Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4123
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСмольнякова, Наталія Миколаївна-
dc.contributor.authorВолосов, Анатолій Михайлович-
dc.date.accessioned2022-08-02T12:22:43Z-
dc.date.available2022-08-02T12:22:43Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationСмольнякова Н.М., Волосов А.М. Оцінка ефективності асортиментної політики за критерієм споживчої цінності – передумова формування конкурентних переваг. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2017. Вип. 2(26). С. 90-99.-
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/4123-
dc.description.abstractПоказано роль оцінки ефективності асортиментної політики в процесі формування конкурентних переваг підприємства. Обґрунтовано необхідність удосконалення методичного інструментарію оцінки ефективності асортиментної політики підприємств роздрібної торгівлі. Запропоновано використовувати разом із цільовим і витратний підхід до оцінки, який передбачає застосування критерію «споживча цінність». Результати практичної апробації доводять їх практичне значення: виявити проблеми асортиментної політики підприємства торгівлі та розробити заходи для їх усунення; визначити позицію підприємства за цим напрямом у конкуруючій групі, у тому числі і в динаміці.uk_UA
dc.description.abstractRole of the evaluation of the assortment policy effectiveness in shaping competitive advantages of enterprises is characterized. The paramount importance of using the criterion "consumer value" is emphasized. The necessity to improve methodological tools for these purposes is argued. A cost-based approach is proposed to assess effectiveness of the assortment policy along with the target one. Description of the assortment policy effectiveness is given on the basis of the offered criterion as correlation of benefits and expenses of consumers. The indicators for estimating consumer preferences and costs are selected with the account of the specifics and functional purpose of household appliances. The preferences in are grouped two areas: product characteristics and conditions of purchase. The characteristics of the product are supplemented with the indicators of basic functions and economy, and terms of the acquisition - the availability of loyalty programs. The indexes of consumers' expenses are selected. The technique of efficiency calculation is presented. The assortment policy effectiveness for retailers of the household appliances based on the criterion of consumer value is evaluated. The proposed methodical approach is applied based on the results of a consumer survey. Based on the proposed methodology, the efficiency of the assortment policy is calculated on the basis of the consumer value criterion. The conclusions about its insufficient efficiency are made by the result. The problem areas of the assortment policy of trade enterprises are identified to determine the measures to improve it. The efficiency of the assortment policy of each enterprise in comparison with the limiting value is evaluated. The position of each enterprise in the competitive group is determined.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківський державний університет харчування та торгівліuk_UA
dc.subjectасортиментна політикаuk_UA
dc.subjectоцінкаuk_UA
dc.subjectефективністьuk_UA
dc.subjectспоживачuk_UA
dc.subjectцінністьuk_UA
dc.subjectконкурентні перевагиuk_UA
dc.subjectвитратиuk_UA
dc.subjectассортиментная политикаuk_UA
dc.subjectоценкаuk_UA
dc.subjectэффективностьuk_UA
dc.subjectпотребительuk_UA
dc.subjectценностьuk_UA
dc.subjectконкурентные преимуществаuk_UA
dc.subjectзатратыuk_UA
dc.subjectassortment policyuk_UA
dc.subjectestimationuk_UA
dc.subjectefficiencyuk_UA
dc.subjectconsumeruk_UA
dc.subjectvalueuk_UA
dc.subjectcompetitive advantagesuk_UA
dc.subjectcostsuk_UA
dc.titleОцінка ефективності асортиментної політики за критерієм споживчої цінності – передумова формування конкурентних перевагuk_UA
dc.title.alternativeEstimation of the efficiency of the assortment policy by the criterion of consumer value as a precondition of forming competitive advantagesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 2 (26)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8 (90-99).pdf509.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.