Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57082
Title: | Critical thinking in digital discourse |
Other Titles: | Критичне мислення в цифровому дискурсі |
Authors: | Firsova, Liudmyla Volodymyrivna |
Keywords: | digitalization;philosophy;critical thinking;science;virtual reality;artificial intelligence;logic;цифровізація;філософія;критичне мислення;наука;віртуальна реальність;штучний інтелект;логіка |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Харків: ДБТУ |
Citation: | Firsova. L. Critical thinking in digital discourse. STUDIA SLOBOZHANICA: матеріали науково-практичного семінару «Слобожанський гуманітарій – 2024» (Харків, ДБТУ, 22 травня 2024 р.). Харків, 2024. С. 122-128 |
Abstract: | Over the past two decades, global changes have taken place in the
personal spheres of human existence, which were primarily influenced by
virtualization - the movement from a real form of existence to a digital, simulated one
created with the help of high technologies. The virtualization process and its influence
on the development of science and education are considered. The external and internal
factors influencing this process were studied. At the same time, attention is focused on
the basic skills of critical thinking - the ability to think analytically and logically, the
ability to evaluate and reflect, to argue, to make independent decisions. It is argued that
it is philosophy as a constant of the intellectual culture of society that can provide an
objective analysis of the phenomenon of digital reality as a factor in reducing the risks
of the development of the information society.
The purpose of the article is to investigate how critical thinking works in digital
discourse, to reveal its scientific basis, to outline its limits and heuristic potential.
Accordingly, the object of research is digital discourse. The subject of research is the
heuristic potential of critical thinking. За останні два десятиліття в особистісних сферах людського існування відбулися глобальні зміни, на які перш за все, вплинула віртуалізація – рух від реальної форми існування до цифрової, симуляційної, створеної за допомогою високих технологій. Розглянуто процес віртуалізації та її вплив на розвиток науки та освіти. Досліджено зовнішні та внутрішні чинники, що впливають на даний процес. При цьому увагу акцентовано на базові навички критичного мислення – вміння мислити аналітично та логічно, уміння оцінювати та розмірковувати, аргументувати, приймати самостійні рішення. Стверджується, що саме філософія як константа інтелектуальної культури соціуму може дати об'єктивний аналіз феномену цифрової реальності як фактору зниження ризиків розвитку інформаційного суспільства. Мета статті – дослідити як працює критичне мислення в цифровому дискурсі, виявити його наукові підстави, окреслити межі та евристичний потенціал. Відповідно, обєктом дослідження постає цифровий дискурс. Предмет дослідження-евристичний потенціал критичного мислення. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/57082 |
Appears in Collections: | STUDIA SLOBOZHANICA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_Slobozhans_kyy_humanitariy-122-128.pdf | 290.07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.