Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/49289
Title: Стійкий розвиток сільських територій на основі диверсифікації економіки
Other Titles: Sustainable development of rural areas on the basis of economic diversification
Authors: Немикіна, Катерина Валеріївна
metadata.dc.contributor.advisor: Гуторова, О. О.
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет, Кафедра менеджменту, бізнесу і адміністрування
Keywords: стратегічне управління;економіка;сталий розвиток;сільські території;сільська економіка;диверсифікація економіки;організаційно-економічний механізм;ефективність стратегії диверсифікації;інновації;інформаційне забезпечення;strategic management;economy;sustainable development;rural areas;rural economy;diversification of economy;organizational and economic mechanism;effectiveness of diversification strategy;innovations;information support
Issue Date: 2023
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Немикіна К. В. Стійкий розвиток сільських територій на основі диверсифікації економіки: кваліфікаційна (магістерська) робота на здобуття ступеня вищої освіти «магістр»: 281 Публічне управління та адміністрування; наук. керівник О. О. Гуторова. Харків, 2023. 115 с.
Abstract: Основною метою кваліфікаційної роботи є розробка методичних та практичних рекомендацій щодо сталого розвитку сільських територій на засадах диверсифікації економіки. Обєктом дослідження є сільські території та процеси диверсифікації, що здійснюються в них. Предметом дослідження є процеси диверсифікації сільської економіки, їх сталість та вплив на розвиток сільських територій. Наукова новизна одержаних результатів визначається такими положеннями: - удосконалено теоретичне положення про сталий розвиток, яке визначається як задоволення потреб сучасного суспільства стійкими суб'єктами господарювання у сферах їх діяльності, які не завдають шкоди майбутнім поколінням, функціонують в умовах стійких параметрів зовнішнього середовища та розташовані в сільській місцевості зі сталими соціально економічними та інфраструктурними параметрами; - обгрунтовано методику оцінювання сталості розвитку сільських територій на основі диверсифікації, яка вирізняється комплексністю оцінки, простотою розрахунків, універсальністю підходу, широким спектром оцінюваних територій, методичним підходом, що використовує коефіцієнти стійкості та розвитку та дає змогу виявити резерви у розвитку сільських територій; - визначено потенціал розвитку сільських територій на основі виявлених тенденцій за рівнем розвитку (високий, середній, низький та депресійний) з урахуванням переважаючих видів діяльності та частки сільського населення, що сприяє його залученню в економіку сільських територій; - обґрунтовано стратегічні напрями розвитку сільських територій, що передбачають диверсифікацію сільського господарства в кожному населеному пункті. Стратегічні напрями розвитку сільських територій ґрунтуються на концептуальних підходах до стратегічного управління, моделях стратегічного розвитку сільських територій та прогнозних показниках; - удосконалено концептуальний підход до формування організаційно економічного механізму стратегічного управління розвитком сільських територій, що базуються на міжвідомчому та міжтериторіальному співробітництві для реалізації завдань сталого соціально-еколого-економічного розвитку на засадах диверсифікації бізнесової діяльності в сільській місцевості; - запропоновано напрями розвитку сільських територій на основі диверсифікації (розвиток органічного виробництва, збирання дикорослих рослин, деревообробка, екскурсійний та рибальсько-мисливський туризм, створення логістичних об'єктів, ІТ-поселень тощо), визначено перспективні види діяльності з урахуванням їх прибутковості та поширеності, державної підтримки деприсивних територій; - визначено пріоритетні види діяльності в економіці регіонів за критеріями привабливості та конкурентоспроможності, оцінено перспективні можливості розвитку сільських територій з урахуванням реалізації ресурсного потенціалу (праці, землі, капіталу), що сприятиме їх прискореному розвитку та раціональному використанню ресурсів, підвищенню стійкості; – обгрунтовано заходи щодо підвищення стійкості сільськогосподарського виробництва та його адаптації до зміни клімату в сільській місцевості (освоєння нових видів діяльності, коригування технології, розведення та використання адаптованих сортів і порід тварин тощо), які дозволяють раціонально використовувати приріст теплових ресурсів та мінімізувати втрати, пов'язані з аридизацією клімату, у тому числі за рахунок впровадження регенеративного лугового господарства – ущільнення трави для фіксації СО2, уповільнення ерозії, ефективного використання внесених поживних речовин. У кваліфікаційній (магістерській) роботі: У першому розділі «Теоретичні положення забезпечення сталого розвитку сільських територій на засадах диверсифікації економіки» досліджено поняття сталого розвитку сільських територій та підходи до його визначення, уточнено сутність, види та особливості диверсифікації сільської економіки та висвітлено методи оцінки сталості розвитку та рівня диверсифікації економіки сільських територій. У другому розділі «Аналіз сталого розвитку сільських територій, стратегічного методу управління та рівня диферсифікації» запропоновано методичний інструментарій стратегічного методу управління розвитком сільських територій, розглянуто систему критеріїв та показників аналізу сталого розвитку та стратегічного управління сільськими територіями, сформульовано пріоритетні напрями вдосконалення організаційно економічного механізму державного регулювання стратегічного управління диверсифікацією сільських територій. У третьому розділі «Напрями підвищення стійкого розвитку сільських територій на засадах диверсифікації економіки» обгрунтовано концептуальні підходи до стратегічного управління розвитком сільських територій, запропоновано модель стратегічного управління розвитком сільських територій на засадах диверсифікації, доповнено стратегічні напрями диверсифікації сільської економіки. Висновки та пропозиції 1. Узагальнюючи існуючі наукові підходи, ми визначаємо сталість розвитку сільських територій як комплексне поняття – задоволення потреб сучасного суспільства стійкими суб'єктами господарювання у сферах їх діяльності, які не завдають шкоди майбутнім поколінням, функціонують в умовах стабільних параметрів зовнішнього середовища та розташовані на території зі стабільними соціально-економічними та інфраструктурними характеристиками. 