Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/42469
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorБолдирєва, Людмила Миколаївна-
dc.contributor.authorКустов, Віталій Петрович-
dc.date.accessioned2023-11-17T20:12:46Z-
dc.date.available2023-11-17T20:12:46Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationКустов В. П. Інформаційне забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів: дис. на здобуття ... д-ра філософії: 073 – Менеджмент; Харків, 2022. 281 с.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/42469-
dc.description.abstractУ дисертаційній роботі обґрунтовано теоретичні положення, методичні та практичні рекомендації щодо інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. У першому розділі дисертаційної роботи узагальнено й удосконалено теоретико-методичні засади інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Розглянуто існуючі наукові підходи до розуміння характерних особливостей біржової торгівлі та біржової діяльності. Досліджено світовий досвід щодо державного контролю біржової торгівлі в країнах з розвиненою економікою, в основі якого лежать принципи суспільної корисності: гласність, відкритість, довіра, саморегулювання, гарантії прав і свободи її учасників. На основі світового досвіду охарактеризовано сутність категоріальних понять «біржа» і «товарна біржа», види сучасних бірж та їх товарна спеціалізація, а також світові центри біржової торгівлі товарами, що здійснюється за визначеними біржовими секторами. Систематизовано основні та допоміжні функції (основні напрями діяльності) товарної біржі. Встановлено, що в сучасних умовах глобалізації: по-перше, ключовим фактором розвитку аграрного бізнесу України є аграрна біржа, яка забезпечує прозоре ринкове ціноутворення та регулює ціни на сільськогосподарську продукцію; по-друге, прогресивним напрямом розвитку аграрної біржі є запровадження електронної торгівельної системи і проведення спотових торгів на внутрішньому ринку, зокрема в результаті торгових операцій формується ціна, яка є найвигіднішою для всих учасників. Виявлено закономірності процесу ціноутворення сільськогосподарської продукції. Розглянуто існуючі наукові підходи до розуміння категорії товарів, що підлягають обігу на біржі, біржових активів та їх види. Узагальнено, систематизовано і вдосконалено загальну класифікацію біржових товарів, яка включає такі класифікаційні ознаки: предметну спеціалізацію, функціональне призначення, виробничий склад, групи, класову структуру, найменування продукції або товарів, ґатунки або інші якісні параметрами товару, залежно від характеру біржових угод. Доведено, що структура категоріального апарату інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів, на відміну від існуючих підходів, включає: 1) інформаційне забезпечення, що передбачає застосування сучасних технологій біржової торгівлі (електронну біржу; інтернет трейдинг; систему електронної пошти BIT eTrade Mail); 2) систему управління, яка реалізується через функції: планування в тому числі й прогнозування, організацію, мотивацію і контроль; 3) ціноутворення як процес становлення біржових цін на біржові товари; 4) біржові товари, які умовно поділяються на три групи: сільськогосподарська сировина, лісові товари і продукти переробки; промислова сировина; фінансові інструменти. Запропоновано авторське визначення дефініції «інформаційне забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів», яке пропонується розглядати, як: по-перше, сукупність дій зі збору даних, їх систематизації та обробки інформації, необхідної для встановлення оптимальної ціни на біржові товари; по-друге, зберігання, накопичення, пошук і передача достовірної інформації про ціни біржових товарів в зазначене місце та із визначеною періодичністю за допомогою технічних і програмних засобів у межах компетенцій зацікавленим особам. Розроблено концептуальну модель інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів для прогнозування біржових цін на середньо- і довгостроковий періоди, що залежить від багатьох чинників і включає використання значного обсягу різнобічної інформації, яка, на відміну від існуючих підходів, базується на складових: 1) інформаційних ресурсів (обліковій, довідниково-аналітичній, звітно-статистичній, фінансово-економічній, нормативно-правовій і технічній інформації); 2) аналізі (фундаментальному, атрибутивному, фінансово-економічному, логістичному, технічному, порівняльному і стратегічному); 3) ціновому моніторингу (зборі даних про динаміку цін; обробці і систематизації даних; аналізі даних, висновках і пропозиціях; поширенні поточної інформації про рівень цін); 4) комп’ютеризації (інформаційних технологіях, програмному і технічному забезпеченні, автоматизованих системах управлінні біржами). Досліджено фундаментальні засади цифрової економіки (Digital economy) або інтернет-економіки (Internet economy) чи веб-економіки (web economy), що тісно переплелися із традиційною економікою. Досліджено ключовий