Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/2957
Title: Обізнаність суб’єктів соціально-трудових відносин в інституціональному бізнес-середовищі
Other Titles: Осведомленность субъектов социально-трудовых отношений в институциональной бизнес-среде
Awareness of the subjects of social and labour relations in the institutional business environment
Authors: Чернега, І.І.
Бурляй, О.Л.
Бленда, Н.О.
Прозорова, Н.В.
Пономарьова, М.С.
Keywords: соціально-трудові відносини;інституціональне бізнес-середовище;суб’єкти соціально-трудових відносин;соціальне підприємництво;соціальна спрямованість;підприємницька діяльність;соціально-економічний механізм;социально-трудовые отношения;институциональная бизнес-среда;субъекты социально-трудовых отношений;социальное предпринимательство;социальная направленность;социальная направленность;социальноэкономический механизм;socio-labor relations;institutional business environment;subjects of social and labor relations;social entrepreneurship;social orientation;entrepreneurial activity;socio-economic mechanism
Issue Date: 20-Mar-2021
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Чернега І.І., Бурляй О.Л., Бленда Н.О., Прозорова Н.В., Пономарьова М.С. Обізнаність суб’єктів соціально-трудових відносин в інституціональному бізнес-середовищі. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2021. Т.1. № 2. С. 114-127.
Abstract: Чернега І.І., Бурляй О.Л., Бленда Н.О., Прозорова Н.В., Пономарьова М.С. Обізнаність суб’єктів соціально-трудових відносин в інституціональному бізнес-середовищі. Досліджено вплив обізнаності суб’єктів соціально-трудових відносин в інституціональному бізнес-середовищі на соціальноекономічний механізм підприємницької діяльності. Обґрунтовано необхідність створення механізму обізнаності суб’єктів соціальнотрудових відносин в інституціональному бізнес-середовищі та доведено, що саме обізнаність суб’єктів соціально-трудових відносин є інструментом регулювання балансу між інтересами суспільства і бізнесструктур. Визначено регулятори впливу обізнаності суб’єктів соціальнотрудових відносин у бізнес-середовищі як на мікрорівні, так і на макрорівні. З’ясовано, що соціальна спрямованість підприємства та механізм взаємодії між суб’єктами ринкових відносин є важливим аспектом діяльності у бізнес-середовищі.
И.И. Чернега, О.И. Бурляй, Н.О. Бленда, Н.В. Прозорова, М.С. Пономарёва. Осведомленность субъектов социально-трудовых отношений в институциональной бизнес-среде. Исследовано влияние осведомленности субъектов социально-трудовых отношений в институциональной бизнес-среде на социально-экономический механизм предпринимательской деятельности. Обоснована необходимость создания механизма осведомленности субъектов социально-трудовых отношений в институциональной бизнес-среде и доказано, что именно осведомленность субъектов социально-трудовых отношений является инструментом регулирования баланса между интересами общества и бизнес-структур. Определены регуляторы влияния осведомленности субъектов социальнотрудовых отношений в бизнес-среде как на микроуровне, так и на макроуровне. Выяснено, что социальная направленность предприятия и механизм взаимодействия между субъектами рыночных отношений является важным аспектом деятельности в бизнес-среде.
I.I. Chernega, O.I. Burlyay, N.O. Blenda, N.V. Prozorova, M.S. Ponomarova. Awareness of the subjects of social and labour relations in the institutional business environment. The importance of awareness of the subjects of social and labor relations in the institutional business environment is analyzed. The influence of awareness of the subjects of social and labor relations in the institutional business environment on the socio-economic mechanism of entrepreneurial activity is studied. The necessity of creating a mechanism of awareness of the subjects of social and labor relations in the institutional business environment is substantiated and it is proved that the awareness of the subjects of social and labor relations is a tool for regulating the balance between the interests of society and business structures. Regulators influencing the production of public goods, the business community, which will include in the macro-regulator of awareness of the subjects of social and labor relations, which combines the production of public goods in the business environment into a single whole, directs the activities of individual economic entities in sphere of meeting the social needs of society, distributes labor and means of production of public goods, stimulates social entrepreneurship. Also, micro-regulators of awareness of the subjects of social and labor relations, the so-called internal factors that determine the possible direction of development of the socio-economic mechanism of entrepreneurial activity. It was found that micro- and macro-regulators that affect the subjects in the business environment, contributed to the formation of a social mechanism of entrepreneurial activity, which is based on awareness of the subjects of social and labor relations due to strengthening the interaction of major regulators and constituent factors. due to high flexibility, cheapness and innovative content, which allows you to build a system that combines business, society, environment and forms a synergistic effect, which is manifested in all types of business activities. It was found that the social orientation of the enterprise and the mechanism of interaction between the subjects of market relations is an important aspect of the business environment. The structure of social values of entrepreneurial activity in the institutional business environment is given.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/2957
Appears in Collections:Вісник ХНАУ №2 Т.1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.