Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/26958
Title: Реалізація компетентнісного підходу в самостійній роботі студентів закладів вищої освіти
Other Titles: Implementation of the competence approach in independent work of zvo students
Authors: Демченко, В. А.
Балабанова, К. Є.
Ємельянова, Є. С.
Keywords: компетентнісний підхід;компетентність студента;самостійність;самостійна робота;самоосвіта;самоконтроль;competence approach;student competence;independence;independent work;self-education;self-control
Issue Date: 2021
Publisher: Одеса
Citation: Демченко В. А., Балабанова К. Є., Ємельянова Є. С. Реалізація компетентнісного підходу в самостійній роботі студентів закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка: наук. журнал. Вип. 38. Одеса, 2021. С. 34-40.
Abstract: У статті висвітлено сутність понять «компетентнісний підхід», «компетентність студента», «самостійність», «самостійна робота». Наведено основні принципи, на яких будується компетентнісний підхід та які складають його основу. Визначено, що організація самостійної роботи студентів є одним із найважливіших питань в умовах реалізації компетентнісного підходу. Представлено топологізації поглядів зарубіжних вчених на проблему самостійної роботи студентів. Зазначено про внесок вітчизняних науковців у дефініцію поняття «самостійна робота студентів». Виокремлено принципи управління самостійною роботою студентів (поділ навчального матеріалу дисципліни на навчальні одиниці). Визначено дидактичні цілі навчальних одиниць за допомогою термінів, що виражають контрольовану діяльність студентів; управління самостійною роботою за допомогою методичних інструкцій; систематичний зворотний зв’язок у вигляді самоконтролю та контролю з боку викладача; досягнення відповідних дидактичних цілей. Розглянуто види навчальних стратегій, опанування яких необхідно для ефективного виконання самостійної роботи (когнітивні, в яких навчальні дії спрямовані на обробку й засвоєння навчальної інформації, і метакогнітивні, що організовують і керують навчальною діяльністю). Розглянуто умови реалізації компетентнісного підходу під час організації самостійної роботи студентів (забезпечення мотивації ставлення студентів до самостійної роботи за допомогою розвитку їх внутрішньої, зовнішньої та процесуальної мотивації; проєктування навчальних курсів як системи професійно орієнтованих завдань, вирішення яких дозволяє здійснити перехід від навчальної діяльності студента до професійної; методичне оснащення навчальної діяльності студентів із використанням можливостей телекомунікаційних технологій; забезпечення контролю за самостійною роботою студентів на основі моніторингу процесу професійного становлення особистості майбутнього фахівця). Сформовано диференціацію студентів за рівнями професійної навченості під час організації самостійної роботи в межах компетентнісного підходу. Запропоновано шляхи підвищення ефективності реалізації компетентнісного підходу під час самостійної роботи студентів закладів вищої освіти.
The article highlights the essence of the concepts “competence approach”, “student competence”, “independence”, “independent work”. The basic principles on which the competency approach is based and which form its basis are given. It is determined that the organization of independent work of students is one of the most important issues in the implementation of the competency approach. Topologizations of views of foreign scientists on the problem of independence are presented. The contribution of domestic scientists to the definition of “independent work of students” is noted. The principles of management of independent work of students (division of educational material of discipline on educational units; definition of the didactic purposes of educational units by means of the terms expressing controlled activity of students; management of independent work by means of methodical instructions; systematic feedback in the form of self-control and control from teacher; achievement of relevant didactic goals), its goals and results. The types of educational strategies that are necessary for effective performance of independent work (cognitive, in which educational activities are aimed at processing and assimilation of educational information, and metacognitive, organizing and managing educational activities) are noted. The conditions of realization of the competence approach at the organization of independent work of students (maintenance of motivation of the relation of students to independent work by means of development of their internal, external and procedural motivation; design of training courses as system of professionally-oriented tasks which solution allows to carry out transition from educational activity to student ; methodical equipment of educational activity of students with use of possibilities of telecommunication technologies; maintenance of the control over independent work of students on the basis of monitoring of process of professional formation of the person of the future expert). Differentiation of students by levels of professional training at the organization of independent work within the limits of the competence approach is formed. The ways of increase of efficiency of realization of the competence approach at independent work of students of establishments of higher education are offered
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/26958
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COMPETENCE APPROACH_21.pdf258.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.