Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54573
Title: Інфраструктурний розвиток мережі роздрібної торгівлі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Infrastructure development of the retail network
Authors: Бугріменко, Роман Михайлович
metadata.dc.contributor.advisor: Гросул, Вікторія Анатоліївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Keywords: інфраструктурний розвиток;мережі роздрібної торгівлі;ресурсний потенціал;концепція;маркетинг;просторове розміщення;управління;інтеграція;infrastructure development;retail networks;resource potential;concept;marketing;digitalization;spatial location;management;integration;blue oceans strategy
Issue Date: 2021
Publisher: Харків
Citation: Бугріменко Р. М. Інфраструктурний розвиток мережі роздрібної торгівлі: автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Гросул В. А. Харків, 2021. 38 с.
Abstract: Дисертацію присвячено вирішенню важливої наукової проблеми, що полягає у розробці та науковому обґрунтуванні теоретико-методологічних положень та практичних рекомендацій щодо управління інфраструктурним розвитком мереж роздрібної торгівлі. Досліджено генезис розвитку мереж роздрібної торгівлі та доведено, що процес управління інфраструктурним розвитком мереж роздрібної торгівлі передбачає інтеграцію моделей і методів управління, заснованих на маркетинговому підході, взаємодії з суб’єктами інфраструктурного забезпечення та інфраструктурного забезпечення. Обґрунтовано теоретичні засади інфраструктурного розвитку сучасної роздрібної торгівлі. Запропоновано визначення дефініції «інфраструктурний розвиток». Доведено необхідність створення інтегрованої системної моделі організації мереж роздрібної торгівлі. Запропоновано концепцію інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі. Обґрунтовано організаційні, аналітичні, інвестиційні та економічні механізми формування інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі. Удосконалено модель інфраструктурного розвитку. Обґрунтовано, що доцільно впроваджувати стратегію «блакитних океанів» в умовах створення нового ринкового простору саме в діяльність ринків непродовольчої групи. Запропоновано матрицю оцінки можливостей стратегічного розвитку підприємств роздрібної торгівлі. Розроблено науково-методичний підхід до визначення тенденцій розвитку інфраструктури мережної торгівлі. Розроблено науково практичний підхід до ресурсного забезпечення інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі. Запропоновано модель проведення бенчмаркінгу, що має бути інтегровано в загальну систему управління потенціалом підприємства роздрібної торгівлі. Запропоновано системно-інтегровану модель діагностики управління в системі інфраструктурного розвитку мережі роздрібної торгівлі. Удосконалено науково-методичний підхід до застосування інструментів маркетингового менеджменту в системі управління мережею роздрібної торгівлі. Запропоновано науково-методичний підхід до формування конкурентних переваг підприємств роздрібної торгівлі. Доведено, що впровадження заходів щодо удосконалення інфраструктурного розвитку роздрібної торгівлі на основі впровадження smart-технологій будуть сприяти формуванню ефективної стратегії розвитку діяльності мереж роздрібної торгівлі. Удосконалено науково методичний підхід щодо оптимізації векторних взаємодій інфраструктурного розвитку мережі роздрібної торгівлі. Розроблено науково-методичний підхід до формування моделі просторового розміщення інфраструктурних об’єктів роздрібної торгівлі. Удосконалена концептуалізація інфраструктурного розвитку мереж роздрібної торгівлі. Розроблено науково-методичний підхід до стратегічного розвитку мереж роздрібної торгівлі в умовах створення нового ринкового простору. Обґрунтовано систему показників оцінювання ринкового важеля підприємства роздрібної торгівлі.