вплив сучасних інформаційних технологій на біржову діяльність в умовах діджиталізації, а також стратегії електронного бізнесу, що визначають усі бізнес процеси. Охарактеризовано електронну торгову систему товарної біржі. Визначено особливості формування і функціонування електронної торгівлі та електронної біржової діяльності. Досліджено економічну природу понять «інформаційне середовище» та «інформаційний простір» як відкриту систему. Визначено місце біржового інформаційного середовища в інформаційному просторі. Встановлено мету та цілі інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Доведено, що ефективність його функціонування прямо залежить від інформаційної бази. У другому розділі дисертаційної роботи проведено аналіз інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Встановлено, що в Україні всі товарні біржі залишаються інвестиційно непривабливими. Тому для розвитку біржової торгівлі в Україні потрібно скоротити кількість бірж, тим самим зменшиться фрагментованість ринку та кількість товарів. Раціональним заходом може стати концентрація учасників на 1-2 майданчиках. З’ясовано, що на світовому ринку зберігається тенденція щодо збільшення виробництва зернових культур. Проаналізовано динаміку кількості функціонуючих бірж в Україні та ціни на пшеницю, фураж, пшеницю 11,5 % (3-й клас), кукурудзу, цукор білий кристалічний, сою, ріпак, ячмінь на внутрішньому ринку (EXW). Вивчено соціологічне опитування експертів компанії DAI Global LLC, що приділили значну увагу рівню обізнаності сільгоспвиробників, трейдерів і переробників та можливостям використання ними фінансових інструментів, котрі дозволяють хеджувати цінові ризики. З’ясовано, що хеджування цінових ризиків можна здійснювати за допомогою фінансових інструментів. Досліджено особливості організації біржового ціноутворення та цінові ситуації на біржовому ринку. З’ясовано, що на формування ринкових цін і курсів впливають товарні, фондові та валютні біржі. Аргументовано, що під час зіставлення контрольованих операцій щодо біржових товарів виникають як зовнішні, так і внутрішні проблеми. Досліджено світовий досвід щодо типології аукціонів біржової торгівлі. Узагальнено принципи організації біржового ринку формують єдину систему. Встановлено, що на часі біржовий товарний ринок України перебуває на етапі формування необхідних елементів біржового механізму. Тому для нашої країни актуальним і одним із важливих завдань вітчизняної економіки є становлення ефективного правового біржового товарного ринку. Проаналізовано державне регулювання ціноутворення в Україні на сучасному етапі розвитку біржової діяльності. Визначено, що державне цінове регулювання є способом державного регулювання, за допомогою якого держава впливає на економічні процеси, механізми формування та встановлення цін з використанням низки інструментів державного цінового регулювання. Встановлено, що на сучасному етапі вцілому законодавчо-нормативне забезпечення регулювання ціноутворення базується на: Коституції України, Кодексах України: Цивільному, Господарському, Податковому; Законах України: «Про ціни і ціноутворення», «Про захист економічної конкуренції», «Про природні монополії»; інших нормативно-правових актах, в т.ч. галузевої орієнтації. Процес біржового ціноутворення регулюється Законами України: «Про товарні біржі», «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», «Про цінні папери і фондову біржу», «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки». Ст. 13 Закону України: «Про ціни і ціноутворення» визначено сім способів державного цінового регулювання, зокрема: по-перше, встановлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання: фіксованих і граничних цін, граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) і постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди), граничних нормативів рентабельності, розміру постачальницької винагороди, розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); по-друге, запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни. У третьому розділі дисертаційної роботи розроблено напрями удосконалення інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Досліджено проблеми ціноутворення на низько ліквідній біржі та запропоновані варіанти їх вирішення. Визначено, що одним із найкращих способів вирішення проблеми ризику маркет мейкера є система Last Look. Запропоновано метод реалізації механізму last look на біржі, зокрема для цього необхідно розділити участників ринку на два типи: трейдер і маркет мейкер. Встановлено, що основними протоколами передачі між біржею та її інституційними учасниками може бути Fix і Fast протокол даних. Запропоновано для задоволення інтересів трейдерів застосовувати такий інструмент як контроль Fillratio. З’ясовано те, що надаючи маркет мейкерам систему last look біржа наперед надає їм конкурентну перевагу над трейдерами. Визначено, що однією з цілей біржі є надання рівних умов торгівлі всім учасникам ринку. Встановлено факт