Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3101
Title: | Просування гастрономічних дестинацій на прикладі Одеської області |
Other Titles: | Promotion of gastronomic destinations in Odessa region |
Authors: | Ткач, Вікторія Олександрівна Харенко, Дмитро Олександрович Камушков, Олександр Сергійович |
Keywords: | гастрономічна ідентичність;туристичні дестинації;громадське харчування;просування гастрономічної дестинації;gastronomic identity;tourist destinations;public catering;promotion of gastronomic destination |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Харків |
Citation: | Ткач В. О., Харенко Д. О., Камушков О. С. Просування гастрономічних дестинацій на прикладі Одеської області. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2021. № 1. С. 89-94. |
Series/Report no.: | Актуальні проблеми інноваційної економіки;№ 1 |
Abstract: | Вступ. Гастрономічний туризм швидкими темпами розвивається в усьому світі, зароджуються нові напрями,
стають популярними турпоїздки для гурманів - популярність вивчення кулінарної культури впливає на цей вид туризму і сприяє його просуванню. Передумови до розвитку гастрономічного туризму мають всі країни (в тому числі й Україна) і це відмінна особливість даного виду туризму. Гастрономічний туризм виступає в ролі, що становить елемент всіх турів. Але головною відмінною рисою від інших видів туризму є те, що знайомство з національною кухнею виступає головним
мотивом, метою та елементом гастрономічної подорожі. Гастрономічна ідентичність дестинації залежить від економі чних і кліматичних умов регіону, екологізації сільського господарства, релігійної приналежності етнічної групи. Методологія. Теоретичну і методологічну основу дослідження становить системний підхід до вивчення гастрономічної ідентичності як інструменту просування туристичної дестинації. У роботі застосовано onlinе -анкетування для вивчення переваг респондентами видів турів в Одеській області. Також були використані наукові праці вчених і фахівців в області гастрономічної ідентичності на ринку туристичних послуг. Інформаційну базу дослідження склали матеріали аналізу літератури та результати проведених аналітичних досліджень. Наукова
новизна висновків і результатів дослідження полягає в практичному підході до просування туристичних дестина цій через гастрономічну ідентичність. Результати. В результаті дослідження встановлено, що гастрономічний туризм в Одеській області не обхідно розвивати на основі наступних складових: гастрономічних турів, маршрутів, екскурсій; підприємств громадського харчування, що пропонують страви національних кухонь; кулінарних майстер-класів; гастрономіч них фестивалів, ярмарків, виставок продуктів харчування. Висновки. Результати дослідження представляють інтерес для туристичних фірм, підприємств громад ського харчування, підприємств виробників продуктів харчування. Передбачається продовжити дослідження ефе ктивності гастрономічної ідентичності як інструменту просування туристичної дестинації. Introduction. Gastronomic tourism is developing rapidly around the world, new destinations are emerging, travel trips for gourmets are becoming popular. The popularity of the study of culinary culture affects this type of tourism and promotes it. All countries (including Ukraine) have prerequisites for the development of gastronomic tourism and this is a distinctive feature of this type of tourism. Gastronomic tourism acts as a constituent element of all tours. But the main distinguishing feature from other types of tourism is that the acquaintance with the national cuisine is the main motive, purpose and element of gastronomic travel. The gastronomic identity of the destination depends on the economic and cli matic conditions of the region, the greening of agriculture, the religious affiliation of the ethnic group. Methodology. The theoretical and methodological basis of the study is a systematic approach to the study of gas tronomic identity as a tool for promoting a tourist destination. The paper uses an online questionnaire to study the prefer ences of respondents for the types of tours in Odesa region. Scientific works in the field of gastronomic identity in the market of tourist services were also used. The information base of the study consisted of literature analysis and the results of ana lytical research. The scientific novelty of the conclusions and results of the study isin the practical approach to the promotion of tourist destinations through gastronomic identity. Purpose. The purpose of the study is to study the promotion of tourist destinations in Odesa region. The research topic is relevant because today tourist destinations are a key element of the tourist system. Tourist destinations act as one of the most important components in the tourist system, due to the fact that the tourist destinations themselves and their style are attractive to travelers, motivate the visit, and thus activate the entire tourist system. The hypothesis of the scientific research envisages the possibility of intensifying the promotion of the tourist destination of Odesa region through its gas tronomic identity. Results. As a result of research, it is established that gastronomic tourism in the Odesa area needs to be developed on the basis of the following components: gastronomic rounds, routes, excursions; catering establishments offering national cuisine; culinary master classes; gastronomic festivals, fairs, food exhibitions. Conclusions. The results of the study are of interest to travelling agencies, catering companies, food manufacturers. It is planned to continue the study of the effectiveness of gastronomic identity as a tool for promoting a tourist destination |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3101 |
ISSN: | 2524-0455 |
Appears in Collections: | Випуск 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
apie_2021_r01_a15.pdf | 240.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.