Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/31743
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorПрохорова, Вікторія Володимирівна-
dc.contributor.authorДавидова, Оксана Юріївна-
dc.date.accessioned2023-05-09T15:36:08Z-
dc.date.available2023-05-09T15:36:08Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationДавидова О. Ю. Методологія інноваційного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства: автореф. дис. ... д-ра екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); наук. конс. В. В. Прохорова. Харків, 2018. 45 с.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/31743-
dc.description.abstract. Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретико-методологічних постулатів інноваційного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства в сучасних умовах господарювання, що формуються під перманентним впливом внутрішніх та зовнішніх факторів. Досліджено гносеологічні аспекти інноваційного управління розвитком підприємств: дефініції, складові та тенденції розвитку. Систематизовано та розширено категоріальний і класифікаційний апарати «інноваційного управління розвитком підприємств». Розроблено методологічні напрями формування та впровадження інноваційного управління розвитком підприємств. Розроблено інтегрований механізм інноваційного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства. Проведено комплексний аналіз і рейтингову оцінку інноваційного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства. Розроблено концептуальні основи формування інноваційного управління розвитком. Розроблено модель формування елементів концепції маркетинг-мікс (Marketing Mix) 11Р як основи ефективного функціонування та невід’ємної складової інноваційного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства. Запропоновано науково-практичний підхід до впровадження інноваційних методів управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства. Проведено когнітивне моделювання сценаріїв функціонування та розвитку підприємств готельно-ресторанного господарства. Davydova O. Yu. Methodology of innovation management of the development of enterprises of the hotel and restaurant industry. ‒ Manuscript. Thesis for competition of the degree of Doctor of Economic sciences in specialty 08.00.04. Economics and Management of Enterprises (by the type of economic activity). ‒ Kharkiv State University of Food Technology and Trade of the Ministry of Education and Science of Ukraine, 2018. The thesis is devoted to the substantiation of theoretical and methodological postulates of innovative management of the development of enterprises of the hotel and restaurant industry in the modern economic conditions, which are formed under the permanent influence of internal and external factors. Gnoseological aspects of the innovation management of the enterprise development are investigated: definitions, components and development trends for the formation of a complex of enterprise development programs with the account of different time horizons in order to avoid highly crisis, economically inexpedient losses and increase of their competitiveness under transformational economy. Categorical and classification apparatus of the “innovation management of the enterprise development” is systematized and expanded, which complements and establishes logical connections between the basic categories and concepts of the research, due to clarification of the essence of concepts “system”, “innovation”, “management”, “innovation management” and “development”. This made it possible to specify definition of the essence of the concept “innovative management of the enterprise development” as a process aimed at increasing the level of competitiveness, individuality, adaptability, awareness, improvement, cognition, quality and other characteristics, through effective functioning and development of economic system with the use of innovative approaches oriented at the implementation of a new or improved type of business or services. Innovative model of integrated dependence systems of the development of enterprises of the hotel and restaurant industry on socio-economic standard of living of the population is developed, the essence of which is to form the interrelation of functional complexes of social sphere and components of the quality of life. This makes it possible to concentrate efforts of individual components of functional complexes on the main attractors of social development, based on the concept of hospitality technology, meet consumer requirements and maximize profits in the long term, create on the world market a competitive product able to satisfy consumer needs. Theoretical and methodological foundations of the innovation management of enterprise development are formed, based on the combination of generalized statements of theories and concepts of economics, expansion of evolutionary dynamics of the stages of the development of methods and means of scientific knowledge, defining principles of forming methodology of innovation management of the enterprise development. It allows us to establish dynamic relationship between the increase in the volume and scale of scientific views, as well as deepening of scientific knowledge of the laws and patterns of real natural and social world functioning, modern innovative knowledge and views in the system of managing enterprises, which is the basis of modern management paradigm. Theoretical and methodological approach to the evaluation of the level of innovation management of the development of enterprises of the hotel and restaurant industry, which is based on the formation of functional components and systematization of indicators for comprehensive diagnostics of innovation management of the development of enterprises of the hotel and restaurant industry and their required number to obtain the level of efficiency. According to the results of the analysis, calculation of integral indicators of the components of complex diagnostics and quantitative assessment of the level of innovation management in the development of enterprises of the hotel and restaurant industry provides an opportunity to foresee differences in goals and priorities for innovative management of the development of enterprises in the hotel and restaurant industry in the medium and long term. A model for the formation of the elements of marketing mix 11P concept is developed according to the results of the analysis of 4P, 7P and 9P concept with two components that play a decisive role under current dynamic conditions, namely: P10 – possibility, and P11 ‒ position (market position), which combine supply and demand to ensure sale and purchase of products and services, and allows management of enterprises to form tactical and strategic directions of innovative development management of the enterprise of the hotel and restaurant industry, which are extremely efficient and have a long term positive effect as a result of the enterprise activity. This will provide an opportunity to meet consumer demand, expand markets, enter new competitive markets, and get additional income. The technology for introducing innovative methods for managing the development of enterprises in the hotel and restaurant industry is proposed. It is based on the distinction between the evolutionary stages of innovation management of the enterprise development (passing through the preliminary stage of development - conjugation), the current stage of development (communication and bifurcation), the perspective stage of development (counter-differentiation) and education systemogenesis, as a set of elements (selforganization, self-regulation and self-development), which regulates development process and provides a holistic, continuous process that can be cyclical or replicated with potential changes in each phase and is crucial for progressive structural modernization associated with the transition from raw material orientation to innovative and high-tech economy.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХарківuk_UA
dc.subjectінноваційне управлінняuk_UA
dc.subjectрозвитокuk_UA
dc.subjectметодологіяuk_UA
dc.subjectпідприємство готельно-ресторанного господарстваuk_UA
dc.subjectстратегіяuk_UA
dc.subjectконцептуальні основиuk_UA
dc.subjectінноваційністьuk_UA
dc.subjectпрогнозуванняuk_UA
dc.subjectінноваційні методиuk_UA
dc.subjectinnovation managementuk_UA
dc.subjectdevelopmentuk_UA
dc.subjectmethodologyuk_UA
dc.subjecthotel and restaurant business enterpriseuk_UA
dc.subjectstrategyuk_UA
dc.subjectconceptual foundationsuk_UA
dc.subjectinnovationuk_UA
dc.subjectforecastinguk_UA
dc.subjectinnovative methodsuk_UA
dc.titleМетодологія інноваційного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного господарства: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)uk_UA
dc.title.alternativeMethodology of innovation management of the development of enterprises of the hotel and restaurant industryuk_UA
dc.typeOtheruk_UA
dc.contributor.affiliationХарківський державний університет харчування та торгівлі-
Appears in Collections:08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08.00.04_Davydova.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.