Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5028
Title: Маркетинговий аналіз ефективності розвитку підприємств галузі тваринництва
Other Titles: Маркетинговый анализ эффективности развития предприятий отрасли животноводства
Marketing analysis of the effectiveness of the development of enterprises in the livestock industry
Authors: Антощенкова, В.В.
Keywords: маркетинговий аналіз;сільськогосподарські підприємства;ринок;галузь тваринництва;маркетинговый анализ;сельскохозяйственные предприятия;рынок;отрасль животноводства;marketing analysis;agricultural enterprises;market;livestock industry
Issue Date: 19-Apr-2021
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Антощенкова В.В. Маркетинговий аналіз ефективності розвитку підприємств галузі тваринництва. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2021. Т.2. №2. С.105-119.
Abstract: Антощенкова В.В. Маркетинговий аналіз ефективності розвитку підприємств галузі тваринництва. В статті проведено маркетинговий аналіз розвитку підприємств галузі тваринництва в Україні, а також надано практичні рекомендації щодо підвищення ефективності маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємствах. В проведеному дослідженні здійснено аналіз галузі тваринництва, проаналізовано поголів’я сільськогосподарських тварин та обсяги виробництва продукції тваринництва в Україні. Практична реалізація даного рішення сприятиме підвищенню ефективності діяльності суб’єктів агропромислового виробництва. Зроблений висновок, що аналіз в маркетинзі – це можливість приймати виважені рішення на підставі отриманої інформації, що допомагає дізнатися про потреби ринку, щоб у підприємства не виникало проблем з реалізацією продукції і роботою з покупцями. Маркетинговий аналіз являє собою сукупність прийомів і методів, спрямованих на вивчення різних аспектів функціонування ринку з метою розробки оптимальної стратегії роботи підприємства. Встановлено, що в умовах надвиробництва продукції тваринництва в країнах Європейського Союзу і значного падіння обсягів виробництва в Україні, наша держава стає все більш імпорт орієнтованою. Незважаючи на триваючий спад виробництва продукції тваринництва, основним напрямком розвитку галузі тваринництва на перспективу залишається шлях інтенсифікації, спеціалізації та концентрації виробництва. З урахуванням природних і економічних умов він повинен забезпечувати вихід необхідної кількості продукції з найменшими витратами засобів виробництва і праці на одиницю продукції.
Антощенкова В.В. Маркетинговый анализ эффективности развития предприятий отрасли животноводства. В статье проведен маркетинговый анализ развития предприятий отрасли животноводства в Украине, а также даны практические рекомендации по повышению эффективности маркетинговой деятельности сельскохозяйственных предприятий. В проведенном исследовании проведен анализ отрасли животноводства, проанализированы поголовья сельскохозяйственных животных и объемы производства продукции животноводства в Украине. Практическая реализация данного решения будет способствовать повышению эффективности деятельности субъектов агропромышленного производства. Сделан вывод, что анализ в маркетинге – это возможность принимать взвешенные решения на основании полученной информации, помогает узнать о потребностях рынка, чтобы у предприятия не возникало проблем с реализацией продукции и работой с покупателями. Маркетинговый анализ представляет собой совокупность приемов и методов, направленных на изучение различных аспектов функционирования рынка с целью выработки оптимальной стратегии работы предприятия. Установлено, что в условиях перепроизводства продукции животноводства в странах Европейского Союза и значительного падения объемов производства в Украине, наше государство становится все более импортоориентированным. Несмотря на продолжающийся спад производства продукции животноводства, основным направлением развития отрасли животноводства на перспективу остается путь интенсификации, специализации и концентрации производства. С учетом природных и экономических условий он должен обеспечивать выход необходимого количества продукции с наименьшими затратами средств производства и труда на единицу продукции
Antoshchenkova V.V. Marketing analysis of the effectiveness of the development of enterprises in the livestock industry. The article analyzes the marketing development of livestock enterprises in Ukraine, as well as provides practical recommendations for improving the efficiency of marketing activities of agricultural enterprises. The study analyzed the livestock industry, analyzed livestock and livestock production in Ukraine. The practical implementation of this solution will help increase the efficiency of agro-industrial entities. Analysis in marketing is an opportunity to make informed decisions on the basis of the received information that helps to learn about market needs that the enterprise did not have problems with realization of production and work with buyers. The purpose. Marketing analysis is a set of techniques and methods aimed at studying various aspects of market functioning in order to develop an optimal strategy for the enterprise. It is established that in the conditions of overproduction of livestock products in the countries of the European Union and a significant drop in production volumes in Ukraine, our country is becoming more import-oriented. Despite the continuing decline in livestock production, the main direction of development of the livestock industry in the future remains the path of intensification, specialization and concentration of production. Taking into account the natural and economic conditions, it must ensure the output of the required number of products with the lowest cost of means of production and labor per unit of output. Methods and methodology. Using different approaches, both key and additional positions are determined, on the basis of which a complete picture of the functioning of agricultural enterprises in the market is formed. In total, there are several methods of marketing analysis. Economics-statistical (аssume the analysis of relative and absolute indicators, differences, relationships between the factors under consideration. The methods are applied both individually and in combination with each other to achieve the best forecasting effect); abstractlogical method was used to form the conclusions. Results. Despite the continuing decline in livestock production, the main direction of development of the livestock industry in the future remains the path of intensification, specialization and concentration of production. Taking into account the natural and economic conditions, it must ensure the output of the required number of products with the lowest cost of means of production and labor per unit of output. Effective state aid and an effective legal framework are needed for the fullest and most appropriate use of domestic resources in agricultural enterprises. In order to protect the national interests and food security of the country, it is necessary to increase the production of quality, competitive agricultural products by domestic producers on an innovative basis. Thus, marketing analysis is a set of different research methods and methods, which is intended to assess the state of the agricultural enterprise for business actualization and timely elimination of shortcomings.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/5028
Appears in Collections:Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія "Економічні науки" №2, Т.2



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.