Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34243
Title: Облік і аналіз реалізації товарів в підприємствах торгівлі: дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: 08.00.09 - Бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності)
Other Titles: Accounting and analysis of goods’ sale at trade enterprises
Authors: Носач, Наталія Михайлівна
metadata.dc.contributor.advisor: Кащена, Наталія Борисівна
metadata.dc.contributor.affiliation: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Keywords: торгівля;підприємство;реалізація товарів;доход;витрати;облікова політика;методика обліку;аналіз;система показників;комплексна оцінка;факторний аналіз;прогнозування;trade;enterprise;goods’ sale;income;expenses;accounting policy;accounting method;analysis;system of indices;complex assessment;factor analysis;forecasting activity
Issue Date: 2019
Publisher: Харків
Citation: Носач Н. М. Облік і аналіз реалізації товарів в підприємствах торгівлі: дис. ... канд. екон. наук: 08.00.09 - Бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності); наук. кер. Кащена Н. Б. Харків, 2019. 308 с.
Abstract: Дисертацію присвячено науковому обґрунтуванню теоретичних й організаційно-методичних положень, розробці прикладних рекомендацій щодо обліку і аналізу реалізації товарів в підприємствах торгівлі з урахуванням зростаючих інформаційних потреб управління. У роботі на підставі узагальнення та критичного аналізу інваріантних трактувань торговельної діяльності підприємств в контексті обліково- аналітичного забезпечення управління продажами доведено, що торгівля – це процес товарно-грошового обміну між покупцем та продавцем, в результаті якого відбувається задоволення потреб обох сторін – покупця – з точки зору придбання товару (послуги), продавця – доведення товару до кінцевого споживача з метою зростання власних обсягів реалізації з відповідним отриманням доходу та зростанням прибутковості (рентабельності) підприємницької діяльності. Аргументовано доцільність інтерпретації реалізації товарів як об’єкту обліково-аналітичної системи і запропоновано визначати його як процес, що інтегрує сукупність господарських операцій, які передбачають момент переходу права власності товарів від суб’єкта господарювання до покупця або іншої організаційної структури внаслідок розрахунку за грошові кошти (обміну, безоплатної передачі товарів), а також призводять до виникнення доходу та витрат основної діяльності торговельного підприємства. Ідентифіковано склад господарських операцій за процесом реалізації та доведено, що для відображення в обліку та подальшого аналізу його результатів найбільш суттєвими об’єктами є доходи і витрати. Запропоновано додаткові ознаки видової систематизації витрат і доходів від реалізації товарів за: товарним класифікатором, торговою маркою, видом реалізації, каналами збуту, терміном представлення інформації, сезонністю реалізації товарів, можливістю отримання економічної вигоди, характером оцінки та формування показників, ринками збуту, формами управління продажами. Розроблено модифіковану класифікацію доходів і витрат за процесом реалізації товарів, яка побудована відповідно до функцій інформаційної підтримки управління (облік, аналіз, прийняття рішень), і включає основні критеріальні ознаки їх систематизації (товарна група, джерело і період формування, форма розрахунку, центр відповідальності, релевантність, суттєвість) та додатково запропоновані. Обґрунтовано, що врахування визначених критеріальних ознак дозволяє з позицій системного і комплексного підходів отримати уявлення про об’єкт дослідження, та є підґрунтям для формування робочого плану рахунків підприємства і задоволення потреб аналізу та прийняття управлінських рішень щодо доходів і витрат за процесом реалізації товарів. Доведено, що особливістю торгівлі є спроможність залишатися життєздатною за будь-яких кризових явищ в економіці та суспільстві. Визначено тенденції розвитку обсягу роздрібного товарообороту протягом останніх років як в цілому по Україні, так і в Харківській області зокрема. Розроблено удосконалену систематизацію факторів формування обсягу реалізації товарів, що домінантною ознакою з поміж наявних визначає інституційну, яка в свою чергу, інтегрує чинники різних рівнів бізнес- середовища (макро-, мезо-, мікро-) з першопричинами утворення (політичні, загальноекономічні, соціально-демографічні, організаційно-правові, бізнес- середовище) та залежно від потреб управління ідентифікує їх за іншими ознаками. З метою створення єдиного інформаційного простору управління реалізацією товарів обґрунтовано концепцію формування системи його обліково-аналітичного забезпечення, що являє собою синергію компонент обліку, аналізу та контролю, які взаємодіють через інформаційні потоки в процесі акумулювання і передачі оперативної, релевантної та якісної обліково- аналітичної інформації шляхом її структурування, обробки та представлення для прийняття управлінських рішень з реалізації товарів внутрішнім користувачам та іншим стейкхолдерам. Визначено базові положення та розроблено концептуальну модель формування системи обліково-аналітичного забезпечення управління реалізацією товарів в підприємствах торгівлі. Для підвищення ефективності облікового процесу обґрунтовано додаткові елементи для систематизації та узагальнення інформації за доходами і витратами від реалізації товарів (в тому числі через мережу Інтернет), визначено архітектоніку формування та розроблено інфологічну модель облікової політики в частині доходів і витрат за процесом реалізації товарів, яка визначає організаційне, методичне та технічне забезпечення