Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3325
Title: Проблеми запровадження цифрової економіки та її вплив на розвиток зовнішньоекономічної діяльності підприємств України
Other Titles: Research of problems of introduction of the digital economy and its impact on the development of foreign economic activity of Ukrainian enterprises
Authors: Ільченко, Маргарита Олександрівна
Зарецька, Лілія Миколаївна
Кулініч, Оксана Андріївна
Федоренко, Неля Миколаївна
Keywords: цифрова економіка;фінансові інструменти;зовнішньоекономічна діяльність підприємств;цифрова трансформація;диджиталізація;digital economy;financial instruments;enterprises foreign economic activity;digital transformation;digitalization
Issue Date: 2021
Publisher: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Citation: Ільченко М.О., Зарецька Л.М., Кулініч О.А., Федоренко Н.М. Проблеми запровадження цифрової економіки та її вплив на розвиток зовнішньоекономічної діяльності підприємств України. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2021. Вип. 1(33). С. 155-165.
Abstract: Проаналізовано вплив нових фінансових інструментів цифрової економіки як на організацію та розвиток зовнішньоторговельних відносин окремих підприємств, так і на зовнішньоекономічну діяльність України загалом. На основі проведеного аналізу запропоновано заходи з розвитку діяльності підприємств України в напрямі цифрової економіки, зроблено прогнози щодо безпосереднього впливу цифровізації на зовнішньоекономічні зв’язки підприємств.
The research paper analyzes the digital economy new financial instruments effect on the organization and development of foreign trade relations of individual enterprises, and on the foreign economic activity of Ukraine as a whole. Also, Ukrainian enterprises activity development measures in terms of the digital economy are proposed and forecasts of digitalization direct effect on enterprises foreign economic relations are presented in the research paper on the base of the performed analysis. The economy digitalization is major factor of competitiveness increasing of domestic enterprises and the country as a whole in the world market and it is considered as a priority task for the authorities. One of the priority areas of digital economy development is elimination of legal barriers which create obstacles to the leading innovative technologies introduction. It should be noted that under resources cost permanent increasing, it is difficult for the enterprise to maintain its existing position and increase the competitiveness overall level at the world markets, which significantly complicates foreign economic activity. Thus, the digital economy provides enterprises-manufacturers competitive advantages strengthening at the international market, transaction costs minimizing, productivity and skills increasing, prices reducing, speed and convenience of direct interaction between producer and buyer ensuring, introducing new ways of enterprise activity organization, facilitating access to information and creating number of other opportunities for both businesses and consumers. Today, Ukrainian enterprises face a number of important tasks such as significantly increasing production and labor productivity, reducing costs, increasing the share of high value-added goods, creating and promoting competitive products in foreign markets. That is why Ukrainian enterprises must more actively implement digital technologies into production processes and digital platforms into interaction technologies with domestic and foreign markets consumers.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3325
Appears in Collections:Випуск 1 (33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
+реп.14.pdf700.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.