwyer, C. Kim // Current Issues in Tourism. – Vol. 6. – 2003. – Issue 5. – P. 369–414. 30. Dwyer, L. The price competitiveness of travel and tourism: a comparison of 19 destinations / L. Dwyer, P. Forsyth, P. Rao // Tourism Management. – 2000. –Vol. 21, №1. – P. 9–22. 31. Pikkemaat, B. Innovation through Cooperation in Destinations: First Results of an Empirical Studi in Austria / B. Pikkemaat, K. Weiermair // International Journal of Tourism and Hospitality Research. - 2007. - Vol. 18. - №. 1. - P. 67-83. 32. IMD World Competitiveness Center [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center/ 33. Compendium of Tourism Statistics: Data 2011– 015 / UNWTO Publications. – Madrid: UNWTO, 2017. – 576 p. 34. Cohen, M. Understanding the Global Spa Industry: Spa Management / M. Cohen, G. Bodeker. – Oxford :Butterworth-Heinemann, 2009. – 465 p. 35. Ashworth, G. J. From history to heritagefrom – heritage to identity.In search of concepts and models. In: G. J. Ashworth and P. J. Larkham (eds) / Building a New Heritage. Tourism, Culture and Identity in the New Europe. – London: Routledge. 1994. – P. 16–15. 36. Travel & Tourism Economic Impact 2018. Belarus: report / World Travel & Tourism Council [Electronic resource] – Mode of access: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/countries 2018/belarus2018.pdf 37. Bramley, R. The Use of Cultural Resources as Catalyst for Regional Tourist Development / R. Bramley // Annals of Tourism Research. – 2007. – № 34. – P. 181–201. 38. Witt, S. F. The Management of International Tourism / S. F. Witt, M. Z. Brooke, P. J. Buckley. – London, 1991. – 209 p. 39. Porter, M. E. Clusters and the New Economics of Competition / M. E. Porter // Harvard Business Review Reprint 98609 // Harvard Business Review November-December 1998. - P. 77-90. 40. Quebec Declaration on Ecotourism // http://www.gdrc.org/uem/eco tour/quebec-declaration.pdf . 41. Van den Berghe, P. Tourism and the Ethnic Division of Labor. / P. Van den Berghe // Annals of Tourism Research. – 1992. – № 19. – P. 234–249. 42. Traskevich, N. The evaluation of the economic and managerial processes of the sanatorium tourism segment competitiveness development in Belarus / N. Traskevich // New Challenges and Boundaries in Tourism: Policies, Innovations and strategies: Proceedings of the International Conference on Tourism / – Naples, 2016. – P. 507–522. 43. Tooman, L. A. Multipliers and life cycles: A comparison of methods for evaluating tourism and its impacts / L. A. Tooman // Journal of Economic Issue. -1997. - Vol. 31, iss. 4. - P. 917-932. 44. Han, X. Measuring the Size of Tourism and its Impact in an Economy / X. Han, B Fang // Statistical Journal of the United Nations Commission for Europe. -1997. - Vol. 14, iss. 4. - P. 357-379. 45. Tourism Highlights, 2017 edition: Stat. Bulletin / World Tourism Organization. - Madrid: UNWTO, 2017. - 16 p. 46. World Tourism Barometer. UNWTO. 2020. V. 18, No. 1. Pp. 1-48. URL: https://www.unwto.org/world–tourism– barometer–n18–january–2020 47. World Tourism Barometer.UNWTO. 2020. V. 18, No. 7. – Pp. 1-36. URL: https://www.e–unwto.org/doi/ epdf/10.18111/wtobarometereng.2020.18.1.7 48. Bieger, Т. Attraktionspunkte: multioptionale Erlebniswelten fьr wettbewerbsfдhige Standorte. / T. Bieger, С. Laesser. – Bern, Stuttgart, Wien: Haupt, 2003. 49. Bieger, T. Management von Destinationen / T. Bieger. – Mьnchen; Wien: Oldenbourg, 2002. – 365 p. 50. Ritchie, J. R. B. The Competitive Destination: a Sustainable Tourism Perspective / J. R. B. Ritchie, G. I. Crouch. - Oxford: CABI, 2003. -269 p. 51. Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. Paving the way for а more sustainable and inclusive future / World Economic Forum. – Geneva, в 2017. –387 р. 52. Схожість країн по кожному з критеріїв визначалася на основі рейтингів: Doing Business 2018. 53. Reforming to Create Jobs: A World Bank Group Flagship Report / International Bank for Reconstruction and Development, The World Bank. –Washington, 2018. – 312 рuk_UA
dc.contributor.affiliationДержавний біотехнологічний університет, Кафедра туризму-
Appears in Collections:242 – " Туризм і рекреація" (Бакалаври)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_T_242_B_Shakhov.pdf
  Restricted Access
802.14 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.