про те, якщо надати маркет мейкерам можливість скасовувати будь-яку угоду трейдера, то вони (маркет мейкери) це робитимуть за найменшої ринкової волатильності і найменшого руху ринкової ціни в невигідну для маркет мейкера сторону. Доведено, що між агресивними трейдерами і рештою учасників ринку варто розподілити цінові потоки. Обґрунтовано, що серед інвестиційно-спекулятивних операцій великий обсяг обороту посідають алгоритмічні (автоматизовані) торгові системи тобто, так звані, торгові роботи двох типів: арбітражні та інші. Досліджено інформаційний потенціал щодо формування логістичної системи біржової діяльності господарюючих суб’єктів. Запропоновано концептуальну модель логістичної системи біржової діяльності суб’єктів господарювання. Виокремлено мету логістичної системи логістичної системи біржової діяльності суб’єктів господарювання. Сформульовано властивості логістичної системи логістичної системи біржової діяльності суб’єктів господарювання. Сформульовано визначення матеріального потоку і визначено характер його формування. Вивчено управлінську інформаційну систему, що включає: людей, методи, структуру, технічні засоби зняття, перетворення, передавання даних, носіїв інформації, схеми обробки даних, що показують порядок її обробки. Охарактеризовано окремі типи управлінських інформаційних систем. Узагальнено параметри логістичних потоків в логістичній системі управління інформаційним забезпеченням ціноутворенням біржових товарів. Розроблено пропозиції щодо використання деривативних контрактів в аграрній сфері. Вставлено, що після запуску аграрних деривативів учасники ринку зможуть визначати витрати на укладання деривативних контрактів, вигоди від управління ринком і ухвалювати рішення щодо доцільності додаткових витрат на хеджування. Огляд сучасних наукових поглядів дозволює тлумачити категорію «ціна» з інформаційної точки зору, бо ціна виступає особливим носієм інформації, що можна використовувати як інструмент стратегічного аналізу для прогнозування і управління розвитком як біржової діяльності, так і сільського господарства. Досліджено економічну природу понять «модель ціни» і «методологія ціноутворення», які пов’язані між собою, зокрема ціна як базова форма є складовою методології ціноутворення і проказує її особливості, а за допомогою цінових методів можна сформувати ціни на біржові товари у межах прийнятої цінової стратегії. Розроблено схему методології ціноутворення біржових товарів, що враховує: теорії, принципи, методи, методики і моделі ціноутворення, що притаманні біржовій торгівлі з врахуванням цінових стратегій. Досліджено економічну природу поняття «біржовий маркетинг» та рівні його управління біржовою діяльністю. Проаналізовано особливості біржового маркетингу, що обумовлені специфікою біржових послуг. Доведено, що біржовий маркетинг виступає чинником розвитку інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Вивчено зарубіжний досвід використання біржового маркетингу як методу: по-перше, управління біржовою діяльністю; по-друге, дослідження ринку біржових послуг. Сформована концептуальна модель збалансованого розвитку інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів враховує: по-перше, концептуальну основу, що включає: 1) методологію: методи (затратні, ринкові, параметричні) і підходи (організаційний, локальний, системний (комплексний), функціональний, маркетинговий, процесний, результуючий); 2) принципи: системності, стандартизації, сумісності, безпеки даних, ефективності, надійності, пристосування, продуктивності, розвитку, прозорості та високих стандартів розкриття інформації; по-друге, тактичні орієнтири: 1) консолідацію біржової системи; 2) упорядкування обігу електронних цінних паперів і деривативів; 3) підвищення рівня фінансової грамотності та обізнаності.uk_UA
dc.description.abstractIn the dissertation work the theoretical positions, methodical and practical recommendations concerning information provision of management of exchange goods pricing are substantiated. In the first section of the dissertation the theoretical and methodical bases of information provision of management of exchange goods pricing are generalized and improved. The existing scientific approaches to understanding the characteristics of exchange trade and exchange activities are considered. The world experience on state control of exchange trade in developed economies, which is based on the principles of public utility: publicity, openness, trust, self-regulation, guarantees of the rights and freedoms of its participants, is studied. Based on world experience, the essence of the categorical concepts of "exchange" and "commodity exchange", types of modern exchanges and their commodity specialization, as well as world centers of exchange trade in goods carried out in certain exchange sectors. The main and auxiliary functions (main directions of activity) of the commodity exchange are systematized. It is determined that in modern conditions