Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/56845
Title: Конкурентоспроможність туристичних дестинацій в умовах сучасних викликів
Other Titles: Competitiveness of tourist destinations under modern challenges
Authors: Калина, Тетяна Євгеніївна
Арзуманян, Тетяна Юріївна
Устік, Тетяна Володимирівна
Keywords: туризм;туристична дестинація;конкурентні переваги;конкурентоспроможність;соціально-економічний розвиток;tourism;tourist destination;competitive advantages;competitiveness;socio-economic development
Issue Date: 2024
Publisher: Харків
Citation: Калина Т. Є., Арзуманян Т. Ю., Устік Т. В. Конкурентоспроможність туристичних дестинацій в умовах сучасних викликів. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2024. № 4. С. 90-94.
Series/Report no.: Актуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 4
Abstract: Сучасні туристичні дестинації у світі є драйвером соціально-економічного розвитку територій, здійснюють позитивний вплив на темпи зростання валового регіонального продукту, збільшення прибутку, розвитку суміжних галузей національного господарства, які тісно пов’язані з туризмом. Потреби у прискореному розвитку туристичної індустрії зумовлюють необхідність вирішення проблем підвищення конкурентоспроможності національного туристичного продукту як на внутрішньому, так і зовнішньому ринках. Така задача особливо актуальна нині, оскільки більшість туристичних дестинацій залучені в гостру конкурентну боротьбу. Метою публікації є оцінка конкурентоспроможності туристичних дестинацій, визначення чинників, які впливають на формування конкурентних переваг та напрями їх підвищення задля розвитку туристичних дестинацій. В статті досліджуються сутність і природа популярності туризму. Визначено, що розвиток туризму впливає на успішність функціонування підприємств туристичної індустрії та суміжних галузей. Досліджено індекс розвитку туристичної галузі та визначено глобальні тренди, які впливають на індустрію туризму. Обґрунтована сутність туристичної дестинації та зазначено, що конкурентоспроможність туристичної дестинації є необхідною умовою її стабільного та успішного розвитку. За оцінками різних наукових досліджень визначені чинники формування конкурентних переваг та напрями їх створення. Обґрунтовано, що конкурентоспроможність дестинації передбачає безпеку, ефективність, якість, високу продуктивність, адаптивність, успіх, сучасний менеджмент, якісні продукти, низькі витрати. Підвищення конкурентоспроможності туристичних дестинацій залежить від підтримки, ефективного та раціонального використання, екологічних, соціальних та культурних ресурсів. Управлінські рішення у такому контексті розглядаються як конкурентні стратегії, що дозволяють підвищити конкурентоспроможність території у сфері гостинності.
Modern tourist destinations in the world are a driver of the socio-economic development of territories, exerting a positive influence on the growth rate of the gross regional product, increasing profits, and the development of adjacent branches of the national economy, closely related to tourism. The need for accelerated development of the tourism industry makes it necessary to solve the problem of increasing the competitiveness of the national tourist product in both domestic and foreign markets. Such a task is especially relevant now, as most tourist destinations face fierce competition. The significance of this publication lies in its exploration of the competitiveness of tourist destinations, the identification of factors that shape their competitive advantages, and the proposal of strategies to enhance their development. This research is not just informative, but it is also crucial for understanding the dynamics of the tourism industry and for guiding future strategies in this field. The article examines the essence and nature of the popularity of tourism. Tourism development was determined to affect enterprises' successful operations in the tourism industry and related industries. The Tourism Industry Development Index was studied, and specific global trends such as digitalization, sustainability, and changing consumer preferences affecting the tourism industry were determined. The essence of the tourist destination is substantiated, and it is stated that competitiveness is necessary for its stable and prosperous development. According to the evaluations of various scientific studies, the factors that form competitive advantages and the directions of their creation have been determined. It is justified that the destination's competitiveness implies safety, efficiency, quality, high productivity, adaptability, success, modern management, excellent products, and low costs. The competitiveness of tourist destinations can be significantly enhanced through the efficient and rational use of environmental, social, and cultural resources. This research not only provides valuable insights into the competitive strategies but also equips the reader with actionable knowledge that can be adopted to elevate the status of a territory in the hospitality sector.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/56845
ISSN: 2524-0455
Appears in Collections:Випуск 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2024_4_13.pdf284.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.