Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3080
Title: | Дослідження маркетингових можливостей розвитку підприємства |
Other Titles: | Исследование маркетинговых возможностей развития предприятия Research of marketing opportunities of enterprise development |
Authors: | Устік, Т.В. |
Keywords: | маркетинг;маркетингове дослідження;бізнес;стратегія;концепція маркетингу;маркетинговое исследование;бизнес;стратегии;концепции маркетинга;marketing;marketing advertising;business;strategy;marketing concept |
Issue Date: | 1-May-2021 |
Publisher: | Харків : ХНАУ |
Citation: | Устік Т.В. Дослідження маркетингових можливостей розвитку підприємства. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2021. Т.1. № 2. С. 272-281. |
Abstract: | Устік Т.В. Дослідження маркетингових можливостей розвитку підприємства. Стаття присвячена розкриттю суті та ролі теоретичних особливостей
проведення маркетингового аналізу можливостей розвитку підприємства,
його структурних елементів у забезпеченні конкурентними перевагами
підприємств. У статті поглиблено розуміння змісту поняття маркетингових
можливостей; удосконалено принципи їх проведення та суб’єктну
складову; обґрунтовано концепцію та основні положення запровадження
ефективного механізму маркетингових можливостей, його структурних
елементів, що аналізуються в процесі дослідження. Констатовано, що
маркетингове дослідження можна визначити як систематичний збір, облік і
аналіз даних по маркетингу і маркетингових проблем з метою
вдосконалення якості процедур прийняття рішень і контролю в
маркетинговому середовищі. Доведено, що в даний час маркетингові
дослідження можливостей розвитку підприємств та його структурних
елементів є основою успішного бізнесу, проведені аналізи допомагають
підприємцям приймати правильні рішення, інвестувати лише в проекти з
потенціалом та адаптувати маркетингову стратегію до сучасних вимог
ринку. Устик Т.В. Исследование маркетинговых возможностей развития предприятия. В статье углублено понимание содержания понятия маркетинговых возможностей; усовершенствованы принципы их проведения и субъектная составляющая; обоснована концепция и основные положения внедрения эффективного механизма маркетинговых возможностей, его структурных элементов, анализируемых в процессе исследования. Констатировано, что маркетинговое исследование можно определить как систематический сбор, учет и анализ данных по маркетингу и маркетинговым проблемам с целью усовершенствования качества процедур принятия решений и контроля в маркетинговой среде. Доказано, что в настоящее время маркетинговые исследования возможностей развития предприятий и его структурных элементов служат основой успешного бизнеса, проведенные анализы помогают предпринимателям принимать правильные решения, инвестировать только в проекты с потенциалом и адаптировать маркетинговую стратегию к современным требованиям рынка. Ustik T.V. Research of marketing opportunities of enterprise development. The article is devoted to revealing the essence and role of theoretical peculiarities of marketing analysis of market research, its structural elements in providing competitive advantages of enterprises, as well as assessing the tendencies of development of market research in Ukraine. The understanding of the content of the concept of market research is deepened in the work; the principles of their conduct and subject component have been improved; the concept and main provisions of introduction of an effective mechanism of market research of the market, its structural elements, which are analyzed in the process of research of demand for goods, are substantiated. It is stated that market research can be defined as the systematic collection, accounting and analysis of marketing data and marketing problems in order to improve the quality of decision-making procedures and control in the marketing environment. It is proved that nowadays market research and its structural elements are the basis of successful business; the conducted analyzes help entrepreneurs to make the right decisions, invest only in projects with potential and adapt marketing strategy to modern market requirements. It has been researched that in modern conditions the most important problem for many enterprises is survival, victory in competition. The use of marketing technologies, in the first place, affects the future development of the company, as without it is impossible to develop innovations in the field of production of goods and services, thereby, ensuring a stable place on the market and protection from internal and external factors. It is established that in order to carry out marketing activities effectively, an enterprise must have sufficient information about the state of the market and its processes. On the basis of such data, it is necessary to create a plan of initial and final activities. It is recommended to carry out market research of the market to ensure stable and efficient operation of domestic enterprises of different ownership and management. In order to solve this problem, companies should create marketing departments or delegate these functions to marketing outsourcing companies, which will be able to provide the organization and implementation of marketing activities of domestic enterprises at a highly professional level. Ключові слова: маркетинг; ринок; механізм; аналіз; дослідження; підприємець; товар; послуга; інформація. Key words: marketing; market; mechanism; analysis; research; entrepreneur; product; service; information. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/3080 |
Appears in Collections: | Вісник ХНАУ №2 Т.1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
statya_ustіk_doslіdzhennya_marketingovih_mozhlivostej_rozvitku_ pіdpriyemstva.pdf | 661.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.