Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/48816
Title: Концептуальні засади формування туристської привабливості еногастрономічних дестинацій
Other Titles: Conceptual principles of formation of tourist attractiveness of enogastronomic destinations
Authors: Шепелева, Ольга Валеріївна
Keywords: привабливість;дестинація;еногастрономічна дестинація;гастрономічний туризм;attractiveness;destination;enogastronomic destination;gastronomic tourism
Issue Date: 2023
Publisher: Харків
Citation: Шепелева О. В. Концептуальні засади формування туристської привабливості еногастрономічних дестинацій. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 4. С. 80-86.
Series/Report no.: Актуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 4
Abstract: У статті досліджуються питання щодо значення туризму для сталого розвитку суспільства, визначено сутність дестинації. Зазначено, що туристська дестинація є ключовим елементом туризму, куди туристи здійснюють свої поїздки і проводять певний час. Визначені критерії при формуванні туристської дестинації. Обґрунтовано сутність гастрономічного туризму. Зазначено, що в Україні є вагомі умови для формування еногастрономічного туризму, а в окремих регіонах даний вид туризму є найбільш трендовим. Обґрунтовано сутність еногастрономічної дестинації як визначеної території з наявними привабливими еногастрономічними та природними, історико-культурними, туристично-рекреаційними ресурсами, необхідною інфраструктурою, доведених до споживачів у вигляді готового туристичного продукту. Зазначено, що еногастрономічні дестинації формують інноваційний туристичний продукт, сприяють комплексному розвитку територій, підтримці виробників продукції, збереженню історико-культурної спадщини, інтегрованого розвитку агровиробничої сфери і туризму та призводять до диверсифікації виробничої діяльності сільських територій. Визначені сучасні засади формування привабливості туристської дестинації та показники для їх оцінки. Обґрунтовано сутність туристської привабливості еногастрономічної дестинації та зазначено, що привабливість дестинації визначає мотивацію подорожі і формує туристичні потреби; визначені чинники, які впливають на туристську привабливість еногастрономічної дестинації. Оцінка туристської привабливості може бути орієнтиром для розробки стратегічних планів розвитку еногастрономічного туризму в дестинації та оцінки його привабливості. Наявність оцінки туристської привабливості дестинації є основою для залучення інвестицій при реалізації туристичних проєктів.
The article investigates the importance of tourism for society's sustainable development and defines the destination's essence. It is noted that the tourist destination is a critical element of tourism, where tourists make their trips and spend a certain amount of time - defined criteria for forming a tourist destination. The essence of gastronomic tourism is justified. It is noted that there are significant conditions for the formation of food and wine tourism in Ukraine, and in certain regions, this type of tourism is the most popular. The essence of the enogastronomic destination as a defined territory with available attractive enogastronomic and natural, historical-cultural, touristic-recreational resources and the necessary infrastructure delivered to consumers as a ready-made tourist product is substantiated. It is noted that food and wine destinations form an innovative tourist product, contribute to the comprehensive development of territories, support product manufacturers, preserve historical and cultural heritage, integrate the development of the agro-production sphere and tourism, and lead to the diversification of production activities in rural areas. The modern principles of forming the attractiveness of a tourist destination and the indicators for their assessment are determined. The essence of the tourist attractiveness of the food and wine destination is substantiated, and it is stated that the attractiveness of the destination determines the motivation of the trip and forms tourist needs, determined factors that affect the tourist attractiveness of an enogastronomic destination. The assessment of tourist attractiveness can be a reference point for the development of strategic plans for the development of enogastronomic tourism in a destination and the assessment of its attractiveness. The presence of an assessment of the tourist attractiveness of the destination is the basis for attracting investments in the implementation of tourist projects.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/48816
ISSN: 2524-0455
Appears in Collections:Випуск 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2023_4_15.pdf248.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.