фінансового й управлінського обліку. Інфологічну модель облікової політики в частині доходів і витрат за процесом реалізації товарів використано для розробки Положення про облікову політику, що дозволило посилити організованість обліку реалізації товарів та цілісність обліково-інформаційної системи досліджуваного підприємства. Удосконалено Робочий план рахунків в частині відображення інформації про доходи і витрати за процесом реалізації товарів. Обґрунтовано нові методичні положення та розроблено функціональну модель обліку реалізації товарів за каналами збуту та формами реалізації, яка враховує специфіку продажу товарів через мережу Інтернет та наданих покупцеві знижок, і забезпечує формування якісно нової інформаційної бази для прийняття управлінських рішень. Розроблено пакет форм управлінської звітності, до складу якого входять управлінські відомості, що призначені для обліку доходів від реалізації товарів за каналами збуту, асортиментними групами та формами управління продажами товарів, і звіти, що призначені для відображення витрат на збут і результатів процесу реалізації товарів за каналами збуту та формами управління продажами. Доведено, що для реалізації функції мотивації за досягнуті результати, посилення рівня відповідальності керівників структурних підрозділів та забезпечення зростання рентабельності продаж відповідно до обраної стратегії та методів просування товарів на ринок, доцільним є створення в підприємствах торгівлі Центру управління продажами в межах якого будуть виконуватися обліково-контрольні процедури, пов’язані із доходами та витратами від реалізації товарів. Встановлено поле зовнішніх та внутрішніх інфокомунікаційних каналів взаємодії Центру управління продажами за процесом реалізації товарів із бізнес-середовищем та надано рекомендації щодо реінжинірингу і моделювання організації обліку реалізації товарів із використанням сучасних управлінських інформаційних систем. Для продуктивного функціонування системи аналітичного забезпечення управління реалізацією товарів обґрунтовано основні положення та запропоновано референтну модель організації аналізу реалізації товарів в підприємствах торгівлі, яка систематизує комплекс робіт із забезпечення якісного аналітичного супроводу, практичної реалізації аналітичних процедур, обґрунтування та контролю виконання управлінських рішень за процесом реалізації товарів. Розроблено узгоджену систему показників і методів обробки економічної інформації для виконання аналітичних процедур з оцінювання результатів та ефективності реалізації товарів, які відповідають меті аналізу та потребам управління продажами. Для реалізації основного етапу аналітичного процесу розроблено функціональну модель методики аналізу реалізації товарів в підприємствах торгівлі, яка визначає послідовність здійснення аналітичних процедур та ґрунтується на внесених пропозиціях щодо методичного інструментарію (система показників та методів аналізу) оцінювання і прогнозування результатів та ефективності процесу реалізації товарів. Для комплексної оцінки ефективності процесу реалізації товарів запропоновано використовувати матричний метод і розроблено технологію його застосування, яка реалізується шляхом: визначення складу показників, що відображають всі сторони досліджуваного процесу, знаходяться у тісному зв’язку із результатами основної діяльності торговельного підприємства та свідчать про обсяг використаних ресурсів, понесених витрат та отриманих результатів; упорядкування і встановлення сприятливих тенденцій розвитку показників за блоками поля ефективності; обчислення на основі комплексних оцінок локальних показників за визначеними блоками поля ефективності інтегрального показника ефективності процесу реалізації товарів згідно запропонованого алгоритму. З метою удосконалення методичних підходів до факторного аналізу результатів та ефективності процесу реалізації товарів досліджено функціональні й імовірнісні причинно-наслідкові взаємозв’язки, ідентифіковано чинники факторного впливу та обґрунтовано доцільність застосування механізму матриць і методу компонентного аналізу для моделювання факторних залежностей. На підставі матричного методу розроблено детерміновані моделі залежності доходу та прибутку від реалізації товарів і рентабельності витрат за цим процесом, які з огляду на різний ступінь деталізації чинників, дозволяють забезпечити системність і комплексність кількісної оцінки сили їх впливу. Для дослідження опосередкованих чинників зміни рентабельності продаж застосовано метод головних компонент, що дозволив виявити першопричини, які визначають кореляції між ознаками, встановити їх зв’язок із визначальними факторами, і з урахуванням складу головних компонент розробити економіко-математичну модель залежності рентабельності продаж від чинників мікрорівня. Для своєчасності визначення небажаних змін результатів процесу реалізації товарів і розробки заходів, спрямованих на усунення негативного впливу чинників бізнес-середовища та обґрунтування альтернативних варіантів стратегічних рішень щодо доходу, прибутку і рентабельності продаж, розроблено структурно-логічну модель технології прогнозування доходу від реалізації товарів в підприємствах торгівлі із застосуванням тренд-сезонних моделей, яка конкретизує послідовність етапів та методів прогнозування, та дозволяє обрати оптимальну модель й оцінити якість прогнозу. На підставі запропонованої технології із застосуванням поліноміальної функції 3-го порядку та моделі Хольта-Уінтерса зроблено прогнозні розрахунки, оцінено їх якість та точність, визначено прогнозний обсяг доходу від реалізації товарів досліджуваного підприємства.