of globalization: first of all, the key factor in the development of agrarian business in Ukraine is the agrarian exchange, which ensures transparent market pricing and regulates prices for agricultural products; secondly, the progressive direction of development of the agrarian exchange is the introduction of an electronic trading system and spot trading in the domestic market, in particular, as a result of trading operations, the price is formed that is most favorable for all participants. Patterns of the pricing process of agricultural products are revealed. The existing scientific approaches to understanding the category of goods to be traded on the stock exchange, exchange assets and their types are considered. The general classification of exchange goods is generalized, systematized and improved, which includes the following classification features: subject specialization, functional purpose, production composition, groups, class structure, name of products or goods, grades or other qualitative parameters of goods, depending on the nature of exchange transactions. It is proved that the structure of the categorical apparatus of information provision of stock exchange pricing management, in contrast to existing approaches, includes: 1) information provision, which involves the use of up to date exchange trading technologies (e-exchange; internet trading; e-mail system BIT eTrade Mail); 2) management system, which is implemented through the functions: planning, including forecasting, organization, motivation and control; 3) pricing as a process of formation of exchange prices for exchange goods; 4) exchange goods, which are conditionally divided into three groups: agricultural raw materials, forest products and processed products; industrial raw materials; financial instruments. The author's definition of "information provision of stock exchange pricing management" is proposed, which is proposed to be considered as: first, a set of actions for data collection, systematization and processing of information necessary to establish the optimal price for exchange goods; secondly, storage, accumulation, search and transfer of reliable information on the prices of exchange goods to the specified place and with a certain frequency with the help of hardware and software within the competence of the interested parties. A conceptual model of information provision for pricing management of exchange goods for forecasting exchange prices for the medium and long term, which depends on many factors and includes the use of a significant amount of diverse information, which, unlike existing approaches, is based on components: 1) information resources (accounting, reference-analytical, reporting-statistical, financial-economic, normative-legal and technical information); 2) analysis (fundamental, attributive, financial and economic, logistical, technical, comparative and strategic); 3) price monitoring (data collection on price dynamics; data processing and systematization; data analysis, conclusions and proposals; dissemination of current information on the price level); 4) computerization (information technology, software and hardware, automated exchange management systems). The fundamental principles of the digital economy or Internet economy or web economy, which are closely intertwined with the traditional economy, are studied. The key influence of modern information technologies on exchange activity in the conditions of digitalization, and also strategies of electronic business defining all business processes are investigated. The electronic trading system of the commodity exchange is characterized. Peculiarities of formation and functioning of electronic commerce and electronic exchange activity are determined. The economic nature of the concepts "information environment" and "information space" as an open system are studied. The place of the exchange information environment in the information space is determined. The purpose and objectives of information support of stock market pricing management are established. It is proved that the efficiency of its functioning directly depends on the information base. In the second section of the dissertation the analysis of information provision of pricing management of exchange goods is carried out. It is established that in Ukraine all commodity exchanges remain unattractive for investment. Therefore, the development of exchange trading in Ukraine requires a reduction in the number of exchanges, thereby reducing market fragmentation and the number of goods. Concentration of participants on 1-2 platforms can become a rational measure. It was found that the world market continues to tend to increase grain production. The dynamics of the number of functioning exchanges in Ukraine and the prices for wheat, fodder, corn, white crystal sugar, soybean, rapeseed, barley on the domestic arket (EXW) are analyzed. A sociological