Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/38422
Title: Формування потенціалу конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послуг
Other Titles: Formation of the potential of the competitiveness of the tourism industry of Ukraine on the world market of tourist services
Authors: Шустер, Владислав Юрійович
metadata.dc.contributor.advisor: Даниленко, В. В.
metadata.dc.contributor.affiliation: Державний біотехнологічний університет, Кафедра туризму
Keywords: конкурентоспроможність;індустрія туризму України;світовий ринок туристичних послуг;конкурентоспроможність індустрії туризму;формування конкурентоспроможності;competitiveness;the tourism industry of Ukraine;the world market of tourist services;the competitiveness of the tourism industry;the formation of competitiveness
Issue Date: 2023
Publisher: Харків: ДБТУ
Citation: Шустер В. Ю. Формування потенціалу конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послуг: кваліфікаційна робота бакалавра: спец. 242 – Туризм і рекреація; наук. кер. В. В. Даниленко, Харків: ДБТУ, 2023. 95 с.
Abstract: Метою дослідження є вивчення, узагальнення і аналіз сучасних тенденцій і факторів формування потенціалу конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послуг. Дослідження проведені із залученням офіційних даних UNWTO, Держкомстату, Державного агентства розвитку туризму в Україні (ДАРТ) і інших організацій, а також експертних оцінок розвитку галузі, що приводяться в науковій і діловій літературі, а також на спеціалізованих сайтах в мережі Інтернет. У кваліфікаційній (бакалаврській) роботі: У першому розділі досліджено теоретико-методологічні основи аналізу конкурентноздатності туристичного комплексу. У другому розділі досліджено і проаналізовано потенціал конкурентоспроможності галузі туризму України на світовому ринку туристичних послуг. Висновки. Наукову цінність даної роботи складає сукупність результатів теоретико-методологічного та практичного характеру: досліджено сутність ієрархічних рівнів дослідження конкурентоспроможності суб'єктів туристського ринку; вивчено сутність концепції поляризації світового туристського простору; досліджено формування національної маркетингової стратегії розвитку туристського комплексу на основі конкурентних переваг; вивчено сучасний рівень конкурентоспроможності туристського комплексу України ; досліджено і надано оцінку конкурентоспроможності національної туристської дестинації України ; проаналізовано конкурентоспроможність України на ринку міжнародного туризму.
The purpose of the study is to study, generalize and analyze modern trends and factors of the formation of the potential of the competitiveness of the tourism industry of Ukraine in the world market of tourist services. The research was conducted using official data from the UNWTO, the State Committee of State Statistics, the State Agency for the Development of Tourism in Ukraine (DART) and other organizations, as well as expert assessments of the development of the industry, which are given in scientific and business literature, as well as on specialized sites on the Internet. In the qualification (bachelor's) work: The first chapter examines the theoretical and methodological foundations of the analysis of the competitiveness of the tourist complex. In the second chapter, the potential of the competitiveness of the Ukrainian tourism industry in the world market of tourist services was investigated and analyzed. Conclusions. The scientific value of this work is a set of results of a theoretical, methodological and practical nature: the essence of the hierarchical levels of research on the competitiveness of tourism market subjects was investigated; the essence of the concept of polarization of the world tourist space has been studied; the formation of a national marketing strategy for the development of the tourist complex based on competitive advantages was investigated; the current level of competitiveness of the tourist complex of Ukraine was studied; the competitiveness of the national tourist destination of Ukraine was researched and assessed; the competitiveness of Ukraine in the market of international tourism is analyzed.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/38422
Appears in Collections:242 – " Туризм і рекреація" (Бакалаври)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shuster_242_23_bak.pdf
  Restricted Access
810.7 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Shuster referat.pdf
  Restricted Access
188.12 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.