2. Запропонована методика оцінювання сталості розвитку сільських територій включає такі етапи: вибір показників, що характеризують визначені законодавством сфери оцінки: соціально-економічний розвиток сільських територій; виробництво сільськогосподарської продукції; ефективність сільського господарства; зайнятість сільського населення та рівень його життя; землекористування; визначення коефіцієнтів стійкості, розвитку, стійкості розвитку; інтегральний показник сталості розвитку території. 3.Організаційно-економічний механізм стратегічного управління розвитком сільських територій базується на методології формування цілей стратегічного планування, яка включає критерії оцінки, методи планування, механізм досягнення цілей, формування структури, матеріальне забезпечення, оперативне управління, порядок здійснення змін, координацію. Дослідження соціально-економічного механізму стратегічного управління та аналіз профілю «нової економіки» дозволяють виявити загальні принципи державного нагляду з метою забезпечення стійкості економічної системи. Дослідження дозволяє виокремити та доповнити специфічні принципи, створивши державну нормативно-правову базу для аграрного сектору економіки. 4. Основні методологічні підходи до вирішення проблем розвитку сільських територій можна віднести до екзогенних (визнання державної підтримки основою життєдіяльності сільських територій) та ендогенних (солідарне протистояння сільських жителів будь-яким ініціативам ззовні). Аналіз еволюції теорії розвитку сільських територій дозволяє зробити висновок про те, що політика розвитку сільських територій повинна бути комплексною, відповідною інтересам різних сільських поселень (за кількістю, віддаленістю, рівнем економічного розвитку, соціальною сферою тощо) і це в даний час вирішується в рамках ендогенного підходу. Важливо бачити масштаби державної допомоги в рамках цільових програм розвитку, що відповідають інтересам сільських жителів, які мають бути інституціоналізовані у формі місцевого самоврядування та спрямовані на розкриття внутрішнього потенціалу території (природного, людського, економічного, історичного, культурного). 5. Обласні органи влади та адміністрації не в змозі вирішити проблеми сільської місцевості. Державна стратегія регіонального розвитку України на 2021-2027 роки є документом, спрямованим на вдосконалення систем розселення в країні. Занепокоєння держави зрозуміле і обґрунтоване. Схеми територіального планування адміністративних одиниць часто складаються за шаблоном і не відображають реального стану справ на місцевості. Їх недоліком є те, що схеми і перспективні моделі планування сільських територій один в один відображають розроблені в обласних адміністраціях плани соціально економічного розвитку. 6. На рівні місцевого самоврядування процеси організації системи розселення або її оптимізації розвиваються стихійно, часто на суб'єктивній інтуїції голів територіальних громад. В результаті процес протікає абсолютно безсистемно і практично не управляється. Невизначеність розвитку і перспектив сільських поселень та їх кількості проявляється у погіршенні демографічної ситуації, зростанні міграційних відтоків, у стабільно високому рівні безробіття на селі, у зниженні якості життя у сільській місцевості, скороченні мережі соціальних інститутів, обмеженому доступі до сучасних благ цивілізації: медичної допомоги, якісної та актуальної освіти, комунікаційних можливостей. 7. Моделі можуть бути використані як основа для формування рамок соціально-економічного майбутнього сільських територій. Практичне застосування цих моделей та рекомендацій щодо пріоритетних напрямів розвитку населених пунктів з різним потенціалом дозволить створити стійку систему розселення та організації господарювання у середньостроковій перспективі. Моделі визначають формування адекватних цільових потоків державних та іноземних інвестицій з чіткими ресурсними можливостями та перспективами розвитку. Системний та кваліфікований підхід до формування моделей розселення та соціально-економічного районування сільських територій з урахуванням об'єктивного (оціночного) аналізу потенціалу населених пунктів створює фундаментальні передумови для збереження села. 8. Запропоновані концептуальні підходи до організаційно-економічного механізму стратегічного управління розвитком сільських територій, що базуються на міжвідомчому та міжтериторіальному співробітництві для реалізації завдань сталого соціально-еколого-економічного розвитку сільських територій, передбачають створення координаційного органу в першому організаційно-управлінському підрозділі. 9. Розроблено модель стратегічного управління розвитком сільських територій, що включає індикативні фактори, які мають великий вплив на процеси, що відбуваються в системі сільського середовища – економічний, соціальний та екологічний. Кожен з цих факторів включає в себе ряд основних показників, які конкретизуються в стратегії сталого розвитку сільських територій. Ці фактори оцінюються за спеціальними показниками, які включаються в розроблену модель. 10. Оцінка сталості розвитку сільських територій з урахуванням змін навколишнього середовища підтверджує необхідність адаптації сільськогосподарського виробництва та сільських територій до очікуваних змін клімату та вжиття відповідних заходів, які сприятимуть підвищенню їх сталості. Також актуальним для сільгоспвиробників є організація обігу вуглецевих одиниць та торгівля квотами на викиди. Використання регенеративного вирощування пасовищ розглядається як потенціал для розвитку виробництва кормів і довгострокового поглинання вуглекислого газу. Це сприятиме зростанню доходів населення у сільській місцевості.