The dissertation is devoted to the solution of an important scientific problem, which consists in the development and scientific substantiation of theoretical and methodological provisions and practical recommendations for the management of infrastructural development of retail chains. The genesis of the development of retail networks is studied and it is proved that the process of infrastructure development of retail networks involves the integration of management models and methods based on marketing approach, interaction with infrastructure entities and infrastructure in general, which allows to identify the degree of influence of infrastructure. Theoretical principles of infrastructural development of modern retail trade are substantiated, which, in contrast to the existing ones, involve the application of an integrated approach that combines the methodology of systemic, evolutionary and synergetic approaches to determining the characteristics of infrastructure entities and objects. interaction. The definition of "infrastructure development" is proposed. It is established that to assess the parameters of retail enterprises it is advisable to use quantitatively formalized and intuitive expert methods, and the use of a systematic approach as a methodology for studying the functioning of retail enterprises. The necessity of creating an integrated system model of organization of retail trade networks is proved. The concept of infrastructural development of retail trade networks is proposed, which is based on the use of infrastructure marketing tools and is aimed at increasing the competitiveness of innovation-oriented retail trade networks. Organizational, analytical, investment and economic mechanisms of formation of infrastructural development of retail trade networks are substantiated. The infrastructure development model has been improved, which is based on the use of infrastructure marketing tools and retail network management technologies, which allows to form and develop a marketing environment based on the infrastructure component on the basis of infrastructural interaction. It is substantiated that it is expedient to implement the strategy of "blue oceans" in creating a new market space in the markets of non-food groups, as specialized and formalized trade is more maneuverable in terms of strategic flexibility, namely - human and managerial potential and dominance of the technological component. A matrix for assessing the opportunities for strategic development of retail enterprises is proposed, which is based on the use of two indicators - the share of non-food products in the product group and the share of retail sales of the Internet. It is proved that the peculiarity of the transformation of domestic retail trade is the transition to integrated technological and economic systems of high efficiency. It was found that the most important factor in the development of retail networks is digitalization, which is based on the introduction of high-tech products-technologies of virtual and augmented reality, Bigdata in terms of analytics and consumer demand for artificial intelligence. The scientific and methodical approach to definition of tendencies of development of infrastructure of network trade which is based on the complex approach to definition of tendencies of development is developed. The practical implementation of the proposed approach allows to identify trends in the development of network trade infrastructure and identify the role and nature of infrastructure interactions, to trace the nature of possible changes in the system of factors of retail development, to identify causes and results of possible modernization changes. A scientific and practical approach to resource provision of infrastructural development of retail trade networks based on mobilization of unrealized potential of enterprises is developed, which, unlike existing ones, is based on the proposed benchmarking model and allows to achieve development goals, achieve efficiency and competitiveness of retail trade networks. A system-integrated model of management diagnostics in the system of infrastructural development of the retail network is proposed, which, unlike the existing ones, is based on the use of a systematic approach, takes into account the results of retail development and development of diagnostic tools A scientific and theoretical approach to the infrastructural development of retail networks has been developed, which is based on the proposed system of principles, methods, forms of support, sources of information, tools to achieve goals using Smart technologies, which will increase the competitiveness of retail networks. Improved scientific and methodological approach to the use of marketing management tools in the management system of the retail network, which, in contrast to the existing ones, involves the development and evaluation of the effectiveness of the use of marketing management tools; building a system for assessing the quality of use of marketing management tools. A scientific and methodological approach to the formation of competitive advantages of retail enterprises is proposed, which, unlike existing ones, is based on decomposition tasks and includes a clear sequence of actions with definition of tools / methods and results of each stage. The conceptual bases of application of marketing tools of interaction of subjects of infrastructure of retail trade which are based on principles of innovation and integration, basic processes of decision-making of marketing and allow to provide monitoring of interaction between subjects of infrastructure of retail trade, timely adjustment of development and trade. The scientific and methodological approach to optimizing the vector interactions of the infrastructural development of the retail trade network has been improved, which, in contrast to the existing ones, provides a comprehensive assessment of the pace and effectiveness of the infrastructural development of the retail trade. A scientific and methodological approach to the formation of a model of spatial location of retail infrastructure, which differs from the known, taking into account the results of marketing assessment of spatial localization of supply and demand, diagnostics of indicators that characterize infrastructure based on segmentation and clustering. Improved conceptualization of infrastructural development of retail chains. A scientific and methodological approach to the strategic development of retail chains in terms of creating a new market space, which differs from the existing ones by the proposed methodological support for assessing market leverage according to the established criteria.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54573
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08.00.04_Buhrimenko.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.