The thesis is devoted to scientific substantiation of theoretical and organizational and methodical propositions, development of applied recommendations for accounting and analysis of goods’ sale at trade enterprises with taking into account the increasing information needs of management. It is proved in the thesis that trade is process of commodity and money exchange between the buyer and the seller, which causes the meeting of both parties needs, from the buyer’s point of view it is goods (services) purchasing, from the seller’s point of view it is bringing the goods to the end consumer for increasing their own sale volumes with corresponding income and profitability (economic efficiency) of entrepreneurial activity on the base of generalization and critical analysis of invariant interpretations of trade activity of enterprises in the context of accounting and analytical support of sales management. The expediency of the interpretation of goods’ sale as an object of the accounting and analytical system is substantiated and it is proposed to define it as a process which integrates the set of business transactions which involve the moment of transfer of the ownership of goods from the entity to the buyer or other organizational structure as a result of payment for monetary funds (exchange, free transfer of goods), as well as cause income and expenses forming of the trade enterprises operations. The composition of business operations is identified according to the implementation process and it is proved that income and expenses are the most significant objects for reflection in the accounting and further analysis of its results. Additional features of the species systematization of incomes and expenses under the process of goods’ sale are offered according to the product classification, trade mark, seasonality of goods’ sale, period of formation, type of selling, sale channel, income generating possibility, character of assessment and formation of indices, sale market, regularity, forms of operations and sales management, the reporting deadline. The modified classification of incomes and expenses for the process of goods’ sale, which is constructed in accordance with the functions of information support management (accounting, analysis, decision-making), is developed, and it includes main criterion features of their systematization (commodity group, source and period of formation, calculation form, responsibility center, relevance, materiality) and additionally proposed features. It is substantiated that taking into account of identified criterion features allows from the point of view of system and complex approaches to get an idea of the research object, and it is the base for the formation of the working plan of the enterprise’s accounts and meeting the needs for analysis and management decisions making about income and expenditures of goods’ sale process. It is proved that the trade feature is the ability to remain viable under any crisis in the economy and society. The tendencies of development of volume of retail commodity circulation during recent years as a whole in Ukraine as well as in the Kharkiv region in particular were determined. The improved systematization of the factors of the formation of the volume of goods’ sale is developed; it determines the institutional feature as dominant among the existing ones, which, in turn, integrates factors of different levels of the business environment (macro-, meso-, micro-) with the root causes of formation (political, general economic, demographic, organizational and legal, business environment) and identifies them according to other features depending on the management needs. For creating the single information space for the goods’ sale management the concept of forming the system of its accounting and analytical support is substantiated, it is synergy of components of accounting, analysis and control, which interact through information flows in the process of accumulation and transfer of operative, relevant and qualitative accounting and analytical information through its structuring, processing and presentation for managerial decisions making about the goods’ sale to internal users and other stakeholders. The basic provisions are identified and the conceptual model of the formation of the system of accounting and analytical support for the goods’ sale management at trade enterprises is developed. Additional elements were substantiated for the systematization and generalization of information of incomes and expenses from goods’ sale (including Internet sale), the architectonics formation was determined, and the infological model of accounting policy was developed in terms of revenue and expenditures of the goods’ sale process for increasing the efficiency of the accounting process; the infological model determines the organizational, methodological and technical support of financial and managerial accounting. The infological model of accounting policy in terms of income and expenses for the goods’ sale process is used for the development of the Accounting Policy Regulations, which allows strengthening the organization of goods’ sale accounting and the integrity of the accounting and information system of the investigated enterprise. The Work Plan of accounts in terms of presenting the information about income and expenses for the goods’ sale process is improved. New methodological provisions are substantiated and functional model of accounting for goods’ sale through sales channels and forms of