Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/47446
Title: | Відновлення та розвиток бізнесу: маркетингові підходи до резильєнтності соціально-економічних систем |
Other Titles: | Business recovery and development: marketing approaches to the resilience of socio-economic systems |
Authors: | Бубенець, І. Г. Чміль, Г. Л. Олініченко, К. С. |
Keywords: | відновлення та розвиток бізнесу;маркетингові стратегії;стратегічні напрями;маркетинг;маркетингова діяльність підприємств;резильєнтність;цифровізація;business recovery and development;marketing strategies;strategic directions;marketing;marketing activities of enterprises;resilience;digitalization |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Бубенець І. Г., Чміль Г. Л., Олініченко К. С. Відновлення та розвиток бізнесу: маркетингові підходи до резильєнтності соціально-економічних систем. Інфраструктура ринку. Вип. 76. 2024. С. 142-146. |
Abstract: | У статті наведено стан підприємницької активності під час воєнних дій в Україні. З’ясовано, що підприємства продовжують працювати і відновлювати економіку країни. За результатами дослідження виявлено основні проблеми, з якими стикаються українські підприємства в умовах війни, а саме: втрата клієнтів, падіння продаж, низька платоспроможність населення, зростання цін, відсутність висококваліфікованих спеціалістів, перебудова системи
маркетингової діяльності підприємств тощо. Визначено основні фактори резильєнтності соціально-економічних систем, та ключові фактори, які сприятимуть адаптуватися бізнесу для резильєнтності соціально-економічних систем на засадах маркетингу. Запропоновано особливості формування маркетингових стратегій в умовах економічної кризи для відновлення та розвитку бізнесу в Україні. Amidst the persistent socio-economic challenges stemming from hostilities in Ukraine, domestic enterprises must consistently adapt their management decisions and marketing strategies to sustain viability, ensure demand, and enhance competitiveness. The accelerated development of digital technologies and the ongoing digitalization of society have significantly influenced business development in recent years. In response, enterprises need to swiftly identify threats and opportunities, respond instantly to new challenges, and adopt a proactive stance during their marketing activities. This article explores the state of entrepreneurial activity during military operations in Ukraine, revealing that enterprises continue to operate and contribute to the country's economic recovery. The study identifies the main challenges faced by Ukrainian enterprises in wartime conditions, including the loss of customers, declining sales, low solvency of the population, rising prices, a shortage of highly qualified specialists, and the restructuring of marketing activities within enterprises. Key factors contributing to the resilience of socio-economic systems are highlighted, encompassing state support, changes in the economic and social structure, infrastructure development, innovativeness, digitalization of the economy and business, funding opportunities, and international cooperation. The article also identifies essential factors that enable businesses to adapt to the resilience of socio-economic systems, such as the utilization of digital marketing technologies, integration of new platforms, investment in marketing technology and talented marketers, personalized marketing, periodic data collection and utilization, social responsibility, localization and globalization strategies, innovation, creativity, environmental awareness, and resilient marketing. The article proposes specific features for the formation of marketing strategies in the conditions of an economic crisis for the recovery and development of businesses in Ukraine. These features include a comprehensive understanding of the situation, adjustment of the current marketing strategy in accordance with new realities, emphasis on the company's values and mission, fostering innovation and adaptation (such as developing new products or modifying existing ones to meet evolving needs), strengthening online presence, implementing effective budget management, and integrating technology. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/47446 |
ISSN: | 2519-2868 |
Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
S_Business recovery and development marketing approaches to the resilience of socio-economic systems_2024_142-146.pdf | 237.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.