Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/45133
Title: | Ієрархія маркетингових концепцій: логіко-історичний аналіз |
Other Titles: | Hierarchy of marketing concepts: logical-historical analysis |
Authors: | Ослопова, Марина Валеріївна Данько, Юрія Іванович |
Keywords: | маркетинг;маркетингова концепція;логіко-історичний аналіз;marketing;marketing concept;logical-historical analysis |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Харків: ХНТУСГ |
Citation: | Данько Ю. В., Ослопова М. В. Ієрархія маркетингових концепцій: логіко-історичний аналіз. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2021. № 1. С. 78-82. |
Series/Report no.: | Актуальні проблеми інноваційної економіки;№ 1 |
Abstract: | У статті доведено, що розвиток концепції маркетингу відбувається під впливом модифікації бізнес-мислення на основі зміни запитів клієнтів та зовнішнього маркетингового середовища. Запропонована в роботі періодизація етапів становлення сучасної концепції маркетингу (філософія виробництва, філософія продукту, філософія продажу, філософія маркетингу, філософія соціального маркетингу, філософія холістичного маркетингу)
дозволяє отримати інтегроване розуміння динамічності характеристик і вподобань клієнтів та невідворотності
внесення коректив в механізми та стратегії управління бізнесом. При цьому, існуючі філософські підходи формують ієрархію, при цьому пізніші вважаються вищими за ті, що існували раніше, під час формування змінних ринку. Таким чином, рух організації від ранньої філософії до сучасної означає вдосконалення ділової практики на
шляху задоволення потреб ринку певного історичного періоду з конкретним типом клієнтів. The article proves that the development of the marketing concept is influenced by the modification of business thinking based on changes in customer demand and the external marketing environment. The evolution of the marketing concept in terms of changes in business philosophy is presented. Using the approach to marketing as a philosophy, rather than as a function allowed to obtain the following periodization: Stage 1 - the philosophy of production (1850 - 1900's), which is based on the dominance of price factors combined with an effective distribution strategy. Stage 2 - the philosophy of the product (1900 - 1930), it is formed by technological change, increasing the development of innovative products in excess of demand over supply. Stage 3 - the philosophy of sales (1930 - 1950), formed in response to changes in the competitive interaction of economic entities based on the idea of the feasibility of a clear separation of functions of production and sales in the organizational structure of enterprises. Stage 4 - the philosophy of marketing (the second half of the twentieth century. - The beginning of the XXI century.), Focuses on identifying the unconscious needs of the consumer, business orientation is shifting from product to market. Stage 5 - the philosophy of social marketing (late twentieth century - early twenty-first century), based on awareness of the conflict between short-term consumer needs and long-term interests of society, the guideline of business is the harmonization of business goals with society's needs. Stage 6 - the philosophy of holistic marketing (XXI century), the latter is a combining view of marketing activities that combines internal marketing, efficiency marketing, integrated marketing and relationship marketing. The periodization of the stages of formation of the modern marketing concept proposed in the work allows to get an integrated understanding of the dynamics of characteristics and preferences of customers and the inevitability of making adjustments to the mechanisms and strategies of business management. In this case, the existing philosophical approaches form a hierarchy, while the latter are considered higher than those that existed before, during the formation of market variables. Thus, the movement of the organization from early philosophy to modern means improving business practices by meeting the needs of the market of a certain historical period with a specific type of customers. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/45133 |
ISSN: | 2524-0455 |
Appears in Collections: | Випуск 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
apie_2021_1_15.pdf | 205.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.