The main purpose of the qualification work is to develop methodological and practical recommendations for sustainable development of rural areas on the basis of economic diversification. The object of the research is rural areas and the processes of diversification carried out in them. The subject of the research is the processes of diversification of the rural economy, their sustainability and impact on the development of rural areas. The scientific novelty of the results obtained is based on the following statements: - the theoretical proposition of the development of the development is complete, as it is understood that the requirements of the current state of life are satisfied with the other sub'ects of the state of affairs in the spheres of activity, which do not control the future of the projects, the function in the minds of the other parameters of the name of the middle and the development of social and economic parameters in the silic environment have become socio-economic and structural parameters; - primed the methodology of steel assessment of the development of silic territories on the basis of diversification, as a complex assessment, simplicity of development, universal development, a wide range of assessment territories, methodical methodology, which is the development of the colonies; - the potential for the development of the silic territories is indicated on the basis of the trends for the development of the region (high, middle, low and depressed) with the development of the development of the activities of the rural population, which is located in the economy of the silk territories; - a strategic development of the Siberian territories has been carried out, in order to diversify the diversification of the Sils' hospodarstvo in the leather settlement. Strategically and directly develop the silic territories on conceptual approaches to strategic management, models of strategic development of silic territories and forecasting projects; - the conceptual approach to the formulation of the organizational-economic mechanism of strategic management of the development of rural territories has been completed, which will be based on international and international development in ambushes of diversification of business activities in the country; - direct development of silic territories on the basis of diversification (development of organic production, wild roost roslin, woodworking, excursion and regional tourism, construction of logical objects, IT-settlement of thin areas), the prospective view of activities in the development of new and wide areas, national support of deprisive territories; - the priority of the activity in the economy of the regions for the criteria of priority and competitiveness is assessed, the prospects for the development of silic territories with the improvement of the implementation of resource potential (pratsi, land, capital), in order to cooperate with the development of the development of resources and the development of resources, – primed to enter the field of agriculture and adaptation to the winter of the village in the village (mastering new types of activities, corrigating technologies, breeding and adapting varieties and pores In addition, it is important to use the thermal resources of the Republic of Kazakhstan to provide the necessary resources for the development of the regenerative meadow culture – the grass for the purpose of the rehabilitation of the meadow СО2, the hope of erosion, the effective vicorization of the introduced living speeches. In the qualification (master's) work: In the first edition of the article "Theoretical Provisions for the Provision of Safety of the Steel Development of Silic Territories in the Ambushes of Diversification of the Economy", it is necessary to understand the development of the silic territories and the development of the new methods of assessing the development of the development of the silic territories and the diversification of the economy of the silic territories. In another section, "Analysis of the Steel Development of Silic Territories, the Strategic Method of Managing and the Process of Differentiation", the methodical tools of the strategic method of managing the development of silic territories have been proposed, the system of criteria and demonstrations of the analysis of the development of the strategic development and strategic management of the silic territories has been formulated, the system of criteria for the state regulation of strategic management of strategic diversification has been formulated Sils'kyh teritoriy. In the third section "Directions for Increasing Sustainable Development of Rural Areas on the Basis of Economic Diversification" conceptual approaches to strategic management of rural development are substantiated, a model of strategic management of rural development on the basis of diversification is proposed, and strategic directions of diversification of rural economy are supplemented. Conclusions and suggestions 1. In order to develop the development of rural territories as a complex understanding – to satisfy the needs of the local sector with the other subjects of the state of affairs in the spheres of activity, which do not control the future of the projects, but to function in the minds of the stable parameters of the environment and the development of stable socio-economic and structural characteristics. 