Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54557
Title: Управління бізнес-процесами підприємств торгівлі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Business process management at trading companies
Authors: Ольшанський, Олександр Васильович
metadata.dc.contributor.advisor: Яцун, Леонід Миколайович
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Keywords: підприємство торгівлі;бізнес-процес;процесне управління;управління бізнес-процесами;результативність бізнес-процесів;оптимізація бізнес-процесів;моделювання бізнес-процесів;імплементація та ефективність процесного управління;trade companies;business process;process management;business process management;business process efficiency;business process optimization;business process modeling;implementation and efficiency of process management
Issue Date: 2020
Publisher: Харків
Citation: Ольшанський О. В. Управління бізнес-процесами підприємств торгівлі: автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. Яцун Л. М. Харків, 2020. 40 с.
Abstract: Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню та розробці теоретико методологічних засад, науково-методичних та практичних рекомендацій щодо управління бізнес-процесами підприємств торгівлі. Досліджено генезис процесного управління підприємством та визначено етапи еволюції фундаментальних теорій економічного розвитку і методів управління підприємством. Обґрунтовано теоретико-методичні засади процесного управління. Визначено місце і роль процесного управління в сучасних організаційно-економічних системах. Досліджено концептуальні основи, особливості та перспективи розвитку роздрібної торгівлі в Україні. З’ясовано особливості застосування процесного підходу в управлінні підприємствами торгівлі. Визначено концептуальні основи управління бізнес процесами підприємств торгівлі. Досліджено систематизацію підходів до оцінки результативності управління бізнес-процесами підприємства. Обґрунтовано визначення критеріїв оцінки результативності бізнес-процесів підприємств торгівлі. Визначено науково-методичні підходи до оцінки рівня результативності системи бізнес-процесів підприємств торгівлі. Проведено оцінювання результативності бізнес-процесів інтегрованої системи менеджменту підприємства торгівлі. Обґрунтовано систематизацію методів удосконалення бізнес-процесів на підприємствах торгівлі. Розроблено науково-методичний підхід щодо підвищення результативності бізнес-процесів. Обґрунтовано теоретико-методичні засади вдосконалення бізнес-процесів підприємств торгівлі, які ґрунтуються на визначеній сукупності цілей, завдань, принципів, методів і передбачають застосування розробленої інформаційної моделі та механізму процесного управління підприємством. Розроблено науково-практичний підхід до оптимізації бізнес-процесів підприємств торгівлі, який ґрунтується на виборі основних бізнес-процесів, виокремленні відповідних субпроцесів та побудові референтних моделей, що дозволяє одночасно представити їх у розрізі організаційної, функціональної, поведінкової, інформаційної підсистем управління та оцінити вартість бізнес процесу за визначеною системою параметрів. Розроблено науково-методичний підхід до оцінки ефективності процесного управління, представлений поетапним процесом визначення інтегрального ефекту від впровадження заходів з удосконалення бізнес-процесів на різних етапах їх трансформації. Проведено імплементацію й удосконалено концептуальні принципи побудови динамічної моделі сталого розвитку підприємства торгівлі.
The dissertation deals with the scientific substantiation and development of the theoretical and methodological foundations, scientific-methodical and practical recommendations on business process management at trading companies. The genesis of the company's process management and the stages of the evolution of fundamental theories of economic development and the methods of management of a company have been investigated. It has been determined that revealing the content of the methodology of process management and determining its place in the management of the company, it is necessary to proceed from the fact that processes and functions are things of different nature and their contrasting is meaningless. In terms of defining the relationship between the concepts of "process" and "function" in management, it can be stated that process management eliminates the inconsistencies between management functions by strengthening energy and spatio-temporal relationships between them and turns management into a continuous, cyclical series of interconnected actions to achieve the set goals. The principles and concept of business process management at trading companies have been improved. The category of performance of business process management at trading companies has been specified as the main characteristic of the degree of achievement of business process goals and the level of satisfaction of internal and external consumers. It has been proved that performance management is a process of managing the strategy of a food trading company with the help of a fully integrated system of business improvement methodologies. Performance management includes: methodologies, processes, software and company management systems. The author took the degree of significance to identify and systematize the criteria for evaluating the performance of business processes of trading businesses in accordance with the goals of business processes and consumer requirements. A methodology for evaluating the performance of business processes of an integrated management system of a trading company has been developed. The tools for determining the performance level of business processes and their ranking based on the use of a numerical scale and the method for the analysis of hierarchies are proposed. The verbal numerical scale of J. Harrington has been chosen and substantiated as a basis for the interpretation of indicators. It allows determining the levels of performance of business processes taking into account the obtained results and describing the selected gradations. T. Saaty's analytic hierarchy process has been used to determine the weights of business processes. It is based on pairwise comparisons of business processes on a nine-point scale, which eventually facilitates adequate management decision making and allows determining the levels of business processes taking into account the results obtained which fall into the numerical interval. The technology of benchmarking has been improved on the basis of the inclusion of the stage of assessing the efficiency of the developed measures to improve the performance of business processes. As indicators, it is proposed to use the factors that are based on the application of the concept of discounting: net present value (NPV), discounted payback period (DPP). The concept of improving the management of trading companies’ business processes using a system of functional modeling and a set of IT technologies has been substantiated. The concept allows forming a whole block of strategic advantages which will contribute to the rational use of the potential, the increased competitiveness and efficiency of financial and economic activities, as well as improving the quality of management systems. The methodology and system of functional modeling of trading companies' business processes with the use of CASE-technologies have been developed. Visio (Microsoft), the most versatile business process modeling tool that allows creating diagrams and models using different methodologies has been used when building structural and logical schemes of business processes which are included in the functional model of trading companies' business processes. The proposed set of models can be adopted as a typical functional model of trading companies' business processes. The theoretical and methodological approach to increasing the performance of business process management at trading businesses has been substantiated and the trading companies' business processes have been optimized on the basis of the author's program "Calculation" created in Java 1.8 programming language using Apache POI library and Apache Maven build tool, which makes it possible to determine the cost as a separate business process of the food trading company and their totality that eventually allows their further optimization. The conceptual principles of building a dynamic model of sustainable development of the trading company have been improved and implemented. The developed dynamic model of the trading company's sustainable development should serve as a starting point in assessing the trading company's actual mode of operation, a reference point in making adequate managerial and financial decisions in real life. This is a kind of strategic assessment, since it shows the level of achievement of strategic goals of economic development embedded in the dynamic model of the reference mode of operation of the trading company's management system.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/54557
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08.00.04_Olshanskiy.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.