Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/253
Title: Тестування складних інновацій для операторів роздрібної торгівлі у процесі споживання
Complex innovations testing for operators of retail trade during the consumption process
Authors: Проскурніна, Надія Вікторівна
Keywords: інновація;тестування;неформалізоване знання;ініційовані користувачі;інноваційні лабораторії;відкриті інновації;відкриті мережі;инновация;тестирование;неформализованные знания;инициированные пользователи;инновационные лаборатории;открытые инновации;открытые сети;innovation;testing;non-formalized knowledge;initiated users;innovation laboratories;open innovation;open networks
Issue Date: 2019
Publisher: Харківський державний університет харчування та торгівлі
Citation: Проскурніна Н.В. Тестування складних інновацій для операторів роздрібної торгівлі у процесі споживання. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2019. Вип. 1(29). С. 170-184.
Abstract: Досліджено особливості стимулювання і впровадження новацій, ініційованих користувачами в умовах реалізації аналітичної функції маркетингу операторів роздрібної торгівлі. Виявлено, що впровадження користувацьких інновацій передбачає ефективне використання неформалізованих знань, отриманих і накопичених унаслідок взаємодії зі споживачами. Визначено інноваційні напрями розвитку операторів роздрібної торгівлі. Розглянуто моделі тестування інновацій і типи інноваційних лабораторій роздрібної мережі. Наведено правила створення інноваційних лабораторій, виконання яких підвищує ефективність розробки та впровадження інновацій операторами роздрібної торгівлі.
The features of the promotion and introduction of innovations initiated by users in the context of the implementation of the analytical function of marketing of retail operators are investigated. It is noted that innovations of innovating users differ from innovations generated by innovating producers by their initial motivation to innovate. It was noted that the retail operator acts as an intermediary between production and consumption, as well as the initiator of innovative changes, which should be tested in the framework of the trade network. It has been revealed that stimulation of user’s innovations allows achieving additional positive socioeconomic effects of innovation activity: more efficient satisfaction of consumer needs, reduction of transaction costs for the dissemination of knowledge. The principles that it is advisable to follow to implement policies aimed at supporting user-initiated innovations are given. It is revealed that the introduction of custom innovations involves the effective use of non-formalized knowledge gained and accumulated as a result of interaction with consumers. The innovative areas of development of retail operators are identified, which implementation will lead to increased competitive advantage and identify reserves for innovative research. The types of models for testing innovations are considered depending on their internal or external orientation, level of involvement and the necessary amount of financial obligations. The rules for creating innovative laboratories are given, the implementation of which increases the efficiency of developing and implementing innovations in a retail operator. It was noted that the creation of innovative laboratories can increase sales, reduce costs and get benefits in the positioning of the retail brand. The types of innovative laboratories of the retail network are characterized; they can be divided into groups depending on the scope of their activities: the use of best practices, marketing tools and experience; improving or implementing a digital and e-commerce platform; improvement of warehousing, logistics and execution services. It was noted that retail operators should collaborate together to create innovation laboratories to participate in the innovation processes and integrate the new technologies into their business models.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/253
Appears in Collections:Випуск 1 (29)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
esprstp_2019_1_17.pdf553.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.