Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3778
Title: Методологічне значення сучасних теорій конкуренції для економічних досліджень
Other Titles: Methodological significance of modern theories of competition for economic research
Authors: Квятко, Т. М.
Keywords: конкуренція;конкурентна структура ринку;конкурентна поведінка;стратегія;розвиток;competition;competitive market structure;competitive behavior;strategy;development
Issue Date: 2019
Publisher: Харків
Citation: Квятко Т. М. Методологічне значення сучасних теорій конкуренції для економічних досліджень. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2019. № 1. С. 56-64.
Series/Report no.: Актуальні проблеми інноваційної економіки;№ 1
Abstract: Вступ. Конкуренція сприяє розвитку та функціонуванню соціально-економічних систем. Конкурентні ві-дносини характеризуються різноспрямованим впливом на результати економічної діяльності суб’єктів. Необхі-дно провести оцінку сучасних теорій конкуренцій з врахуванням впливу економічного середовища. Еволюція теорій конкуренції обумовлена їх історичним генезисом та соціально-економічними процесами, що відбувалися протягом означеного періоду. Метою статті є визначення методологічної ролі існуючих теорій конкуренції для проведення досліджень складних соціально-економічних процесів, явищ і систем. Результати. Відзначено наукові погляди, які стали основою теорії конкуренції. Визначено причини розши-рення предметної області досліджень теорії конкуренції. Виконано співставлення класичної і еокласичної пара-дигм теоретичних досліджень окресленої предметної області. Встановлено необхідність систематизації існуючих теорій конкуренції. Наведено схему процесу деталізації стратегій конкурентної поведінки підприємств-товаро-виробників на цільових ринках збуту продукції. Відзначено, що запропоновані стратегії не універсальним. Їх впро-вадження залежить від умов економічного середовища та характеристик суб’єкта економічних відносин. Визначено відповідність деталізованих стратегій конкурентної поведінки типу конкурентної структури цільо-вого ринку збуту продукції підприємства. Запропоновано методологічний підхід щодо ідентифікації стратегій управління. Висновки. Визначено роль розглянутих концепцій у формуванні сучасної теорії конкуренції. Встановлено, що сучасна теорія конкуренції базується на положеннях класичного та неокласичного етапів становлення теорії конкуренції. Систематизація концептуальних підходів до тлумачення конкуренції дозволить оптимізувати про-цес економічних досліджень конкурентних відносин. Рекомендації, сформовані за результатами систематизації, сприятимуть підвищенню рівня ефективності діяльності суб’єктів економічних відносин.
Introduction. Competition promotes the development and functioning of socio-economic systems. Competitive relationships are characterized by a multi-directional impact on the economic performance of the entities. It is necessary to evaluate the current theories of competition, taking into account the impact of the economic environment. The evolution of competition theories is conditioned by their historical genesis and socio-economic processes that have taken place over a period of time. The purpose of the article is to determine the methodological role of existing theories of competition for the study of complex socio-economic processes, phenomena and systems. Results. The scientific views that became the basis of competition theory are noted. The reasons for the expansion of the subject area of competition theory research are identified. Comparison of classical and neoclassical paradigms of theoretical studies of the outlined domain is made. The need to systematize existing theories of competition has been established. The need to systematize existing theories of competition has been established. The scheme of the process of detailing the strategies of the enterprises-producers competitive behavior in these target markets is presented. It is noted that the proposed strategies are not universal. Their implementation depends on the economic environment and the characteristics of the subject of economic relations. The correspondence of the competitive behavior detailed strategies of the competitive structure type of the target market of the enterprise's products sales is determined. A methodological approach to identifying management strategies is proposed. Conclusions. The role of the considered concepts in the modern theory formation of competition is determined. It is established that the modern theory of competition is based on the classical and neoclassical stages provisions of the competition theory formation. The systematization of conceptual approaches to the competition interpretation will optimize the process of economic research on competitive relations. The recommendations formed by the results of the systematization will help to increase the level of economic relations efficiency.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3778
ISSN: 2524-0455
Appears in Collections:Випуск 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdf266.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.