Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3232
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛитвинова, О.М.-
dc.contributor.authorЛитвинов, А.І.-
dc.contributor.authorБілоусько, Т.Ю.-
dc.date.accessioned2022-07-14T16:05:39Z-
dc.date.available2022-07-14T16:05:39Z-
dc.date.issued2017-09-19-
dc.identifier.citationЛитвинова О.М., Литвинов А.І., Білоусько Т.Ю. Маркетинг зерна: проблема ринкової інфраструктури. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2017. №3. С. 87-94.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3232-
dc.description.abstractЛитвинова О.М., Литвинов А.І., Білоусько Т.Ю. Маркетинг зерна: проблема ринкової інфраструктури. Статтю присвячено питанням формування і розвитку інфраструктури ринку в системі заходів, спрямованих на підвищення ефективності маркетингу зерна. На основі аналізу поточної ситуації розкрито передумови формування олігополістичного характеру конкуренції у сфері послуг із зберігання зерна. Показано, що це є причиною агресивної цінової політики в даному ринковому сегменті та відповідних втрат сільськогосподарських підприємств – виробників зерна. Також економічний розвиток стримується застарілими підходами в організації ринку зерна, надмірним регуляторним навантаженням, неоднозначними практиками вирішення спірних питань щодо якості зерна та розрахунків за його зберігання та доробку. Розкрито шляхи розв’язання проблеми, зокрема, формування системи моніторингу цін та достовірних кон’юнктурних прогнозів, організація вільного доступу до них всіх учасників ринку зерна, аукціонна система встановлення цін на послуги із зберігання та доробки зерна крупних та середніх операторів, забезпечення захисту майнових інтересів всіх учасників ринку зерна.uk_UA
dc.description.abstractЛитвинова Е.Н., Литвинов А.И., Билоусько Т.Ю. Маркетинг зерна: проблема рыночной инфраструктуры. Статья посвящена вопросам формирования и развития инфраструктуры рынка в системе мероприятий, направленных на повышение эффективности маркетинга зерна. На основе анализа текущей ситуации раскрыто предпосылки для формирования олигополистического характера конкуренции в сфере услуг по хранению зерна. Показано, что это является причиной агрессивной ценовой политики в данном сегменте рынка и соответствующих потерь сельскохозяйственных предприятий – производителей зерна. Также экономическое развитие сдерживается застарелыми подходами в организации рынка зерна, чрезмерной регуляторной нагрузкой, неоднозначными практиками решения спорных вопросов по качеству зерна и расчетов за его хранение и доработку. Раскрыты пути решения проблемы, в частности, формирование системы мониторинга цен и достоверных конъюнктурных прогнозов, организация свободного доступа к ним всех участников рынка зерна, аукционная система установления цен на услуги по хранению и доработке зерна крупными и средними операторами, обеспечение защиты имущественных прав всех участников рынка зерна.uk_UA
dc.description.abstractLitvinova O.M., Litvinov A.I., Bilousko T.Y. Grain marketing: the market infrastructure problem. The article is devoted to the issues of forming and developing the grain market infrastructure in the system of actions aimed to improving the efficiency of the grain market. The preconditions for shaping the oligopoly character of competition in the sphere of grain storage and conditioning services were revealed on the grounds of the current situation analysis. It was shown that such process provokes aggressive market behavior and corresponding pricing policies aimed on grain producers and causes them financial losses. Economic development also is hindered by too conservative approaches in grain market organization, excessive legislative regulations, misleading practices of resolution disputes concerning the quality of grain and payments for the grain storage and conditioning. Meantime organizing marketing activities in an efficient fashion, development of the market infrastructure, ensuring the competitiveness among grain traders are the important conditions of grain producers efficiency. Ongoing transformations in institutional and marketing environments demand from agricultural enterprises to improve the management of their marketing activities and particularly in the domains of marketing and distribution of grain. Profitability of grain producing agricultural enterprise is highly influenced by capabilities of the managerial staff to secure the loss of the value in logistic chains, on the stage of conditioning of grain, loss of income due to underestimated prices. The ways to solve the problem have been revealed. Among them are forming the price monitoring and market conditions forecasting system, securing free access to such data for all market subjects, auction system of pricing for grain storage and conditioning services of big and medium operators, securing the property interests for all grain market subjects.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарків : ХНАУuk_UA
dc.subjectмаркетинг зернаuk_UA
dc.subjectінфраструктура ринкуuk_UA
dc.subjectринок зернаuk_UA
dc.subjectагробізнесuk_UA
dc.subjectдистрибуціяuk_UA
dc.subjectлогістикаuk_UA
dc.subjectинфраструктура рынкаuk_UA
dc.subjectрынок зернаuk_UA
dc.subjectагробизнесuk_UA
dc.subjectдистрибуцияuk_UA
dc.subjectлогистикаuk_UA
dc.subjectgrain marketinguk_UA
dc.subjectmarket infrastructureuk_UA
dc.subjectgrain marketuk_UA
dc.subjectagribusinessuk_UA
dc.subjectdistributionuk_UA
dc.subjectlogisticsuk_UA
dc.titleМаркетинг зерна: проблема ринкової інфраструктуриuk_UA
dc.title.alternativeМаркетинг зерна: проблема рыночной инфраструктурыuk_UA
dc.title.alternativeGrain marketing: the market infrastructure problemuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва. Серія "Економічні науки" № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
statya_litvinova_litvinov_bіlousko_marketing_zerna_problema_rinkovoyi_ іnfrastrukturi.pdf449.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.