Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/2918
Title: Трансформація простору функціонування бізнес-структур під впливом цифровізації: вимір маркетплейсів
Other Titles: Трансформация пространства функционирования бизнес-структур под влиянием цифровизации: измерение маркетплейсов
Space transformation of business structures functioning under the digitalization effect: market places dimension
Authors: Чміль, Г.Л.
Keywords: маркетплейси;електронна торгівля;цифрові трансформації;ритейл;технології;тренди;маркетплейсы;электронная торговля;цифровые трансформации;технологии;тренды;marketplaces;e-commerce;digital transformations;retail;technologies;trends
Issue Date: 14-Feb-2021
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Чміль Г.Л. Трансформація простору функціонування бізнес-структур під впливом цифровізації: вимір маркетплейсів. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2021. № 1. С. 391-405.
Abstract: Чміль Г.Л. Трансформація простору функціонування бізнес-структур під впливом цифровізації: вимір маркетплейсів. Статтю присвячено дослідженням стану та визначенні перспектив розвитку бізнес-структур в період цифрової трансформації економіки. Визначено організаційні ознаки діяльності маркетплейсів для підвищення ефективності сучасного ритейлу. З’ясовано, що локомотивом зміни простору діяльності бізнес-структур сьогодні виступають технічні новації (використання смартфонів, smart-технологій, digital-додатків) та цифрові трансформації бізнесу. Досліджено, що світова роздрібна електронна торгівля має сталий тренд до зростання як за обсягами продажів, так і за завоюванням частки ринку в загальносвітовому обсягу роздрібних продажів. З’ясовано, що трендами розвитку маркетплейсів виступають доповнена реальність; технологія голосового пошуку; штучний інтелект; впровадження Big Data, використання чат-ботів; впровадження технології PWA та інтерактивних технологій зворотного зв’язку; оптимізація цифрової стратегії конверсії.
А.Л. Чмиль. Трансформация пространства функционирования бизнес-структур под влиянием цифровизации: измерение маркетплейсов. Статья посвящена исследованию состояния и определению перспектив развития бизнес-структур в период цифровой трансформации экономики. Определены организационные признаки деятельности маркетплейсов для повышения эффективности современного ритейла. Выяснено, что локомотивом изменения пространства деятельности бизнес-структур сегодня выступают технические новации (использование смартфонов, smart-технологий, digital-приложений) и цифровые трансформации бизнеса. Доказано, что мировая розничная электронная торговля имеет постоянный тренд к росту как по объемам продаж, так и по завоеванием доли рынка в общемировом объеме розничных продаж. Выяснено, что трендами развития маркетплейсов выступают дополненная реальность; технология голосового поиска; искусственный интеллект; внедрение Big Data, использование чат-ботов; внедрение технологии PWA и интерактивных технологий обратной связи; оптимизация цифровой стратегии конверсии.
H.L. Chmil. Space transformation of business structures functioning under the digitalization effect: market places dimension. The research paper is devoted to the study of the state and prospects determination of the business structures development in the economy digital transformation period, as well as marketplaces activity organizational features determining for modern retail efficiency improving. It is found that the space changing locomotive of business structures today is technical innovations (smartphones use, smart-technologies, digital-applications) and digital business transformations which cause information potential increasing, business models updating, business processes accelerating, use of innovative approaches to the work organization with buyers and going into new goods sale markets for contactless interaction; e-commerce has become the integral part of the global retail system. It is investigated that the global retail e-commerce has steady upward trend in terms of both sales and market share in global retail sales. It is determined that Ukrainian retail activity during information technologies use is associated with virtual reality and promotion of goods through Internet platforms and marketplaces, which eliminate barriers to integration of new enterprises and expansion of relevant market players, as well as create new solutions and form development vectors in the digital economy. It is researched that marketplaces are developed for trade (transactional) and communication functions performing, however, the marketplace model as innovative space of business structures under digitalization effect provides the following functions implementation: fundamental functions performing (information, search, research, regulatory, pricing, servicing, generalizing and systematizing). The research paper identifies the advantages and disadvantages of marketplaces for their main stakeholders. It is determined that marketplaces dynamic development and their functions implementation are influenced by destructive factors, in particular the legislative and regulatory trend, as well as the applied nature factors. It is found that marketplaces development trends are introduction of innovative methods and technologies by business structures, in particular augmented reality; voice search technology; artificial intelligence; Big Data introduction, chatbots use; PWA technology and interactive feedback technologies introduction; digital conversion strategy optimization.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/2918
Appears in Collections:Вісник ХНАУ №1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.