Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54873
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПахуча, Е. В.-
dc.contributor.authorСєвідова, І. О.-
dc.date.accessioned2024-06-16T11:14:37Z-
dc.date.available2024-06-16T11:14:37Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationПахуча Е. В., Сєвідова І. О. Сучасний стан діяльності суб’єктів бізнесу на ринку органічної продукції. Інфраструктура ринку. Видавничий дім «Гельветика», 2023. № 72. C. 107-113.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54873-
dc.description.abstractУ статті досліджено становлення ринку органічної продукції та основні стимулюючі фак тори. Проаналізований сучасний стан функціонування ринку органічної продукції, зокрема у розрізі досягнень на вітчизняному та зовнішньому ринках. Представлений асортимент органічної продукції, який має найбільшу питому вагу в споживчому кошику. Визначена динаміка обсягів органічного імпорту за товарними категоріями за останні роки та зазна чені основні партнери країни в сфері торгівлі органічною продукцією. Визначені проблемні питання, які залишаються і впливають на подальший розвиток внутрішнього органічного ринку. Серед основних питань гостро стоїть низький рівень обізнаності споживачів та високі ціни на органічні продукти харчування. За результатами проведеного аналіз ринку органічного виробництва в Україні запропоновані сценарії стратегічного розвитку ринку органічного виробництваuk_UA
dc.description.abstractThe article examines the formation of the market for organic products and the main stimulating factors. Such factors include the usefulness of organic products, which arouses the interest of consumers and satisfies their desire to preserve their own health. Organic production ensures the development of the concept of sustainable development and socially responsible business management. The main advantage of organic products is the quality indicator and its mandatory certification. Competitive advantages indicate the properties of the brand and organic products in general, which distinguish them from similar products on the market. The current state of functioning of the market of organic products is analyzed, in particular in terms of achievements in the domestic and foreign markets. Domestic manufacturers represent eight product positions on the global world market, where goods of raw material origin prevail. The countries that remain the world's largest markets for organic products, main logistics hubs and purchasing power consumers are represented. The assortment of organic products is presented, which has the largest specific weight in the consumer basket, which includes both plant and animal products. The dynamics of the volumes of organic imports by product catego ries in recent years and the main partners of the country in the field of trade in organic products are specified. Problematic issues that remain and affect the further development of the internal organic market are identified. Among the main issues, the low level of consumer awareness and high prices for organic food products are acute. The growth of demand for organic products is influenced by the formation of public awareness of its benefits, ensuring the reliability of the information provided regard ing the composition of organic products, which raises the level of trust among potential consumers. According to the results of the analysis of the organic production market in Ukraine, the scenarios of the strategic development of the organic production market are proposed. The proposed strategy will consist in the fact that business entities should take active actions to strengthen their position in the market thanks to the availability of a material and technical base, distribution channels and a wide range of goods, increase the development of rural areas. The development of domestic and international export markets minimizes the costs associated with the transition to organic productionuk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk_UA
dc.subjectорганічні продуктиuk_UA
dc.subjectсуб’єкти бізнесуuk_UA
dc.subjectорганічний ринокuk_UA
dc.subjectстратегіяuk_UA
dc.subjectрозвитокuk_UA
dc.subjectorganic productsuk_UA
dc.subjectbusiness subjectsuk_UA
dc.subjectorganic markeuk_UA
dc.subjectstrategyuk_UA
dc.subjectsustainable developmentuk_UA
dc.titleСучасний стан діяльності суб’єктів бізнесу на ринку органічної продукціїuk_UA
dc.title.alternativeCurrent state of activities of business entities on the organic products marketuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S_SUCHASNYY_STAN_DIYAL_NOSTI_23_107-113.pdf955.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.