Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/48804
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛагодієнко, Володимир Вікторович-
dc.contributor.authorМурзабулатова, Олена Вячеславівна-
dc.contributor.authorІгуменцева, Наталія Володимирівна-
dc.date.accessioned2024-03-11T12:04:21Z-
dc.date.available2024-03-11T12:04:21Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationЛагодієнко В. В., Мурзабулатова О. В., Ігуменцева Н. В. Механізм мотиваційного впливу на ефективність діяльності підприємств. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 4. С. 6-10.uk_UA
dc.identifier.issn2524-0455-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/48804-
dc.description.abstractУ статті досліджено процес мотиваційного впливу на ефективність діяльності підприємств. Проаналізовано основні теорії мотивацій, які на думку авторів доцільно виокремити з-поміж інших у сучасних мінливих умовах, зокрема, це: теорія стимулювання, теорія потреб МакКлелланда, теорія компетентності, теорія очікування та ієрархії потреб Маслоу. Запропоновано механізм процесу мотиваційного впливу на ефективність діяльності розглядати як складну систему зв’язків, рухливість і змінюваність окремих її елементів, своєю чергою, призводить до інших змін, зокрема: зміна інтересів підприємства, що не узгоджується з інтересами працівників, може знизити їхню трудову мотивацію. Це може бути спричинено, наприклад, недоліками у системі оплати праці тощо. Встановлено, що визначальною складовою ефективного управління мотивацією є врахування потреб та інтересів працівників, підприємства та змін у зовнішньому середовищі (як матеріальні стимули, так і можливості для особистісного зростання та визнання).uk_UA
dc.description.abstractThe article examines the process of motivational influence on the efficiency of enterprises. The main theories of motivation are analyzed, which, according to the authors, it is advisable to distinguish from others in modern changing conditions; in particular, these are the theory of stimulation, McClelland's needs, the theory of competence, the theory of expectations and Maslow's hierarchy of needs. It is proposed to consider the mechanism of the process of motivational influence on the efficiency of activity as a complex system of connections; the mobility and changeability of its elements lead to changes in others, particularly a change in the interests of the enterprise, which is not consistent with the interests of employees, can reduce their work motivation. This may be caused, for example, by deficiencies in the payroll system, etc. For the objective formation of a set of motivators, it is essential to have an accurate and fair assessment of work results and reliable information about employees' motivation and potential. This involves creating a motivation monitoring system where specific units can perform this function. In the context of enterprises, this role can be played by the relevant personnel management units. The system of motivators at the level of an individual enterprise should consider its economic interests and capabilities, as well as evaluate the work motivation of employees and the external environment. It includes various forms of financial and non-material incentives and punishments for employees. Work motivation is closely related to the economic interests of the enterprise and the ability to consider the needs of its personnel. However, when these interests are not aligned, it can lead to reduced motivation and loss of productivity. It has been established that the critical component of effective motivation management is considering the needs and interests of employees, the enterprise, and changes in the external environment (both material incentives and opportunities for personal growth and recognition). Motivational influence on the efficiency of enterprises is a crucial aspect of management since motivated employees usually bring more benefit to the enterprise, achieve set goals, and interact with the team more constructively.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківuk_UA
dc.relation.ispartofseriesАктуальні проблеми інноваційної економіки та права;№ 4-
dc.subjectмотиваційний впливuk_UA
dc.subjectмеханізм процесу мотиваційного впливуuk_UA
dc.subjectефективність діяльності підприємстваuk_UA
dc.subjectменеджментuk_UA
dc.subjectперсоналuk_UA
dc.subjectmotivational influenceuk_UA
dc.subjectmechanism of the process of motivational influenceuk_UA
dc.subjectefficiency of the enterpriseuk_UA
dc.subjectmanagementuk_UA
dc.subjectpersonneluk_UA
dc.titleМеханізм мотиваційного впливу на ефективність діяльності підприємствuk_UA
dc.title.alternativeMechanism of motivation influence on the efficiency of enterprisesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apie_2023_4_3.pdf309.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.