survey of DAI Global LLC experts was studied, which paid considerable attention to the level of awareness of farmers, traders and processors and their ability to use financial instruments that allow them to hedge price risks. It has been found that hedging price risks can be done with the help of financial instruments. Peculiarities of the organization of exchange pricing and price situations on the stock market are investigated. It was found that the formation of market prices and exchange rates is influenced by commodity, stock and currency exchanges. It is argued that when comparing controlled transactions in exchange goods there are both external and internal issues. The world experience on the typology of exchange trade auctions is studied. In general, the principles of organization of the stock market are formed into a single system. It is established that nowadays the stock commodity market of Ukraine is at the stage of formation of the necessary elements of the exchange mechanism. Therefore, the formation of an effective legal exchange commodity market is relevant and one of the important tasks of the domestic economy for our country. The state regulation of pricing in Ukraine at the present stage of development of exchange activity is analyzed. It is determined that state price regulation is a way of state regulation through which the state influences economic processes, mechanisms of formation and establishment of prices using a number of instruments of state price regulation. It is established that at the present stage, in general, the legislative and regulatory support for pricing regulation is based on: the Constitution of Ukraine, the Codes of Ukraine: Civil, Commercial, Tax; Laws of Ukraine: "On Prices and Pricing", "On Protection of Economic Competition", "On Natural Monopolies"; other regulations, including industry goals. The process of exchange pricing is regulated by the Laws of Ukraine: "On Commodity Exchanges", "On State Regulation of the Securities Market in Ukraine", "On Securities and the Stock Exchange", "About capital markets and organized commodity markets". St. 13 of the Law of Ukraine: "On Prices and Pricing" defines seven ways of state price regulation, in particular: first, the establishment of mandatory for business entities: fixed and marginal prices, marginal levels of trade margin (margin) and supply and marketing allowances (supplier's remuneration), marginal rates of return, the amount of supplier's remuneration, the amount of surcharges, discounts (reduction coefficients); secondly, introduction of the procedure of declaring the price change and / or registration of the price. At the third part of dissertation work, a direct improvement of the information provision of the management of prices of exchange-traded goods was expanded. The problem of pricing on the low liquidity stock exchange has been investigated and options for solving the problems have been propounded. It was determined that one of the best ways to solve the market maker's risk problem is the Last Look system. A method has been proposed for implementing the last look mechanism on the stock exchange, a framework for which it is necessary to divide market participants into two types: a trader and a market maker. It is determined that the main date protocols between the exchange and its institutional participants can be FIX and FAST data protocol. It is proposed to use such a tool as Fillratio control to satisfy the interests of traders. It turns out that by giving market makers the last look system, the exchange gives them a competitive advantage over traders. It is determined that one of the goals of the exchange is to provide equal trading conditions to all market participants. It is a fact that if market makers are given the opportunity to cancel any trader's transaction, they (market makers) will do so with the least market volatility and the least movement of the market price in an unfavorable way for the market maker. It is proved that price flows should be distributed between aggressive traders and the rest of the market participants. It is substantiated that among investment and speculative transactions a large amount of turnover is occupied by algorithmic (automated) trading systems, ie, the so called trading robots of two types: arbitration and others. The information potential on the formation of the logistics system of exchange activities of economic entities has been studied. A conceptual model of the logistics system of exchange activity of business entities is proposed. The purpose of the logistics system of exchange activity of business entities is highlighted. The properties of the logistic system of exchange activity of economic entities are formulated. The definition of the material flow is formulated and the character of its formation is determined. The management information system is studied, which includes: people, methods, structure, technical