2. The proposed methodology for assessing the sustainability of rural development includes the following stages: selection of indicators that characterize the areas of assessment defined by the legislation: socio-economic development of rural areas; production of agricultural products; agricultural efficiency; employment of the rural population and its standard of living; Land; determination of coefficients of sustainability, development, sustainability of development; integral indicator of sustainable development of the territory. The organizational-economic mechanism of strategic management of the development of silic territories is based on the methodology of the formation of the goals of strategic planning, which includes the criteria of assessment, methods of planning, the mechanism of achievement of the goals, the formation of the structure, material security, operational management, the order of building the zmin, coordination. 3. The development of the socio-economic mechanism of strategic management and the analysis of the "new economy" allows the development of the principles of the sovereign outlook with the help of ensuring the cost of the economic system. The development of specific principles has established a national regulatory framework for the agricultural sector of the economy. 4. The main methodologicals of the development of the silic territories can be brought to the exogenous (the knowledge of the sovereign territory as the basis of the life of the silic territories) and the endogenic (solidarne protistoyannya silskikh zhiteliv bud-yakym initsiativam zzovni). The analysis of the evolution of the theory of the development of the silic territories allows the development of the visnovki about those that the policy of the development of the silic territories is responsible for the solution of the complex, vidpovidnoy interesam of the regional silic's settlements (beyond the child, the social sphere of the skin) and the current hour to be virishuje within the framework of the endogenic process. It is important to increase the scale of the state's assistance within the framework of the national development programs, which is to ensure the interests of the population of the country, as well as the possibility of the main institutional development in the form of local self-alignment and direct to the development of the internal potential of the territory (natural, human, economic, historical, cultural). 5. Oblasni organi vladi ta administratsii ne v zmozi virishiti problemy silskoji mistsevosti. The State Strategy for the Regional Development of Ukraine for 2021- 2027 is a document that is direct to the implementation of resettlement systems in the region. Zanepokojnya derzhavi zrozumile i obruntovane. Schemes of territorial planning of administrative identities are often stacked behind a template and do not represent a real country on the right on the miscevosti. There is a shortage of schemes and long-term models for planning the development of rural territories in the field of administrative planning of socio-economic development. 6. On the basis of local self-alignment, the process of organization of the settlement system and the optimization of the system is developed elementally, often on the sub'active infrastructure of the heads of territorial communities. As a result, the process is completely unsystematic and practically not manageable. The lack of visibility into the development and prospects of rural settlements and rural populations is manifested in the demographic situation, in the growth of migrant visions, in the stable high level of freedom in rural areas, in the development of rural areas The quality of life at the Sils'kyi Missevosti, the speed of the measure of social institutions, the limited access to the present benefits of civilization: medical assistance, as well as actual education, communal opportunities. 7. Models can be used as a basis for the formation of the framework of the socio-economic future silic territories. The practical stagnation of these models and the recommendations of the first direct development of settlements with real potential make it possible to establish a system of settlement and the organization of the state in the middle perspective. Models mean the formation of adequate global and foreign investment flows with clear resource opportunities and development prospects. Systematic and qualification of the project to the formation of models of settlement and socio-economic area of the silic territories with the development of the potential of settlements and the creation of fundamental changes in the countryside for the preservation of the village. 8. Conceptual steps to the organizational-economic mechanism of strategic management of the development of silic territories, which are based on the international and international development of silic territories, the organization of the coordinating body in the first organizational-administrative region. 9. A model of strategic management of rural development has been developed, which includes indicative factors that have a great impact on the processes taking place in the rural environment system – economic, social and environmental. Each of these factors includes a number of key indicators that are specified in the strategy for sustainable rural development. These factors are evaluated according to special indicators that are included in the developed model. 10. Assessing the sustainability of rural development, taking into account environmental changes, confirms the need to adapt agricultural production and rural areas to the expected climate change and take appropriate measures that will contribute to increasing their sustainability. It is also relevant for agricultural producers to organize the circulation of carbon units and trade in emission quotas. The use of regenerative pasture cultivation is seen as a potential for the development of feed production and long-term carbon dioxide uptake. This will contribute to the growth of incomes of the population in rural areas.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/49289
Appears in Collections:281 – "Публічне управління та адміністрування" (Магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_M_44_2_281z_22m-01_Nemikína_K_V.pdf
  Restricted Access
4.83 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.