Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/55131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВисоцька, Марина Петрівна-
dc.date.accessioned2024-06-20T14:20:54Z-
dc.date.available2024-06-20T14:20:54Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationВисоцька М. П. Теоретико-методологічні основи аналізу авіатранспортної галузі в контексті глобальних трансформацій. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2024. № 2. С. 102-109.uk_UA
dc.identifier.issn2524-0455-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/55131-
dc.description.abstractВизначено характерні ознаки авіатранспортної галузі як системи, описано функціональний склад й елементів і різновиди формованих ними потоків. Систематизовано методи стратегічного аналізу та етапи стратегічного планування. Удосконалено теоретико-методологічні засади дослідження авіатранспортної галузі як об'єкта стратегічного планування. Науково обґрунтовано доцільність виокремлення у його межах етапу стратегічної діагностики, що передує стратегічному аналізу, а саме: дослідження авіаційної галузі як об'єкта стратегічного управління з позиції ідентифікації проблем, пошуку напрямів їх вирішення, визначення та оцінювання потенціалу подальшого розвитку. Визначено складові стратегічної діагностики. Проаналізовано причини конфліктів, що виникають унаслідок неоднорідності елементів системи, яка складається з множини відокремлених і самостійних у господарському плані суб'єктів з різними організаційними структурами, стратегічними цілями та критеріями ефективності діяльності, що є джерелом неузгодженості, асиметрії та складності формування спільної мети.uk_UA
dc.description.abstractThe characteristics and features of the air transport industry as a system have been determined. The functional composition of the elements of the air transport industry is described from the point of view of the formation and movement of flows. Air transport flows forming elements of the air transport system are proposed to be considered as internal, external, transit, and transfer. The methods of strategic analysis are systematized. The causes of conflicts and contradictions that arise because of the heterogeneity of the elements of the system, which consists of a set of separate and independent, in economic terms, subjects with different organizational structures, strategic goals, and performance criteria, are analyzed, which is a source of incoherence, asymmetry and the complexity of forming shared goals of industry development and needs coordination within the framework of the industry strategy. The internal interaction mechanisms between airlines and airports ensure the interaction of the constituent elements of the air transport industry. It depends on the external macro and microenvironment. The theoretical and methodological foundations of studying the air transport industry as an object of strategic planning have been improved. In particular, the justified expediency of highlighting within its framework the stage of strategic diagnosis (study of starting positions and existing development trends), which precedes strategic analysis (own study of the aviation industry as an object of strategic development from the point of view of defining and forming promising directions and mechanisms for their implementation). It has been proven that the following is necessary for carrying out a strategic diagnosis of the air transport industry: an assessment of the institutional environment for the development of the industry, in particular, the regulatory and legal framework; research of historical aspects and retrospectives of industry development and identification of general trends and dynamics; analysis and assessment of the technical and technological potential of the industry; assessment of resource potential by components; calculation of industry development indicators and analysis of industry structure; analysis of the prospects of the transport services market and the positioning of the air transport industry in the market.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківuk_UA
dc.relation.ispartofseriesАктуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 2-
dc.subjectавіатранспортна галузьuk_UA
dc.subjectекономічна системаuk_UA
dc.subjectстратегія розвиткуuk_UA
dc.subjectстратегічна діагностикаuk_UA
dc.subjectстратегічне плануванняuk_UA
dc.subjectтранспортні потокиuk_UA
dc.subjectінтеграціяuk_UA
dc.subjectглобальна трансформаціяuk_UA
dc.subjectair transport industryuk_UA
dc.subjecteconomic systemuk_UA
dc.subjectdevelopment strategyuk_UA
dc.subjectstrategic diagnosticsuk_UA
dc.subjectstrategic planninguk_UA
dc.subjecttransport flowsuk_UA
dc.subjectintegrationuk_UA
dc.subjectglobal transformationuk_UA
dc.titleТеоретико-методологічні основи аналізу авіатранспортної галузі в контексті глобальних трансформаційuk_UA
dc.title.alternativeTheoretical and methodological basis of the analysis of the transport industry in the context of global transformationsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2024_2_21.pdf466.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.