means of removal, transformation, data transmission, information carriers, data processing schemes, showing the order of its processing. Some types of management information systems are characterized. The parameters of logistics flows in the logistics management system of information provision and pricing of exchange goods are generalized. Proposals for the use of derivative contracts in the agricultural sector have been developed. It is established that after the launch of agricultural derivatives, market participants will be able to determine the costs of concluding derivative contracts, the benefits of market management and decide on the feasibility of additional costs for hedging. A review of modern scientific views allows us to interpret the category of "price" from an informational point of view, because price is a special carrier of information that can be used as an instrument of strategic analysis to forecast and manage the development of both exchange and agriculture. The economic nature of the concepts "price model" and "pricing methodology", which are interrelated, in particular, the price as a basic form is part of the pricing methodology and dictates its features, and using pricing methods can form prices for exchange goods within the accepted price strategy. The scheme of methodology of pricing of exchange goods is developed, taking into consideration: theories, principles, methods, techniques and models of pricing, which are inherent in exchange trade taking into account price strategies. The economic nature of the concept of "exchange marketing" and the levels of its management of exchange activities are studied. The peculiarities of exchange marketing, which are caused by the specifics of exchange services, are analyzed. It is proved that exchange marketing is a factor in the development of information provision for the management of pricing of exchange goods. The foreign experience of using exchange marketing as a method is studied: first, management of exchange activity; secondly, market research of exchange services. The formed conceptual model of the balanced development of information support for managing the pricing of exchange goods takes into account: first, the conceptual basis, which includes: 1) methodology: methods (cost, market, parametric) and approaches (organizational, local, systemic (complex), functional, marketing, process, resulting); 2) principles of: systematicity, standardization, compatibility, data security, efficiency, reliability, adaptability, productivity, development, transparency and high standards of information disclosure; secondly, tactical guidelines: 1) consolidation of the exchange system; 2) regulating the circulation of electronic securities and derivatives; 3) increasing the level of financial literacy and awareness. The conceptual model of sustainable growth of information provision of stock market pricing management was formed taking into account: first of all, the conceptual basis, which includes: 1) methodology: methods (cost, market, parametric) and approaches (organizational, local, system), functional, marketing , process, resulting); 2) principles: systematization, standardization, compatibility, data security, efficiency, reliability, adaptability, performance, development, transparency and high standards of information disclosure; secondly, tactical guidelines: 1) consolidation of the exchange system; 2) streamlining the circulation of electronic securities and derivatives; 3) raising the level of financial literacy and awareness.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарків: ДБТУuk_UA
dc.subjectбіржова діяльністьuk_UA
dc.subjectбіржовий ринокuk_UA
dc.subjectбіржові товариuk_UA
dc.subjectелектронна торгівляuk_UA
dc.subjectінформаційне забезпеченняuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.subjectінформаційне забезпеченняuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.subjectлогістична системаuk_UA
dc.subjectмаркет мейкерuk_UA
dc.subjectтоварні біржіuk_UA
dc.subjectуправлінняuk_UA
dc.subjectціниuk_UA
dc.subjectціноутворенняuk_UA
dc.subjectexchange activityuk_UA
dc.subjectexchange marketuk_UA
dc.subjectexchange goodsuk_UA
dc.subjecte-commerceuk_UA
dc.subjectinformation supportuk_UA
dc.subjectinformation technologiesuk_UA
dc.subjectlogistics systemuk_UA
dc.subjectmarket makeruk_UA
dc.subjectcommodity exchangesuk_UA
dc.subjectmanagementuk_UA
dc.subjectpricesuk_UA
dc.subjectpricinguk_UA
dc.titleІнформаційне забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів: дис. на здобуття ... д-ра філософії: 073 – Менеджментuk_UA
dc.title.alternativeInformation provision of stock market pricing managementuk_UA
dc.typeOtheruk_UA
dc.contributor.affiliationДержавний біотехнологічний університет-
Appears in Collections:073 – Менеджмент

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dis_Kustov.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.