sale is developed, which takes into account the specifics of the Internet goods’ sale and discounts which are provided to the buyers, and it allows providing of qualitatively new information base formation for managerial decisions making. The package of managerial reporting forms is developed; it includes management information which is intended to account of revenue from goods’ sale through sale channels, assortment groups and forms of goods’ sale management, and reports which are intended to reflecting of sale costs and results of goods’ sale process through sales channels and sales management forms. It is proved that for realizing the motivation function for the achieved results, increasing the level of responsibility of the heads of structural units and providing the growth of sale’s profitability in accordance with the chosen strategy and methods of goods’ promotion to the market, it is expedient to create Sale Management Center at trade enterprises which will implement account and control procedures related to income and expenses from goods’ sale. The field of external and internal infocommunication channels of interaction of the Sale Management Center with goods’ sale process and business environment is established and recommendations on reengineering and modeling of goods’ sale accounting organization with use of modern management information systems are provided. The main provisions are substantiated, and the reference model of the organization of the analysis of goods’ sale at trade enterprises is proposed, which systematizes the set of works for providing qualitative analytical support, practical implementation of analytical procedures, substantiation and control over the implementation of management decisions in the process of goods’ sale for the productive functioning of the system of analytical support for the goods’ sale management. The coherent system of indices and methods for economic information processing is developed under carrying out analytical procedures for assessment the results and the effectiveness of goods’ sale which answer to the analysis purpose and sales management needs. Functional model of the methodology of the analysis of goods’ sale at trade enterprises is developed, which defines the sequence of analytical procedures implementation and it is based on the proposals for methodological tools (system of indices and methods of analysis) for assessing and forecasting the results and the efficiency of the goods’ sale process for the implementation of the main stage of the analytical process. It is proposed to use the matrix method for comprehensive assessment of the goods’ sale process efficiency and the technology of the matrix method use is developed, this technology is implemented by determining the composition of indices which represent all aspects of the investigated process and they are in close connection with the results of the main activities of the trade enterprise and indicate the amount of used resources, incurred expenses and obtained results; organizing and establishing of favorable trends of indices development according to the blocks of efficiency field; calculation on the base of complex assessments of local indices according to the determined blocks of the efficiency field of the integral indicator of the goods’ sale process efficiency in accordance with the proposed algorithm. Functional and probabilistic cause-effect relationships are investigated, factor effect agencies are identified and the expediency of the matrix mechanism application and the method of component analysis for factor dependencies modeling are substantiated for improving of the methodological approaches to factor analysis of the goods’ sale process efficiency and results. Deterministic models of dependence of income and profit from goods’ sale and cost-effectiveness of this process are developed on the base of the matrix method; these models with taking into account varying degree of factors’ detailing, allow providing of systematic and complex quantitative assessment of their effect. The main component method was used for study of the indirect factors of profitability changing; it allowed identifying the root causes which determine correlations between the features, establishing their connection with the determinants, and, taking into account the composition of the main components, developing of economic and mathematical model of the sale profitability dependence on microlevel factors. Structural and logical model of the technology of income from goods’ sale forecasting at trade enterprises with use of seasonal trends which specifies the sequence of stages and methods of forecasting, and allows quality assessment and optimal forecast model substantiation is developed for the timely determining of undesirable changes of the goods’ sale process results and developing measures aimed at eliminating of the negative effect of business environment factors, substantiation of alternative options of strategic decisions about income, profit and sale profitability. Predictive calculations were made, their quality and accuracy were assessed and forecasted volume of income from goods’ sale at the investigated enterprise was determined on the base of the proposed technology with applying the polynomial function of the 3rd order and the Holt-Winters model.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/34243
Appears in Collections:08.00.09 – Бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dys_Nosach_2019.PDF5.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.