Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54572
Title: Методологія ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Methodology of value-oriented management of restaurant business enterprises development
Authors: Балацька, Наталія Юріївна
metadata.dc.contributor.advisor: Гросул, Вікторія Анатоліївна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Keywords: розвиток;цінність;ціннісно-орієнтоване управління;підприємство ресторанного бізнесу;бізнес-процес;міграція цінності;стратегія;стратегічні рішення;development;value;value-oriented management;restaurant business enterprise;business process;value migration;strategy;strategic decisions
Issue Date: 2021
Publisher: Харків
Citation: Балацька Н. Ю. Методологія ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу: автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Гросул В. А. Харків, 2021. 37 с.
Abstract: Дисертацію присвячено вирішенню актуальної наукової проблеми наукового обґрунтування теоретико-методологічних положень та практичних рекомендацій щодо ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу. Узагальнено теоретичні положення та сформовано теоретичний базис розвитку підприємства. Обґрунтовано теоретико-методологічний базис процесів розвитку підприємства. Обґрунтовано концептуальне бачення квінтесенції цінності та розвитку підприємства. Визначено загальнонаукові методологічні підходи до управління розвитком підприємства ресторанного бізнесу. Обґрунтовано теоретико методологічний базис ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу. Розроблено концептуальні засади ціннісно-орієнтованого розвитку підприємств ресторанного бізнесу Визначено тенденції розвитку підприємств ресторанного бізнесу та здійснити оцінку їх адаптованості до несподіваних подій. Розроблено модель GETS-факторів та оцінити інтенсивність впливу зовнішнього середовища на розвиток підприємств ресторанного бізнесу. Розроблено науково-методичний підхід до оцінки соціокультурного простору розвитку підприємств ресторанного бізнесу. Розроблено науково-методичний базис системно-аналітичної оцінки ціннісно-орієнтованого управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу. Запропоновано науково-методичний підхід до інтегральної оцінки ефективності управління бізнес-процесами створення цінності підприємств ресторанного бізнесу. Розроблено науково-методичний підхід до оцінки чистої цінності ресторанної послуги та логіко-математичний інструментарій виміру ефекту синергії цінності в підприємстві ресторанного бізнесу. Обґрунтовано науково-практичні засади формування стратегії ціннісно-орієнтовано управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу. Розроблено методичний інструментарій прогнозування процесів міграції цінності в підприємствах ресторанного бізнесу. Розроблено модель «споживчої воронки», яка створює можливість визначити «вузькі місця» в організації маркетингової діяльності з просування ресторанної послуги в мережі Інтернет. Розроблено науково-практичний підхід до управління digital- маркетингом для підприємств ресторанного бізнесу.
The thesis is devoted to the actual scientific problem solving of theoretical and methodological positions and practical recommendations scientific substantiation concerning trade enterprises development strategy formation. Theoretical provisions are generalized and enterprise development theoretical basis is formed, which is based on the set of scientific approaches, essential characteristics, natural universal properties and the author’s vision of the «development» category. The theoretical and methodological basis of enterprise development processes is substantiated, which is based on the support mechanism of enterprise development processes, adaptation and bifurcation development models. The quintessence conceptual vision of value and enterprise development is substantiated, according to which, the prognostic idea of enterprise development in the modern competitive environment is joint value creation. The theoretical and methodological basis of value-oriented management of restaurant business enterprises development is elaborated, which is based on combination of approaches to value creation; resource provision of the value creation chain, consumer value formation mechanism and operational processes. The value-oriented management concept of restaurant business enterprises development is substantiated, which is the system of interconnected theoretical and methodological approaches to understanding the paradigm, laws, goals, objectives, principles, functions, categories and related concepts and value-oriented management methodology. Restaurant business enterprises development trends are identified and their adaptability to unexpected events is assessed. The GETS-factors model is developed and the external environment effect intensity on restaurant business enterprises development is assessed. The scientific and methodological approach to the assessment of social and cultural space of restaurant business enterprises development is elaborated, which is based on the latent-structural analysis method, concentrates local complex assessments of three groups of social and cultural factors (social, cultural and demographic). The scientific and methodological basis of system-analytical assessment of value oriented management of restaurant business enterprises development is elaborated, which combines analytical and strategic aspects of value-oriented management, reflects the experience semiotic development integrated level of consumer value management effective organization process. The scientific and methodological approach to the problem space (problems and prospects) assessing of restaurant business enterprises value-oriented development is proposed; it is based on neurolinguistic programming technology, allows assessing symptoms, creating chain of cause-and-effect relationships, determining deviation from development goals on the base of strategic analysis modern tools. The scientific and methodological approach to the integrated assessment of business process management effectiveness of restaurant business enterprises value creation is proposed; it provides the opportunities to assess the business process management balance (production, restaurant products sale and consumption), which reflect the value creation logic. The scientific and methodological approach to the restaurant service net value assessing is developed, which is based on the comprehensive assessment system, concentrates value parameters (restaurant dish, service, staff, image atmosphere, brand) and costs parameters (money, emotional, time and energy), allows identifying contradictions in the restaurant service value management and characterizes its uniqueness. The logical and mathematical toolkit for measuring the effect of value synergy in the restaurant business enterprise is developed, which is based on the assessment of value determinants defining groups (basic, accompanying and optimizing determinants). Scientific and practical formation principles of value-oriented management of restaurant business enterprises development are substantiated, which are based on the scientific and practical approaches system to the strategic alternatives choice and strategic decisions determination of value-oriented management of restaurant business enterprises development. The scientific and practical approach to the strategic alternatives choice of value-oriented management of restaurant business enterprises development is elaborated; it is based on the proposed theoretical-game economic and mathematical model, which elements are economic and social criteria (economic development index, social development index, profit losses because of restaurant service value migration). This approach allows determining the optimal strategy of restaurant business enterprises development on the base of changes probability distribution of the external environment states. The scientific and practical approach to the strategic decisions choice of value oriented management of restaurant business enterprises development is elaborated, which is based on the matrix modeling of value creation internal structure determinants relationships. This approach allows identifying strategically important assets and key competencies for the restaurant business enterprises development strategy implementation on the base of value resonance ratio calculation. Methodical tools for value migration processes forecasting of restaurant business enterprises are developed, according to which, it is possible timely identifying the value outflow probability and making appropriate management decisions for destruction avoiding on the base of probabilistic transitions matrices construction of value migration phases changing. The «consumer funnel» model is developed, which creates the opportunity to «bottlenecks» identifying in the marketing activity organization of restaurant service Internet-promotion. The scientific and practical approach to digital marketing management of restaurant businesses enterprises is developed, which is holistic set of goals, methods, key POST-accents, content plan and tasks of value-oriented development management at all hierarchical levels, which creates the possibility of viability and value maintaining under the non-deterministic environment.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54572
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08.00.04_Balacka.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.